نرخ حق بیمه خودرو و حق بیمه شخص ثالث در 1402 + جدول

نرخ حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه و حق بیمه شخص ثالث در 1402 مشخص شد.

نرخ حق بیمه خودرو و حق بیمه شخص ثالث در 1402 + جدول

قیمت بیمه شخص ثالث هر سال با توجه به نرخ دیه محاسبه می‌شود. امسال قوه قضاییه نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ را برای ماه‌های غیرحرام از ۶۰۰ میلیون به ۹۰۰ میلیون افزایش داد تا رشد ۵۰ درصدی نرخ دیه باعث شود مردم در همین ابتدای سال دغدغه بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ را داشته باشند. در سال ۱۴۰۱، که دیه ماه غیرحرام و حرام به‌ترتیب ۶۰۰ و ۸۰۰ میلیون تومان بود، حق بیمه پایه شخص ثالث (بدون احتساب جریمه‌ها و تخفیف‌ها) خودرو‌های چهارسیلندر به‌جز پیکان و پراید، معادل سه میلیون و ۲۶۳ هزار تومان در نظر گرفته شد. قیمت بیمه شخص ثالث یک خورو چهارسیلندر معمولی در سال ۱۴۰۲ با همین روش به حدود چهار میلیون و ۲۴۲ هزار تومان می‌رسد. این عدد را برای خودرو‌های صفر کیلومتری که از کارخانه بیرون می‌آیند محاسبه می‌کنند. اگر خودرویی بخرید که صفر کیلومتر نیست، اما تخفیف بیمه شخص ثالث هم ندارد، باید حق بیمه پایه شخص ثالث را بپردازید. بعضی شرکت‌ها به بهانه‌های مختلف برای مشتریان خود تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرند. تکلیف آن‌هایی که به‌خاطر تصادف مشمول تخفیف عدم خسارت می‌شوند، جداست. اگر خودرو صفر کیلومتر نباشد و مشمول حداکثر تخفیف شوید، می‌توانید بیمه ثالث ۱۴۰۲ را تا ۷۰ درصد ارزان‌تر بخرید.

بر اساس اعلام قوه قضاییه نرخ دیه در سال جدید با افزایش ۵۰ درصدی روبرو شد و بیمه مرکزی نرخ دیه را به میزان ۳۰ درصد افزایش داد.

قوه قضاییه چهارشنبه هفته قبل نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ را  ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. بر این اساس شورای عالی بیمه، عصر روز گذشته (شنبه، ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱) برگزار شد و اعضای آن  با افزایش ۳۰ درصدی تعرفه حق بیمه شخص ثالث برای سال آینده موافقت کردند.

البته میزان بیمه شخص ثالت برای گروه‌های مختلف ماشین (دو سیلندر؛ ۴ سیلندر و ... موتور سیکلت) و سایر خودروها مثل ماشین آلات کشاورزی و... متفاوت است. برای مثال حق بیمه پایه سالیانه خودروی سواری کم‌تر از ۴ سیلندر سه میلیون و ۴۷ هزار تومان و برای خودروی بیش از ۴ سیلندر چهار میلیون و ۷۴۷ هزار تومان است.
 

جدول حق بیمه خودرو و حق بیمه شخص ثالث در 1402

 

 نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ قرار است ۳۰ درصد افزایش پیدا کند تا صاحبان خودرو‌هایی مثل تیبا و انواع پژو حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یعنی تقریبا یک میلیون بیشتر از پارسال هزینه کنند. در سال ۱۴۰۱ کف قیمت بیمه شخص ثالث برای این مدل خودرو‌ها نزدیک سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و حالا با شروع سال جدید و جهش ۵۰ درصدی نرخ دیه، بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ با تعرفه جدید فروخته می‌شود. هنوز خبر‌های تکمیلی درباره چندوچون نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ منتشر نشده، اما احتمالا درقبال رشد ۳۰ درصدی قیمت بیمه شخص ثالث که روی نرخ پایه بیمه‌ها اعمال می‌شود، سقف تعهد مالی شرکت‌های بیمه در تصادف‌ها از ۲۰ به حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند و سقف تعهد جانی هم در ماه‌های غیر حرام و حرام به‌ترتیب ۹۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ سواری زیر چهارسیلندر

 قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ برای سواری‌هایی که کمتر از چهار سیلند دارند، در سال ۱۴۰۲ حداقل سه میلیون و ۴۷ هزار تومان خواهد بود. منظور از سواری‌هایی که کمتر از چهارسیلندر دارند، امثال ام‌وی‌ام ۱۱۰ و دوو ماتیز هستند که سال ۱۴۰۱ مالک این مدل خودرو‌ها بدون احتساب تخفیف‌ها بابت خرید بیمه شخص ثالث باید دو میلیون و ۳۴۴ هزار تومان پرداخت می‌کردند که حالا این عدد ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا می‌کند.

نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ پراید، پیکان و سپند

قیمت بیمه شخص ثالث پراید، پیکان و سپند از سایر سواری‌های چهارسیلند کمتر است. مثلا سال گذشته کف قیمت بیمه شخص ثالث این سه مدل خودرو بدون احتساب تخفیف‌ها دو میلیون و ۷۷۶ هزار تومان بود و این عدد از کف قیمت بیمه شخص ثالث سایر سواری‌های چهار سیلندر حدود ۵۰۰ هزار تومان کمتر محسوب می‌شد. حالا با رشد ۳۰ درصد نرخ حق بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲، این عدد برای سواری‌هایی مثل پراید، پیکان و سپند به سه میلیون و ۶۰۸ هزار تومان می‌رسد. البته همانظور که گفتیم این عدد نرخ پایه حق بیمه پراید، پیکان و سپند بدون احتساب تخفیف‌هاست و مثلا کسی که می‌تواند از تخفیف ۷۰ درصدی استفاده کند، نرخ حق بیمه سالانه آن به حدود یک میلیون تومان می‌رسد.

نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ سواری‌های چهار سیلندر

قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ برای سواری‌های چهارسیلندر به‌شکل پایه چهار میلیون و ۲۳۷ هزار تومان خواهد بود. رقمی که حدود یک میلیون تومان نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده، چون راننده‌های این مدل خودرو‌ها بابت خرید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ بدون احتساب تخفیف‌ها سه میلیون و ۲۳۶ هزار تومان پرداخت کردند. خودرو‌های چهارسیلندر شامل انواع تیبا، ساینا، کوییک، سمندها، پژوها، دنا، تارا و اغلب مدل‌های مونتاژی می‌شود و حالا راننده‌های این مدل خودرو‌ها باید خودشان را برای افزایش ۳۰ درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ آماده کنند.

نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ سواری‌های بیش از چهار سیلندر

قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ برای سواری‌هایی که بیش از چهار سیلندر دارند، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می‌کند. راننده خودرو‌هایی مثل هیوندای آزرا، تویوتا لندکروز، مرسدس بنز S۵۰۰، پورشه کاین و سایر مدل‌های لاکچری در سال ۱۴۰۱ بابت خرید بیمه شخص ثالث، بدون درنظرگرفتن تخفیف‌ها سه میلیون و ۶۵۲ هزار تومان پرداخت می‌کردند و حالا بعد از مشخص شدن افزایش ۳۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲، این عدد برای آن‌ها به چهار میلیون ۷۴۷ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. حالا اگر راننده این مدل خودرو بتواند از تخفیف حداکثری، یعنی ۷۰ درصدی استفاده کند، بابت خرید بیمه شخص ثالث باید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کنار بگذارد

محاسبه مبلغ بیمه شخص ثالث پراید و پژو ۲۰۶

قیمت بیمه شخص ثالث امسال در حالت پایه حدود چهار میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان می‌شود، اما اگر مالک پژو ۲۰۶ تیپ پنج مدل سال ۱۳۸۸ باشید و حداکثر تخفیف ۷۰ درصدی شامل حالتان شود، امسال برای خرید بیمه شخص ثالث تنها لازم است یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۶۰۰ تومان پول خرج کنید

 

