رسمی؛ قیمت مصوب مرغ و تخم مرغ اعلام شد

قیمت مصوب مرغ و تخم‌مرغ تعیین و اعلام شد. بر این اساس، قیمت جدید مرغ، 10 هزار تومان افزایش یافت.

رسمی؛ قیمت مصوب مرغ و تخم مرغ اعلام شد

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: طبق نظر کارگروه تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم مرغ حداکثر ۷۳ هزار تومان و هر شانه تخم‌مرغ در حدود ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد. توافق شد قیمت مصوب تا پایان فروردین سال آینده ثابت باقی بماند.

به گزارش عرشه آنلاین و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی پس از بررسی کارشناسی و توافق با تولیدکنندگان و انجمن‌های مربوطه، قیمت‌های جدید را اعلام کرد که در صورت تثبیت قیمت جهانی نهاده، تا پایان فروردین ۱۴۰۳ ثابت باقی خواهد ماند.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: نظر به تورم سالانه و هزینه‌های تبعی تولیدکننده؛ هزینه‌های جاری و تولید در سلسله نشست‌های کارشناسی با حضور انجمن‌های مرغ تخم‌گذار، جوجه یک‌روزه و مرغ گوشتی در کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت و یافته‌های نهایی با نظر کارشناسان نخبه و عوامل تولید منجر به کشف قیمت نهایی برای سال ۱۴۰۲ شد.

او افزود: بر اساس تصمیم کارشناسی، قیمت جوجه یک‌روزه از ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان با توجه به متغیرهای کیفی تعیین شد.

امرالهی ادامه داد: تولیدکنندگان در صورت مواجهه با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، لازم است برای بررسی و در صورت لزوم رسیدگی و تعزیر فروشگاه، فاکتور کالا را به واحد بازرسی و نظارت استان و شهرستان ارایه کنند.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی قیمت جدید مرغ گرم را کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس سیاست دولت مبنی بر تثبیت قیمت نهاده‌ها با تولیدکنندگان توافق شد قیمت مصوب تا ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۳ ثابت باقی بماند و در صورت تغییر قیمت جهانی نهاده بالاتر یا پایین‌تر از ۷ درصد، در قیمت مصوب تجدیدنظر شود.

او افزود: با همکاری ارکان تولید و تصمیم‌گیران، افزایش شیب تولید آغاز شده و انتظار می‌رود ظرف هفته‌های آینده، بازار به ثبات نسبی برسد.

امرالهی با توجه به نبود مشکل در صنعت مرغ تخم‌گذار گفت: در محصول تخم‌مرغ، علاوه بر مصرف داخلی، صادرات هم داشته‌ایم.

او با اشاره به اصلاح قیمت تخم‌مرغ افزود: بر اساس توافق صورت گرفته با انجمن مربوطه، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تعیین شد. با این حساب قیمت شانه استاندارد یک کیلو و ۸۰۰ گرمی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، ملاک فروش تخم‌مرغ را بر حسب وزن محصول اعلام کرد و فروشندگان را به رعایت آن دعوت کرد.

بازار مرغ از قیمت دستوری حرف شنوی ندارد

یک فعال صنعت مرغ با بیان اینکه بازار مرغ از قیمت دستوری حرف شنوی ندارد، گفت: قیمت مرغ در کشور ما دستوری است و با این شیوه نباید انتظار داشت بازار مرغ در کشور به خوبی مدیریت شود.

شهاب مارابی، فعال صنعت مرغ با بیان اینکه اصلاح قیمت مرغ نیاز به کار کارشناسی دارد، گفت: دولت باید در فرآیند اصلاح قیمت‌ها حتما از نظر فعالان عرصه مرغداری استفاده کند تا بتواند قیمت منطقی برای مرغ تعیین کند که برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

 مارابی با بیان اینکه در حال حاضر دولت در تصمیم گیری های مرتبط با بازار مرغ از نظر کارشناسان و صاحبنظران استفاده نمی‌کند، گفت: قیمت مرغ در کشور ما دستوری است، در حالیکه بازار مرغ از قیمت دستوری حرف شنوی ندارد و  با این شیوه نمی توان انتظار داشت بازار مرغ در کشور به خوبی مدیریت شود.

مدیرعامل پیشین مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر با بیان اینکه هم اکنون تعداد زیادی از واحدهای مرغداری به خاطر برخی مسائل از جمله گرانی عوامل تولید و صرفه نداشتن تولید جوجه ریزی نمی کنند، گفت: دولت برای سرپا نگهداشتن صنعت مرغداری کشور باید از مرغداران حمایت کرده و با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت زمینه نوسازی تجهیزات واحدهای مرغداری را فراهم کند.

مارابی با بیان اینکه قیمت مرغ باید به گونه‌ای تعیین شود که یک حاشیه سود برای تولیدکننده داشته باشد، افزود: در غیراینصورت با کاهش تولید و به تبع آن افزایش بی رویه قیمت مواجه خواهیم شد.

امروز (۱۳ اردیبهشت) نرخ جدید مرغ گرم برای مصرف کننده کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام شد. پیش از این نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۶۳ هزار تومان بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85329

ارسال نظر