مستاجران بخوانند | قرارداد رهن و اجاره تغییر کرد

جزئیات اجرای طرح جهش تولید و ساماندهی بازار اجاره مسکن و بارگذاری قرارداد رهن و اجاره در سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی اعلام شد.

مستاجران بخوانند | قرارداد رهن و اجاره تغییر کرد

اجرای طرح جهش تولید و ساماندهی بازار اجاره مسکن و بارگذاری قرارداد رهن و اجاره در سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان و دریافت کد رهگیری از این سامانه، در صورت توافق، مستاجران دیگر نیازی نیست به مشاوران املاک مراجعه کنند.

نسخه آزمایشی سامانه املاک و مستغلات وزارت راه وشهرسازی در راستای اجرای طرح جهش تولید و ساماندهی بازار اجاره مسکن به صورت آزمایشی در تمامی نقاط کشور راه‌اندازی شد.

براساس این گزارش، طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، برای استفاده از قابلیت‌های این سامانه، ضروری است که ابتدا متقاضیان در سامانه ملی املاک و اسکان اطلاعات هویتی، مشخصات املاک تحت مالکیت، محل اسکان و دیگر موارد را تکمیل و ثبت کنند و در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و اسکان، می‌توانند در همین سامانه (سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور) نسبت به ایجاد قرارداد اجاره املاک تحت مالکیت خود اقدام کنند.

در حال حاضر، فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند ۶ دانگ امکان‌پذیر  است. بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می‌گیرد. تمامی مراحل ایجاد و ثبت قرارداد و همچنین دریافت کد رهگیری، رایگان است.

لازم به ذکر است که برای ثبت قرارداد، ابتدا باید موجر اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستاجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستاجر نمی‌تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد کند.

براساس این گزارش این طرح ابتدا در دو ماه گذشته در استان یزد اجرایی شد و پس از گذراندن طرح به صورت پایلوت در تمامی کشور اجرایی شده است. همچنین با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته از کارشناسان در حوزه سامانه املاک و مستغلات مشخص شد که در صورت توافق داشتن هر دو طرف موجر و مستاجر، دیگر نیازی نیست که به مشاوران املاک جهت عقد قرارداد مراجعه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86955

ارسال نظر