کسی نباید به دلیل فقر از تهران خارج شود

معاون شهردار تهران گفت: اینکه فقرا را از تهران بیرون کنیم از سیاست‌های مقام معظم رهبری نیست. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کسی به دلیل فقر ناچار به خروج از تهران شود.

کسی نباید به دلیل فقر از تهران خارج شود

حمیدرضا صارمی در آیین آغاز عملیات عمرانی احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن تهران همزمان با چهل و دومین پویش امید و افتخار با بیان اینکه سال گذشته تحلیل آماری در تهران انجام دادیم، اظهار کرد: دهه ۹۰ کشور به طور نسبی تعطیل بوده؛ به طوریکه در سال ۹۰ تعداد ۳۴ هزار فقره پروانه صادر می شده اما در سال گذشته صدور پروانه به پنج هزار فقره کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سالیانه در تهران ۵۱ هزار ازدواج و ۳۹ هزار مهاجرت خالص ثبت می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بُعد خانوار به ۲.۹۹ درصد، وجود یک میلیون پارسل در سطح شهر تهران و عمر ۵۰ ساله ساختمان‌ها در تهران به ۲۰ هزار فقره پروانه نیاز داریم که سال قبل پنج هزار و ۴۰۰ فقره بوده است.

صارمی با بیان اینکه نرخ فقر در تهران به ۸۰ درصد رسیده است، یادآور شد: شهرداری نمی تواند نسبت به این دغدغه مردم بی‌تفاوت باشد و امروز مسکن از رکود خارج شده و در مرز صدور ۹ هزار فقره پروانه هستیم و سال آینده در صورت عدم کارشکنی به ۲۰ هزار فقره پروانه دست خواهیم یافت.

وی با اعلام اینکه ۴۸۹ هزار واحد تفاهم‌نامه امضا شده و در حال پیش‌روی به سمت اجراست، تصریح کرد: ۲۰ کلانشهر با ۲۷ میلیون نفر جمعیت داریم و از ۶۵ میلیون جمعیت شهری کشور، ۳۵ میلیون نفر در ۷۷ شهر زندگی می‌کنند و اگر بتوانیم برای این ۲۰ کلانشهر مسکن را مدیریت کنیم، کشور به آرامش خواهد رسید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سرعت در اجرای پروژه‌های جهادی به مردم امنیت می‌دهد، یادآور شد: جامعه هدف خاصی وجود ندارد و برای ۱۰ میلیون نفر باید مسکن تامین کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: اینکه فقرا را از تهران بیرون کنیم از سیاست‌های مقام معظم رهبری نیست. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کسی به دلیل فقر ناچار به خروج از تهران شود.

صارمی با بیان اینکه سه میلیون واحد مسکونی کم داریم، گفت: یکی از سیاست های کشور ما افزایش جمعیت به ۱۵۰ میلیون نفر است و با این وجود برای جمعیت فعلی نیز نمی‌توانیم مسکن تامین کنیم؛ لذا اگر برای جمعیت حاضر مسکن تهیه کنیم سرمایه اجتماعی خواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه بر اساس برآوردها در تهران می‌توان در طول ۹ ماه ۱۵ طبقه ساختمان بنا کرد، یادآور شد: تقاضای ما این است که این محله به نام محله آرمان (شهید آرمان علی‌وردی) نامگذاری شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ۱۰ درصد از واحدهای مسکونی کشور کمتر از ۵۰ متر مربع وسعت دارند؛ همچنین ۲۲ درصد از واحدهای مسکونی ۷۰ تا ۸۰ متر هستند و در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد از واحدها کمتر از ۱۰۰ متر مربع است.

وی با بیان اینکه اگر سکونتگاه رسمی مدیریت نشود سکونتگاه غیر رسمی ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: حالا که تقسیم جمعیتی در گذشته انجام نشده، تقاضای ما این است که این تقسیم‌بندی انجام شود و بلندمرتبه‌سازی در پایتخت مورد توجه قرار بگیرد و امیدواریم سخت‌گیری نشود چراکه معتقدیم جمعیت‌پذیری با این اقدام افزایش پیدا نخواهد کرد.

صارمی تاکید کرد: جمعیت ۱۲ منطقه تهران هنوز حتی به افق جمعیتی نیز نرسیده است و پایتخت به راحتی می‌تواند ۱۲ میلیون نفر جمعیت را مدیریت کند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در چند سال آینده در تهران ساخته شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ما از پروژه‌های مشارکتی استقبال می‌کنیم، گفت: صدور پروانه در منطقه یک و سه کاهش پیدا کرده و در منطقه ۱۸ صدور پروانه چهار برابر شده که نشان می‌دهد هدف‌گذاری ما درست بوده است.

وی با بیان اینکه دولت زمین برای ساخت مسکن دارد و می‌تواند در اختیار قرار دهد، گفت: استراتژی ما این است که توسعه شهری تهران متوازن باشد و این پروژه می‌تواند به عدالت شهری کمک کند.

 سردار محمدرضا نقدی؛معاون هماهنگ‌کننده سپاه  نیز در این مراسم با بیان اینکه همکاران ما در شهرداری تهران در اجر این اقدام جهادی سهیم هستند، خاطرنشان کرد: شهرداری مقدمات کار را فراهم کرد تا بتوان به مجاهدین فی سبیل‌الله خدماتی‌رسانی انجام داد.

سردار نقدی تاکید کرد: کار باید با دقت و بر اساس معماری ایرانی- اسلامی، خصوصیات فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی و خانواده‌محور طراحی شود؛ معماری باید منطبق بر ارزش‌ها باشد و در خانواده‌ها و این واحدها حیا و عفت و ارزش‌های اخلاقی اصالت داشته باشد.

وی با تاکید بر رعایت ایمنی و استحکام در ساخت این واحدها، یادآور شد: باید از مصالحی استفاده شود که استحکام بنا را شاهد باشیم؛ هر روز که از هر طرحی می‌گذرد قیمت ها افزایش پیدا می‌کند و ساخت به موقع واحدهای مسکونی علاوه بر اعتمادسازی، صرفه‌جویی را نیز به دنبال دارد، لذا باید سریع ساختن را در کنار مستحکم ساختن در نظر گرفت.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه  با بیان اینکه این واحدهای مسکونی باید نیمه صنعتی و به سرعت ساخته شود، تصریح کرد: امیدواریم واحدهایی که در تهران و ۳۰ هزار واحدی که در کشور می‌سازیم، به ثمر برسد. ظرف ماه آینده و در عید سعید فطر بیش از هفت هزار واحد مسکونی ساخته شده تحویل داده خواهد شد.

منبع: اقتصاد ۱۰۰

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76386

ارسال نظر