وزیر ارتباطات علت قطعی امروز اینترنت را اعلام کرد

از حدود ساعت صبح 9:50 امروز، بیست‌وچهارم اسفند ماه، اینترنت کشور با قطعی سراسری 20 دقیقه‌ای مواجه و از دسترس کاربران خارج شد.

وزیر ارتباطات علت قطعی امروز اینترنت را اعلام کرد

از حدود ساعت صبح ۹:۵۰ امروز، بیست‌وچهارم اسفند ماه، اینترنت کشور با قطعی سراسری ۲۰ دقیقه‌ای مواجه و از دسترس کاربران خارج شد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، در حاشیه جلسه هیئت دولت احتمال حمله سایبری برای بروز اختلال در اینترنت برای امروز را رد کرده و گفت: «قطعی نداشتیم، یک افت ترافیکی بود که برطرف شد‌.‌» او این افت ترافیکی را «مشکل ۱۵ دقیقه‌ای در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها» اعلام کرد.

گفتنی است که از حدود ساعت صبح ۹:۵۰ امروز، بیست‌وچهارم اسفند ماه، اینترنت کشور با قطعی سراسری ۲۰ دقیقه‌ای مواجه و از دسترس کاربران خارج شد. در این مدت روی بعضی از اپراتورها صرفا دسترسی به سایت‌های داخلی ممکن بود و در بعضی اپراتورها حتی شبکه داخلی هم در دسترس نبود.

این موضوع البته اتفاق جدیدی نیست. همان‌طور که می‌دانید در سه ماه گذشته، تقریبا هر ماه چنین اختلالی رخ می‌دهد و اینترنت را به مدت چند دقیقه از دسترس خارج می‌کند. آخرین مورد از این اتفاق پنجم بهمن ماه رخ داده بود.

پیش از آن و در تاریخ بیست‌وششم دی ماه هم اختلالات سراسری در شبکه اینترنت کشور رخ داده بود. قطعی حدود ۲۰ دقیقه‌ای اینترنت برای صبح امروز قسمت جدیدی از همین سریال اختلالات و قطعی‌های موقت است. سریالی که هر ماه اپیزود تازه‌ای از آن را می‌بینیم و کسی هم درباره چرایی آن توضیحی نمی‌دهد.

مسئولان نه دلیل اختلال دو ساعته، از ساعت ۱۷ تا ۱۹، بیست‌وششم دی ماه را توضیح دادند و نه علت قطعی موقت اینترنت در تاریخ پنجم بهمن را مشخص کردند. شرکت ارتباطات زیرساخت در هر دو مورد ساعتی پس از بروز اختلال و قطعی بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن بابت بروز اختلال عذرخواهی کرده است.

هرچند هیچ مرجع و مقام رسمی درباره علت دقیق وقوع این اختلالات توضیحی نمی‌دهد اما حدس و گمان کارشناسان این است که ایجاد تغییرات در سیستم فیلترینگ منجر به بروز اختلال در شبکه می‌شود و اینترنت را از دسترس خارج می‌کند.

برخی صاحب نظران هم علت را حملات سایبری به اینترنت کشور می‌دانند. عده‌ای هم حذف شدن ابزارهای مانیتورینگ رسمی در شرکت ارتباطات زیرساخت را دلیل اصلی این قطعی‌های مکرر می‌دانند. با این وجود تا زمانی که علت این مشکل به صورت رسمی بیان نشود نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر مطمئن و دقیقی داشت.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77567

ارسال نظر