راهکار دولت رییسی برای گذر از تابستانی بدون خاموشی

در سال گذشته بخش قابل توجهی از مشترکان برق شامل پاداش صرفه‌جویی و بخشی نیز بستانکار شدند، به عبارتی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان برق ارائه شد و آنطور که وزیر نیرو وعده داده برای تابستان امسال این پاداش‌ها بسیار بیشتر خواهد شد.

راهکار دولت رییسی برای گذر از تابستانی بدون خاموشی

به گزارش عرشه آنلاین، در سال گذشته بخش قابل توجهی از مشترکان برق شامل پاداش صرفه‌جویی و بخشی نیز بستانکار شدند، به عبارتی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان برق ارائه شد و آنطور که وزیر نیرو وعده داده برای تابستان امسال این پاداش‌ها بسیار بیشتر خواهد شد.

برخی از اقدامات مدیریت مصرف توسط مصرف کنندگان اجرا می‌شوند. سال گذشته در این حوزه برنامه‌های بسیار خوبی مانند "۵+۱" تدوین و اجرا شد که مورد استقبال قرار گرفت، به طوری که ۴۰ درصد از مشترکان در این طرح مشمول دریافت پاداش صرفه جویی و یک سوم از این ۴۰ درصد نیز بستانکار شدند یا قبض رایگان دریافت کردند.

 امسال نیز وزارت نیرو در مراحل پایانی تدوین این برنامه است و آنطور که وعده داده شده، خبرهای خوشی در انتظار مشترکان کم مصرف و خوش مصرف است.

در تابستان ۱۴۰۰ از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ شهریور جدول خاموشی منتشر شد و روزانه یک تا سه نوبت خاموشی رخ می‌داد که هر نوبت حدود ۲ ساعت بود، اگر اقدامات برای تابستان ۱۴۰۱ نبود حدود ۲۰ هزار مگاوات ناترازی رخ می‌داد. این میزان بالغ بر ۲۵ درصد نیاز مردم و بخش مصرف است. به عبارت دیگر در چنین شرایطی باید حدودا یک چهارم شبانه روز (۶ ساعت) برای همه بخش‌ها اعم از خانگی، کشاورزی، صنعتی، تجاری، عمومی، اداری و غیره در پیک مصرف خاموشی اعمال می‌شد؛ اما با مدیریت صورت گرفته هیچ‌گونه خاموشی رخ نداد.

در بخش تولید و صنعت نیز به طور کامل در صنایع کوچک و خرد برق تامین شد و در ادامه در شهرک‌های صنعتی، با تقسیم‌بندی روزهای تعطیل این امر مدیریت شد و در روز تعطیل حداکثر ۱۲ ساعت خاموشی برای صنایع بزرگ رخ داد.

آنطور که علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو به تازگی اعلام کرده برای تامین برق تابستان ۱۴۰۲، نگرانی‌های جدی وجود دارد چراکه ناترازی‌ها همچنان ادامه دارد و طبیعتا برای برطرف کردن آن، باید سال‌ها تلاش کرد، این در شرایطی است که کمتر از نیمی از نیروگاه‌های پیش‌بینی شده بر اساس برنامه ششم به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی با اشاره به پیش‌بینی ۱۴۰ اقدام برای تابستان ۱۴۰۲، اظهار کرد: از ابتدای مهرماه سال گذشته این برنامه‌ها آغاز شد؛ بخشی از این اقدامات در راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید، رفع محدودیت‌های نیروگاه‌های موجود، توسعه و اصلاح شبکه، ایجاد پست، احداث خطوط جدید خلاصه می‌شود. اما در کنار این اقدامات، بهره‌مندی از روش‌های نوین مدیریت مصرف به صورت جدی پیگیری می‌شود.

مدیریت مصرف و تشویق مشترکان یکی از راه‌های گذر از خاموشی تابستان سال گذشته بود به همین دلیل دولت به این موضوع اهمیت ویژه‌ای خواهد داد و به نظر می‌رسد که امسال نیز مانند سال‌های گذشته سیاست تشویق و تنبیه مشترکان با جدیت اجرایی شود. / ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 83281

ارسال نظر