شرایط جدید فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا اعلام شد

شرایط جدید فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا اعلام شد.

شرایط جدید فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا اعلام شد

وزارت صمت با صدور اطلاعیه‌ای، جزئیات طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی و ثبت‌نام در فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا را اعلام کرد.

جزئیات جدید و شرایط شرکت در فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا اعلام شد.

موجودی حساب وکالتی برای ثبت‌نام در طرح فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا

سخنگوی وزارت صمت در جهت شفاف‌سازی بیشتر پیرامون تعریف حساب وکالتی و واریز وجه برای شرکت در طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، به‌ویژه در رابطه با افراد دارای حساب وکالتی به‌نام ایران‌خودرو، اعلام کرد که متقاضیان علاوه بر اینکه باید موجودی دو طرح معادل ۲۳۰ میلیون تومان را (۱۳۰ میلیون طرح ایران‌خودرو و ۱۰۰ میلیون طرح یکپارچه) در حساب وکالتی مورد نظر داشته باشند، بایستی به بانک عامل نیز اعلام کنند که حساب وکالتی مذکور علاوه بر شرکت ایران‌خودرو برای سازمان حمایت نیز تایید شود.

امید قالیباف اظهار کرد: متقاضیانی که در طرح اخیر فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده‌اند اما تا زمانی که نتیجه قرعه‌کشی آن مشخص شود، می‌خواهند، فرصت ثبت‌نام اولیه در طرح یکپارچه خودروهای داخلی را هم از دست ندهند، (البته به شرطی که در طرح ایران‌خودرو برنده اعلام نشوند) می‌توانند از همان حساب وکالتی تعریف شده برای طرح ایران‌خودرو خود هم استفاده کنند و ضروری نیست  که دو حساب افتتاح کنند، اما بایستی حتما موجودی دو طرح معادل ۲۳۰ میلیون تومان (۱۳۰ میلیون برای ایران‌خودرو و ۱۰۰ میلیون تومان طرح یکپارچه خودروهای داخلی) را در حساب خود داشته باشند. ضمن اینکه، آن حساب وکالتی را علاوه بر اینکه وکالت با ایران‌خودروست، با سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز وکالتی کنند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید: در حقیقت بایستی نزد بانک عاملی که حساب وکالتی تعریف کرده‌اند، درخواست دهند که برای سازمان حمایت هم حساب مذکور را وکالتی کنند.

او تاکید کرد: البته تنها در صورتی ثبت‌نام در طرح یکپارچه بر قوت خود باقی خواهد ماند که افراد برنده طرح فروش فوق‌العاده اخیر ایران‌خودرو اعلام نشوند. چنانچه افراد جزو برندگان طرح ایران‌خودرو باشند، به‌ هیچ وجه امکان ثبت‌نام در طرح یکپارچه خودروهای داخلی را نخواهند داشت و به صورت اتوماتیک حذف خواهند شد. اما اگر افراد در طرح ایران‌خودرو برنده نشده باشند، می‌توانند ۱۳۰ میلیون تومان (ویژه حساب وکالتی ایران‌خودرو) را برداشت کنند و ۱۰۰ میلیون تومان ویژه طرح یکپارچه را در حساب وکالتی همچنان مسدود نگه دارند.

قالیباف تصریح کرد: در طرح یکپارچه خودروهای داخلی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کاملا اجرایی خواهد شد و ۵۰ درصد تولید خودروسازان، به مادران دارای شرایط اختصاص پیدا خواهد کرد. سازوکار نیز بدین ترتیب خواهد بود که در همان ابتدای ثبت‌نام، دو طرح ویژه متقاضیان عادی و طرح ویژه مادران مشمول طرح جوانی جمعیت اجرا خواهد شد. پس از ثبت‌نام، تخصیص خودرو ۵۰-۵۰ خواهد بود؛ بدین معنا که به طور مثال، اگر یکی از خودروسازان در فروردین ماه ۱۴۰۲، ۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید و در سامانه عرضه کند، ۳۰ هزار دستگاه به متقاضیان عادی و ۳۰ هزار دستگاه به مادران تخصیص داده می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: چنانچه مادران متقاضی بیش از این ۳۰ هزار باشند، وارد مرحله تعیین نوبت تخصیص خواهند شد و قرعه‌کشی برای تعیین نوبت انجام خواهد شد. اما به هرحال زودتر از متقاضیان عادی، خودرو تحویل خواهند گرفت.

او ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که علیرغم اینکه در طرح‌های گذشته خودروسازان نیاز به تعریف حساب وکالتی برای مادران نبود و تنها برای متقاضیان عادی لحاظ می‌شد، در این طرح یکپارچه خودروها، مادران نیز بایستی  برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان اقدام کنند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: نکته مهم این است که برای خودروهای فرسوده در این طرح یکپارچه خودروهای داخلی سهمیه‌ای نخواهیم داشت؛ چرا که طبق قانون سهمیه جایگزینی خودروهای فرسوده بایستی ۱۰ درصد از قرعه‌کشی باشد و چون قرعه‌کشی حذف شده است، بنابراین خودروهای فرسوده سهمی در این طرح یکپارچه ندارند.

بیشتر بخوانید: خبر بد برای متقاضیان ثبت‌نام فروش فوق‌العاده ایران خودرو

اطلاعیه جدید درباره شرایط ثبت‌نام در طرح فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا

طبق این اطلاعیه، فرایند طرح یکپارچه عرضه بر مبنای فرآیند نوبت دهی شامل سه مرحله زیر است:

*مرحله اول: پیش ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی

*مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی به‌ازای هر محصول مشخص

*مرحله سوم: قطعی کردن ثبت نام متقاضیان بر اساس فراخوان خودروساز

مرحله اول: پیش ثبت‌نام متقاضیان فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا برای لیست نوبت‌دهی‌

در این مرحله متقاضیان واجد شرایط طرف تقاضا مندرج در همین اطلاعیه، که وجه اعتبار لازم را در حساب وکالتی خود مسدود کرده‌اند امکان ثبت نام اولیه برای قرار گرفتن در لیست نوبت دهی و یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی بر مبنای لیست انتظار را خواهند داشت بنابراین پیش نیاز ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی، وکالتی نمودن حساب شخصی متقاضی به نفع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مسدود نمودن وجه اعتبار می‌باشد.

زمان پیش بینی شده برای وکالتی کردن حساب شخصی به نفع سازمان حمایت برای این طرح و مسدود کردن وجه اعتبار لازم در حساب مذکور از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ تا پایان وقت اداری روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ است؛ در این بین تا زمان ثبت نام اولیه، لیست افراد مجاز برای پیش ثبت نام در سامانه بر مبنای اطلاعات واصله از بانک‌ها تهیه می‌شود.

صرفاً متقاضیان واجد شرایط که نسبت به تکمیل موجودی در حساب وکالتی خود اقدام کرده‌اند، می‌توانند از روز جمعه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ تا روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ نسبت به ثبت نام اولیه به منظور قرارگیری در لیست نوبت دهی خودروهای داخلی اقدام کنند.

موجودی لازم برای انجام ثبت نام در فهرست نوبت دهی همه خودروهای داخلی «صد میلیون تومان» است و این وجه اعتبار صرفاً لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان وجود داشته باشد لازم به ذکر است که وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی در نظر گرفته شده است و برای همه متقاضیان طرح عادی و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت الزامی است.

ضروری است وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت نام اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص (حداکثر تا پایان فروردین ماه) مسدود شود و قابل برداشت نیست، انصراف از حساب وکالتی و یا برداشت وجه توسط متقاضی در طی این مدت، به منزله انصراف از طرح تلقی می‌گردد و از لیست انتظار حذف می‌شود.

امکان ثبت نام صرفاً در یک خودرو وجود دارد و ثبت نام از کسانی که پیش از این در لیست نوبت دهی خودروهای وارداتی ثبت نام کرده‌اند، وجود ندارد. شود. ثبت نام وی ملغی می‌شود.

ثبت نام مرحله اول در لیست نوبت‌دهی هیچ گونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌کند و تعهد خودروساز صرفاً بر اساس قطعی کردن ثبت نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح، شکل می‌گیرد.

ضروری است علاوه بر دارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، همه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت شده چنانچه در هر مرحله تا قطعی کردن ثبت نام توسط خودروساز، مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت نام وی ملغی می‌شود.