بیشتر بدانید | برای محاسبه دیه ماه حرام در سال ۱۴۰۲ باید نرخ دیه ماه غیرحرام را تقسیم بر سه کنیم، سپس آن‌را با نرخ دیه ماه غیرحرام جمع بزنیم. نرخ دیه ماه حرام، دقیقا ۳۰ درصد بیشتر از نرخ دیه ماه غیرحرام است. الان می‌دانیم سال آینده دیه ماه حرام تقربیا معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. ماه‌های محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه، ماه‌های حرام هستند و در این چهار ماه، نرخ دیه بیشتر است

قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲؛ همه‌چیز درباره تخفیف‌ها و جرایمقیمت پایه بیمه شخص ثالث یک خورو چهارسیلندر معمولی در سال ۱۴۰۲ حدود چهار میلیون و ۲۴۲ هزار تومان است

حداقل پوشش بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲

بیمه شخص ثالث شامل سه مورد می‌شود؛ اول تعهد مالی که در تصادف رانندگی به مالک خودرو خسارت دیده پرداخت می‌شود. دوم تعهد جانی که به شخص (یا اشخاص آسیب‌دیده) در تصادف تعلق می‌گیرد و سوم تعهد راننده که به راننده حاضر در خودرو مقصر تصادف حضور دارد. در تصادفاتی که با خسارت مالی همراه باشند، حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، معادل یک‌چهلم یا ۲.۵ درصد نرخ دیه ماه حرام است. محاسبه نشان می‌دهد با احتساب دیه یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی، حداقل پوشش بیمه شخص ثالث در سال آینده به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. اگر در سوانح رانندگی، میزان خسارت مالی وارده، کمتر از این میزان باشد، نیازی به کروکی پلیس نیست. همچنین حداکثر سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۵۰ درصد یا نیمی از مبلغ دیه تعیین‌شده برای ماه‌های حرام در هر سال است و سال آینده می‌تواند ۶۰۰ میلیون تومان باشد. موقع خرید بیمه شخص ثالث با توجه به تجربه و مهارت یا ریسک رانندگی در خیابان می‌توانید سقف تعهد مالی را به دلخواه خودتان افزایش دهید. اگر سقف ۶۰۰ میلیون تومان را انتخاب کنید که حداکثر رقم قابل پرداخت در بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ است، قیمت بیمه شخص ثالث شما در حالت پایه از چهار میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان به حدود هفت میلیون افزایش پیدا می‌کند. برای همین بعضی‌ها توصیه می‌کنند موقع خرید بیمه شخص ثالث در افزایش حداکثر تعهد مالی خساست به‌خرج ندهید.

بیشتر بدانید | آنهایی که سال گذشته بیمه شخص ثالث خریداری کرده‌اند که بخشی از آن در سال جدید اعتبار دارد، می‌توانند سراغ تهیه الحاقیه بروند. در بخش تعهد مالی نیازی نیست کاری انجام دهید، اما برای حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش تعهد مالی، خرید الحاقیه بیمه شخص ثالث توصیه می‌شود

قیمت حق بیمه شخص ثالث پس از تعویض پلاک

قانون تخفیف بیمه شخص ثالث از حدود سه‌سال پیش به این طرف تغییر کرده است. به این ترتیب با انتقال پلاک، تخفیف بیمه شخص ثالث به مالک جدید منتقل نمی‌شود و همچنان در اختیار مالک قبلی که با هزار زحمت آن‌ها را جمع‌آوری کرده باقی می‌ماند. این فرد می‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث را برای خود نگه دارد یا به اعضای درجه یک خانواده شامل پدر، مادر، همسر و فرزند منتقل کند. اگر بخواهید تخفیف بیمه را بعد انتقال پلاک برای خودتان استفاده کنید، طبق قانون باید آن را به خودرو دیگری از همان نوع منتقل کنید. مدارکی که برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث مورد نیاز است شامل کپی سند خودرو و بیمه‌نامه ثالث خودرو قدیمی، اصل الحاقیه حذف سوابق خودرو قدیمی، اصل و کپی سند خودرو جدید و بیمه‌نامه خودرو جدید می‌شود.

