سیاست جدید بانک مرکزی برای رفع نیازهای ارزی مردم | فرزین: تورم به یک بیماری مزمن تبدیل شده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مجموعه نااطمینانی ها در اقتصاد، ناترازی بانک ها و بی انضباطی پولی، ارزی و تجاری، عوامل رشد تورم در سال های گذشته بوده است.

سیاست جدید بانک مرکزی برای رفع نیازهای ارزی مردم | فرزین: تورم به یک بیماری مزمن تبدیل شده است

فارس نوشت: رئیس کل بانک مرکزی گفت: مجموعه نااطمینانی ها در اقتصاد، ناترازی بانک ها و بی انضباطی پولی، ارزی و تجاری، عوامل رشد تورم در سال های گذشته بوده است.

محمدرضا فرزین، امشب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری صداوسیما درباره برنامه عملیاتی بانک مرکزی در خصوص تحقق شعار سال اظهار کرد: باید دید چرا رهبر انقلاب مهار تورم را به عنوان شعار سال مطرح کرده اند، حدود ۵۰ سال تورم، مهمان سفره های مردم ایران است.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰، متوسط تورم ۲۵ درصد، در دهه ۸۰ متوسط ۱۵ درصدی و در دهه ۹۰ شاهد افزایش تورم بوده ایم؛ در چهار سال اخیر متوسط تورم بسیار بالاتر بوده است. تورم در سال ۱۴۰۰، حدود ۴۶.۲ درصد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۶.۵ درصد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مجموعه نااطمینانی ها در اقتصاد، ناترازی بانک ها و بی انضباطی پولی، ارزی و تجاری عامل رشد تورم در سال های گذشته بوده است.

فرزین با بیان اینکه بانک مرکزی در دوره جدید مدیریتی، ۶ سیاست جدید اتخاذ کرده است که هریک از این سیاست ها بخشی از بازار ارز را مدیریت می کند، افزود: در حال تاسیس صندوق تثبیت ارزی هستیم که این صندوق با منابعی که دارد می تواند برای کاهش نرخ ارز وارد شده تا بازار را به ثبات برساند.

وی ادامه داد: سیاست بعدی ایجاد سلف ارزی است که همان معامله فردایی ارز با زمان بلندتر است که این موضوع می تواند بازار ارز و اقتصاد را قابل پیش بینی کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: سوآپ ارزی، تنظیم، ثبات و نظارت بر مقررات، ورود به بازار طلا در مرکز مبادله ارز و طلا و ورود به حوزه اسکناس ارز از دیگر سیاست های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز است.

فرزین ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، ۶۵ میلیارد تومان ارز تخصیص داده شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰ میلیارد دلاری و نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۱ میلیارد دلار رشد داشته است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی تمام نیازهای ارزی کشور را هم به صورت اسکناس و هم به صورت حواله تامین کرده است. در سال گذشته کمیته تامین و تخصیص ارز را با حضور همه دستگاه های ذی صلاح تشکیل دادیم و با تصمیم این کمیته، میزان تخصیص ارز به همه دستگاه ها مشخص شده است. به دنبال ایجاد نظم در منابع و مصارف ارزی هستیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81432

ارسال نظر