شرایط عمومی تعیین شده مندرج در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت است.

مرحله دوم: نوبت‌دهی و اعلام زمان‌بندی فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا به ازای هر محصول مشخص

پس از نوبت دهی لیست متقاضیان واجد شرایط در ثبت نام اولیه، بر اساس برنامه تولید اعلام شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان برنامه ریزی شده برای تحویل خودروی مدنظر به متقاضی در سامانه یکپارچه تعیین اولویت خودرو، اعلام می‌شود.

تبصره ۱: اعلام زمانبندی بر اساس لیست انتظار در فروردین ماه ۱۴۰۲ و در سامانه https://www.esalecar.ir انجام می‌شود.

تبصره ۲: قرار گرفتن متقاضی در لیست انتظار بر اساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌کند و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و بر اساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و بر اساس مفاد قرارداد منعقده شکل می‌گیرد.

تبصره ۳: در این مرحله و پس از اعلام نتایج زمانبندی متقاضی می‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام کند و در صورت تمایلِ متقاضی واجد شرایط برای تحویل خودرو مطابق با زمانبندی اعلامی در این مرحله، می‌تواند تا نسبت به قطعی کردن ثبت نام بر اساس فراخوان خودروساز و با تکمیل وجه در حساب خودروساز و بر اساس قیمت روز، اقدام کند و یا آنکه با اعلام انصراف پس از اعلام نتایج زمانبندی، از لیست انتظار خودروی مدنظر خارج شود.

مرحله سوم: قطعی کردن ثبت‌نام در طرح فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا بر اساس فراخوان خودروساز

در این مرحله و پس از اعلام زمانبندی وعده فروش به متقاضیان و شکل گیری لیست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را بر اساس نوبت دهی انجام شده، اعلام نماید بنابراین خودروسازان به مرور زمان و صرفاً بر مبنای لیست اولویت بندی مذکور برای هر محصول، نسبت به فراخوان و قطعی کردن ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام خواهند نمود.

تبصره ۱: قطعی کردن ثبت نام توسط خودروسازان در این طرح بر اساس لیست نوبت دهی شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستورالعمل شورای رقابت می‌باشد.

تبصره ۲: در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل و یا انجام ثبت نام قطعی مشخص گردد که مشتری از خودروسازان داخلی خودرو خریداری کرده‌اند ثبت نام در این طرح کن لم یکن تلقی می‌گردد.

شرایط فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ضمن اشاره به آغاز مرحله اول طرح بزرگ یکپارچه فروش خودروهای داخلی (خارج از فرآیند قرعه‌کشی صرف برنده شدن یا نشدن)، اعلام کرد که لیست نوبت متقاضیان تایید شده در مرحله اول، در فروردین ماه ۱۴۰۲، اطلاع‌رسانی و مشخص خواهد شد.

بزرگترین طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی خارج از فرآیند قرعه‌کشی به جهت تعیین برنده و حذف برخی دیگر، با هدف عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی از فردا (شنبه ۲۰ اسفند ماه) آغاز می شود که مرحله اول اجرای این طرح است که بر اساس آن متقاضیان خرید خودروی داخلی از فردا تا روز سه‌شنبه (۲۳ اسفند ماه) می‌توانند با تعریف حساب شخصی وکالتی به نام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و واریز و مسدود مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در آن حساب، گام اول شرکت در این طرح را بردارند.

بیشتر بخوانید: جزئیات فروش بزرگ ایران خودرو و سایپا اعلام شد + مبلغ واریزی حساب وکالتی و زمان تحویل خودرو

گفتنی است که قرعه‌کشی در این طرح تنها به جهت تعیین نوبت تخصیص خودروها به مشتریان خواهد بود. البته متقاضیان نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از دو خودروساز بزرگ، خودرویی خریداری نکرده باشند.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه جدید ایران خودرو | مهلت ثبت‌نام در طرح فروش ویژه ایران خودرو تمدید شد

پس از بررسی حساب‌های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه اجرا می‌شود که در این مرحله متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت‌نام خودروی مورد نظر اقدام کنند؛ بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام، علاوه براینکه اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود، با توجه به برنامه تولید، نسبت به زمانبندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود. این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و طی این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب وکالتی خریدار باقی بماند.