اگر یک خورو کارکرده خریداری می‌کنید، تخفیف‌های عدم خسارت مالک قبلی هر چند سال که باشد به کارتان نمی‌آید و بعد تعویض پلاک باید خودتان دست به‌کار شوید. با توجه به اینکه سابقه پلاک‌ها و تخفیفات بیمه شخص ثالث برای مدت نامحدود در بانک‌های اطلاعاتی راهور و بیمه محفوظ است، با انتقال پلاک‌های قدیمی به خودرو دیگر، سوابق رانندگی و بیمه‌ای مثل تخفیفات عدم خسارت مالک قبلی پلاک از بین نمی‌رود و افراد می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. اگر هیچ‌کدام این شرایط را نداشته باشید، به‌عنوان مالک جدید خودرو پس از تعویض پلاک باید همان قیمت پایه بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ را پرداخت کنید.

 

بیشتر بدانید | مالکان خودرو‌های فعال در تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ و تپسی، آژانس و تاکسی‌های داخل شهر و خارج شهر، باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر نسبت به نرخ پایه حق بیمه بپردازند

شیوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲

خرید بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ برای همه چهار میلیون و ۲۴۲ هزار تومان خرج برنمی‌دارد. این عدد را نرخ پایه بیمه شخص ثالث می‌دانند و به راننده‌ها و مالکانی که در سال‌های گذشته با رانندگی مطمئن و احتیاط شده رفاقت خود را به شرکت‌های بیمه ثابث کرده‌اند، مشمول تخفیف می‌شوند. تخفیف بیمه شخص ثالث هم کف و سقف دارد و براساس فرمولی تصاعدی بالا می‌رود. بابت یک‌سال عدم خسارت بیمه شخص ثالث، پنج درصد تخفیف شامل حال مالک خودرو می‌شود. بابت دو سال عدم خسارت، میزان تخفیف بیمه شخص ثالث به ۱۰ درصد و بابت سه‌سال، تخفیف به ۱۵ درصد خواهد رسید.

قیمت بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۲ برای آنهایی که مشمول چهار سال عدم خسارت می‌شوند با تخفیف ۲۰ درصد و برای آن‌ها که مشمول پنج سال عدم خسارت هستند، با تخفیف ۲۵ درصدی محاسبه می‌شود. عدم خسارت به مدت شش سال و هفت سال به‌ترتیب باعث تخفیف ۳۰ و ۳۵ درصدی خواهد شد. تخفیف عدم خسارت به‌همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند و نهایتا تا ۱۴ سال عدم خسارت و تخفیف ۷۰ درصدی می‌رسد. این یعنی اگر مالک پژو ۲۰۶ تیپ پنج مدل سال ۱۳۸۸ باشید و حداکثر تخفیف ۷۰ درصدی شامل حالتان شود، امسال برای خرید بیمه شخص ثالث تنها باید حدود یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۵۷۰ تومان پول خرج کنید.

بیشتر بدانید | خرید بیمه شخص ثالث برای مدت کمتر از یک‌سال نیز امکان‌پذیر است. مالکان می‌توانند در صورت نیاز، مثل وقتی قصد فروش خودرو را دارند بیمه شخص ثالث را برای دو ماه، سه‌ماه، چهار ماه، شش ماه یا ۹ ماه خریداری کنند. علاوه بر این بعضی شرکت‌ها گزینه خرید اقساطی بیمه شخص ثالث را پیش روی مشتریان خود قرار می‌دهند

جرایم بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲

قیمت بیمه شخص ثالث جدای از تخفیف‌ها، گاهی شامل جریمه می‌شود. با توجه به اینکه شخص ثالث یک بیمه اجباری است، اگر در موعد مقرر نسبت به تمدید آن اقدام نکنید، مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد. موقع محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، حق بیمه کامل بدون تخفیف یک سال ماشین را تقسیم بر ۳۶۵ یعنی تعداد روز‌های سال می‌کنند. مبلغ جریمه فقط برای یک سال محاسبه می‌شود. یعنی اگر بیشتر از یک سال بیمه شخص ثالث نداشته باشیم و بخواهیم دوباره آن را تمدید کنیم فقط برای یک سال جریمه دیرکرد برایمان درنظر می‌گیرند. امسال جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث روزانه حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 78256

ارسال نظر