کاهش ۵۰ درصدی صادرات پسته / این کشور از ایران پسته یک‌کیلویی می‌خرد!

طبق آمار‌های رسمی منتشر شده در سال گذشته بیش از ۵۶ هزار تن پسته به ۵۷ کشور مختلف صادر شده که نشان از کاهش ارزشی و وزنی بیش از ۵۰ درصد دارد.

کاهش ۵۰ درصدی صادرات پسته / این کشور از ایران پسته یک‌کیلویی می‌خرد!

طبق آمارهای رسمی منتشر شده در سال گذشته بیش از ۵۶ هزار تن پسته به ۵۷ کشور مختلف صادر شده که البته با کاهش بیش از ۴۰ درصدی وزنی و ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است.

به گزارش عرشه آنلاین، بر اساس آمار گمرک ۱۲ ماهه سال گذشته بیش از ۵۶ هزار و ۲۹۸ تن پسته و مغز پسته به ۵۷ کشور مختلف صادر شده است که ارزشی بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان معادل ۴۰۵ میلیون و ۴۴ هزار دلار داشته است. البته این آمار بیانگر کاهش ۵۸.۴۰ درصدی از نظر وزنی کاهش ۴۴.۹۸ درصدی از نظر ریالی و کاهش ۵۵.۷۰ درصدی از نظر ارزش دلاری صادرات پسته در سال۱۴۰۱ است.

در میان خریداران پسته در سال گذشته، روسیه ۷۳۲۹ تن بزرگترین مشتری این محصول صادراتی به شمار می رود. پس از آن هند با خرید این نزدیک به روسیه معادل ۷۱۳۹ تن در رتبه دوم جای می گیرد.

نکته جالب توجه در جداول محصولات صادراتی سال گذشته گمرک، خرید اندک پسته توسط برخی کشورهاست که جای سوال دارد چرا که به عنوان مثال نیوزلند به عنوان یکی از مشتریان تنها یک کیلوگرم پسته از ایران خریداری کرده است و موریس به خرید ۱۶ کیلوگرم از این محصول در ۱۲ ماهه سال گذشته اکتفا کرده است. / ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 84831

ارسال نظر