قیمت دلار تا کجا پایین می‌آید؟ گول نخورید!

امروز قیمت دلار نزدیک به هزار تومان ریخت. کارشناسان اقتصادی این افت قیمت‌ را بی‌اهمیت می‌دانند و معامله‌گران بازار ارز نیز معتقدند دلار از کانال فعلی پایین‌تر نمی‌آید.

قیمت دلار تا کجا پایین می‌آید؟ گول نخورید!

امروز قیمت دلار نزدیک به هزار تومان ریخت. کارشناسان اقتصادی این افت قیمت‌ را بی‌اهمیت می‌دانند و معامله‌گران بازار ارز نیز معتقدند دلار از کانال فعلی پایین‌تر نمی‌آید.

قیمت دلار امروز به کف کانال ۵۲ هزار تومانی برگشت. این کاهش قیمت در حدود هزار تومان بود و معامله‌گران روند نزولی قیمت در تمام بازارها به ویژه خودرو و بورس را عامل این کاهش قیمت در بازار دلار می‌دانند.

دلار روز پنجشنبه در کف کانال ۵۳ هزار تومانی بسته شد و افزایش محدودی داشت. در حالی که هفته گذشته فعالان بازار ارز، روند قیمت دلار را با نوسان صعودی پیش‌بینی کردند اما فعلا ورقِ بخت اسکناس آمریکایی برگشته است.

نویزهای کاهشی بی‌اهمیت برای دلار

در همین راستا سجاد بوربور کارشناس و فعال اقتصادی درباره روند کاهشی قیمت دلار به تجارت نیوز گفت: «این ریزش، یک موضوع عادی است و به این روند کاهشی باید مانند یک نوسان محدود نگاه کنیم. این مقدار کاهش قیمت نوسان محدودی است و مانند یک نویز در بازار عمل کرده است.»

وی با اشاره به اینکه نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش پیدا کرده و پول به سمت سپرده‌های دیداری حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: «این موضوع یعنی بازار همچنان تورمی خواهد بود و انتظارات تورمی بالاست. باید توجه داشت اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد، فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا هجوم می‌آوردند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهد.»

وی توضیح داد: «بر اساس تورم ناشی از تفاضل رشد نقدینگی و رشد اقتصادی، قیمت دلار به کانال‌های بالاتر ورود می‌کند. از طرفی صادرات ما نیز نمی‌تواند به اندازه مناسبی وارداتمان را پوشش دهد به همین دلیل دولت مانند دهه ۸۰ توانایی سرکوب دلار را نخواهد داشت.»

گول کاهش قیمت را نخورید!

بوربور به بازه زمانی تغییرات قیمت دلار اشاره کرد و گفت: «فاصله کنونی قیمت دلار تا کانال‌های بالاتر در برخی مواقع طی دو تا سه هفته رخ می‌دهد و در کاهش‌های قیمتی را نیز در روند افزایشی شاهد خواهیم بود. این توقف‌ها اهمیت زیادی ندارد و دلار تا ۴۰ درصد نیز جای رشد دارد.»

وی افزود: «پنج درصد بالاتر و ۶ درصد پایین‌ و دو درصد بالا نوسان است و نباید فعال اقتصادی را گول بزند که ما ذره‌بین برداریم و ریز شویم که بگوییم مثلا ۶ درصد رقم زیادی است.»

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه روند صعودی دلار چگونه می‌تواند مهار شود گفت: «غیر از سرکوب دلار، هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید. توجه داشته باشید ما باید دلار را به مثابه کالا در نظر بگیریم؛ مگر تورم روی همه کالاها و خدمات تاثیر نمی‌گذارد؟»

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ به راحتی تورم ۵۰ درصدی خواهیم داشت افزود: «این تورم روی تمام کالاها و خدمات مورد استفاده مردم می‌نشیند و دلار نیز یکی از همین کالاهاست. در نتیجه باید رشد نقدینگی‌مان را مهار کنیم و رشد اقتصادی‌مان را به درجه خوبی برسانیم.»

تبر قیمت‌گذاری دستوری دولت‌ها بر ریشه اقتصاد

وی ریشه رشد نقدینگی را ناشی از کسری بودجه ساختاری دولت عنوان کرد و توضیح داد: «دولت مادامی که کسری بودجه ساختاری داشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند نقدینگی را کنترل کند. در نتیجه تورم را نه تنها روی دلار بلکه بر قیمت همه کالاها شاهد خواهیم بود.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «ام‌الفساد این اتفاق در رشد نقدینگی قیمت‌های دستوری دولت است. دولت مادامی که قیمت‌گذاری دستوری انجام دهد ما رشد نقدینگی خواهیم داشت.»

وی به تاثیر دومینویی قیمت‌گذاری دستوری دولت بر اقتصاد اشاره کرد و گفت: «قیمت‌گذاری دستوری دولت منجر به افت تولید می‌شود متعاقب آن رشد نقدینگی ایجاد و تورم افزایشی می‌شود. کالاها و خدمات گران می‌شوند و دلار و ارز نیز رشد می‌کند. رشد دلار نیز یک پرده دیگر تورم روی کالاها و خدمات می‌گذارد که به آن اصطلاحا اثر نرخ ارز می‌گویند. بنابراین در ریشه‌یابی وضعیت فعلی برمی‌گردیم به قیمت‌گذاری دستوری دولت‌ها.»

کاهش دلار تهران تحت تاثیر هرات

امروز بازارهای همسایه نیز با روند کاهشی قیمت دلار همراه شدند. برخی بازیگران ارزی این روزها بازار ارز تهران را از افق هرات رصد می‌کنند. قیمت دلار هرات و قیمت طلای آبشده چراغ راهنمای آنان برای موقعیت‌گیری معاملاتی شده است.

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند که دلار هرات طی چند روز گذشته دو حرکت را مدام تکرار کرده است: حرکت اول صعودی از قیمت ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومانی به کانال ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومانی و حرکت دوم ریزش از کانال ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومانی به سطح ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان. از دید معامله‌گران قیمت دلار در بازار هرات در یک کانال خنثی قرار گرفته است و از افزایش قیمت حمایت نمی‌کند.

امروز قیمت دلار هرات با رقم ۵۲ هزار و ۶۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۵۱ هزار و ۴۶۰ تومان شد و درهم امارات نیز با کاهش ۳۰۰ تومانی با رقم ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد.

در روز جاری معامله‌گران بازار ارز بر این عقیده بودند که دلار از کف کانال ۵۱ هزار تومانی پایین نمی‌آید و روز دوشنبه در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86983

  • یوسف

    چرا تعداد اندکی به عنوان اقتصاددان الدنک و بیشعور ناراحت کاهش این ارز کثیف دلار هستند . مرگ بر دلار پرستان . کاشکی روزی برسد که اسمی از این دلار کثیف در ایران نباشد .

  • ناشناس

    توی این چند سال اخیر مردم اذیت شدند وقان.ن های زیادی باعث ضرر مردم شد وتحت تاثیر اتفاقات زندگی دچار بی نظمی شد ولی در دوسال آینده تمام دولت ها دچار مشکلات زیادی خواهند شد

  • سپنتا

    فکر میکنم پایین میاد تا همون 1۰۰۰هزارتومن. که. رضایی گفت... شاید هم ۹۰۰تومن.......

  • ایرانی

    خواهشمند است این رمال بازی ارز را جمع کنید بفکر تولید مواد غذایی باشید. قدرت دلار گرفته شد.‌از دلار بجای دستمال و پوشک بچه استفاده میشود.‌نگران سرمایه خود باشید.‌پول خودرا به تولید بزنید.

ارسال نظر