فاطمی امین از وزارت صمت غزل خداحافظی می خواند

اگرچه بی‌سامانی خودرو به نوعی مصداق اصلی ضعف عملکرد وزارت صمت خوانده می‌شود اما تامل در حوره‌های دیگر هم نشان از مشکلات این وزارتخانه دارد.

فاطمی امین از  وزارت صمت غزل خداحافظی می خواند

 حالا می‌توان در رسانه‌ها هم پیشوند «ضعیف‌ترین وزیر صمت» را به نام رضا فاطمی امین مشاهده کرد و هم می‌توان هم عینک خوشبینی به چشم زد و او را در بخش‌هایی از حوزه‌های کاری‌اش همچون بحث افزایش صادرات و البته تولید خودرو موفق دانست اما آنچه در میانه نگاهی به عملکرد او بدیهی به نظر می‌رسد باید گفت او یکی از موثرترین وزرای صمت است که تاثیر تصمیمات و عملکردش بر وضعیت اقتصادی شهروندان مشهود بوده است.

خودرو؛ پاشنه آشیل صمت

اغراق نیست اگر بگوییم اکنون که بیش از هر زمان نام رضا فاطمی امین را می‌شنویم، ناخودآگاه به یاد وضعیت بی‌سامان خودرو در کشور می‌افتیم. بیشترین انتقادها از عملکرد او هم پیرامون این موضوع است، از سامان نیافتن این حوزه و افزایش قیمت خودرو گرفته تا سرگردانی طرح واردات خودرو و البته ماجرای تکراری صف طول قرعه‌کشی و وعده‌های مکرری که برای جمع‌آوری این اتفاق محقق نشد. تفاوت عجیب قیمت کارخانه و بازار و رانت شگفتی که در این میان شکل گرفته است. بر کسی پوشیده نیست عملکرد وزارت صمت درخصوص نحوه مدیریت بازار خودرو قابل دفاع نیست و باید اذعان کرد که عمده افزایش سرسام‌آور قیمت خودو در بازار، مربوط به اعمال سیاست‌های اشتباه وزارت صمت است. در حالی که قرار بود قیمت‌های جدید خودرو از سوی وزارت صمت اعلام شود، نامه معاون اول رئیس دولت و نگرانی از تشدید روند گرانی خودرو، اعلام قیمت‌های جدید را به زمان نامعلومی موکول کرد. انفعال در اعلام قیمت باعث شده که روند افزایش قیمت خودرو ادامه یابد به طوری که قیمت پراید در زمان‌هایی حتی به حدود 400 میلیون رسید و در سایه همین بلاتکلیفی روند افزایشی قیمت ادامه خواهد داشت.

افزایش عجیب قیمت در بازار لوازم خانگی

اگرچه بی‌سامانی خودرو به نوعی مصداق اصلی ضعف عملکرد وزارت صمت خوانده می‌شود اما تامل در حوره‌های دیگر هم نشان از مشکلات این وزارتخانه دارد. یکی از آنها بازار لوازم خانگی است. تابستان سال گذشته  وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد از ابتدای مرداد مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین‌لباسشویی و ظرفشویی صادر شود. این افزایش قیمت کالاهای ایرانی در حالی صورت گرفت که بارها و بارها این کالاها در ماه‌های پیش از آن افزایش قیمت داشته‌اند. تولیدکنندگان مدتی قبل در اعتراض به وجودکالاهای خارجی، خواهان ممنوعیت ورود آنها شدند و به این ترتیب واردات لوازم خانگی خارجی به کشور شد؛ همین موضوع باعث شد تا یک انحصار در بازار لوازم خانگی ایجاد شود و حتی برخی تولیدکنندگان کالای مونتاژ شده را  به اسم کالای ایرانی و با قیمت گزاف به مردم ارائه دهند و هر ازچندگاهی هم با کمی نوسان در بازار ارز، قیمت کالاهایشان را افزایش دهند.

حمایت‌های بی‌دریغ دولت

هر چقدر اما عملکرد فاطمی امین در وزارت صمت مورد مناقشه است اما او حمایت تام و تمامی از سوی دولت دارد، آنقدر برخی از اهالی بهارستان به او «نورچشمی» دولت می‌گویند و البته گفته‌های سخنگوی دولت همین دیروز هم به نوعی این مساله را ثابت می‌کند، اینکه در شرایط کنونی که انتقادها بر عملکرد او بالا گرفته بهادری جهرمی گفته است؛«دولت قصدی برای تغییر وزیر صمت ندارد». اگرچه در بحبوحه و کوران تغییرات هفته گذشته در مدیران ارشد اجرائی کشور که شامل جابه‌جایی در ریاست سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت صندوق نوآوری و شکوفایی بود، شایعه برکناری وزیر صمت نیز شنیده شد، اما با مطرح‌شدن استیضاح فاطمی‌امین در مجلس، خود وزیر در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برکناری‌اش، آن را شوخی دانست. هر چند با همه این اوصاف او در چشم بیشتر مردم وزیری ناموفق است، اگر وضعیت خودرو را هم معیار این نگاه نکنیم باید گفت تورم، گرانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله مهم‌ترین دلایل برای این باور است.

 

منبع: فردا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 83051

ارسال نظر