زمان اعلام لیست نوبت‌بندی فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا

در رابطه با این طرح بزرگ فروش یکپارچه خودروهای داخلی، عبدالله توکلی لاهیجانی- مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت- اظهار کرد: با توجه به رشد مستمر تولید خودرو و با الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا، از روز شنبه (20 اسفندماه 1401) مرحله اول طرح بزرگ عرضه یکپارچه خودرو های داخلی بر مبنای لیست نوبت‌دهی، آغاز می‌شود که مرحله اول، پیش‌ثبت‌نامِ متقاضیان است و با وکالتی کردن حساب شخصی خود به نفع سازمان حمایت که در آن مبلغ اعلام شده وجود دارد، می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند. از ۲۶ تا ۲۸ اسفند هم این افراد می‌توانند در سایت اعلام شده، اقدام به پیش ثبت‌نام به منظور قرارگیری در لیست نوبت‌دهی خودروی مدنظر خود کنند.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، وی در رابطه با حذف قرعه‌کشی صرف برنده شدن/نشدن متقاضیان، گفت: قرعه‌کشی به معنای واگذاری خودرو به عده‌ای و عدم واگذاری به سایرین است اما در شیوه فعلی به همه متقاضیان واجد شرایط خودرو تعلق خواهد گرفت؛ تنها نوبت تحویل خودرو یا اولویت آن‌ها مشخص خواهد شد. بنابراین در حقیقت همه متقاضیان در لیست انتظار قرار خواهند گرفت و نوبت‌شان مشخص می‌شود. 

این مقام مسئول در وزارت صمت، افزود: هر فرد می‌تواند پس از اعلام نتایج در صورت تمایل به تحویل‌گیری خودرو در زمان اعلام شده، نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام در طرح فروش خودروسازان بر اساس قیمت روز اقدام کند. بر مبنای برنامه تولید خودروسازان و تثبیت جریان تولید، از فروردین سال آینده نوبت تحویل خودرو به همه متقاضیان، اعلام خواهد شد و از آن پس، بر اساس فراخوان خودروسازان و قیمت روز مصوب شورای رقابت، متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام خود را قطعی و نهایی کنند. افرادی هم که تمایل به ادامه مسیر نداشته باشند، می‌توانند با انصراف از طرح، مبلغ مسدود شده در حساب شخصی وکالتی خود را آزاد کنند.

شرایط متقاضیان شرکت در طرح فروش بزرگ بدون قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا

توکلی لاهیجانی در رابطه با امکان ثبت‌نام همزمان در فروش اخیر ایران‌خودرو و طرح بزرگ فروش یکپارچه خودروها، تاکید کرد: افرادی که تا زمان اعلام نتایج در سامانه فروش بزرگ خودرو، طی مدت اعلام شده در اطلاعیه این طرح در سامانه esalecar.ir از خودروسازان کشور خودرویی خریداری کرده باشند از لیست حذف خواهند شد.

در این زمینه باید دقت کرد همانطور که اشاره شد، برای این طرح فروش، لازم است وکالتی کردن حساب شخصی به نفع سازمان حمایت و مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان وجه اعتبار تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی انجام شود. پس از آن یا متقاضی با زمان نوبت اعلامی موافق است که نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام و پرداخت وجه خودرو اقدام می‌کند  یا آنکه انصراف خود را از قرارگیری در لیست انصراف اعلام می‌کند.

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: با اجرای این طرح و واگذاری خودروها، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو در سال آینده به سمت رقابتی شدن پیش رود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ضمن اشاره به رشد تولید خودروها، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شد که ۲۰ درصد آن هم خودروهای ناقص بود، اما امسال از این بحران کاهش تولید خودرو عبور کرده‌ایم؛بنابراین برآورد می‌شود تا پایان سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه هم برسیم که افزایش تولید ۴۰ درصدی محقق خواهد شد و عملا تثبیت جریان تولید در کشور اتفاق افتاده است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76766

  • ناشناس

    وزارت صمت و خودروسازان بنجل ساز زیادی دلتون رو خوش کردید. انشاالله به همت و تفکر مردم، این طرح مسخره و مزخرف شما با شکست کامل مواجه خواهد شد. لگن سازان بی خاصیت

ارسال نظر