پیش‌بینی قیمت دلار در ۱۰روز آینده

عباس علوی راد با بیان اینکه ممکن است تحرکات مدیریتی نرخ دلار از سوی بانک مرکزی در چند روز آینده موجب کاهش قیمت دلار شود، گفت: در عین حال اگر عوامل داخلی و خارجی موثر بر شعله ور شدن انتظارات تورمی پابرجا باشد، قیمت دلار از مرز ۵۰ هزار تومان عبور و به پیشروی خود ادامه خواهد داد.

پیش‌بینی قیمت دلار در ۱۰روز آینده

افزایش نرخ حواله درهم و سیگنال آن به قیمت دلار موجب شده در روز‌های اخیر، دلار و ارز سر ناسازگاری پیدا کند و سطح انتظارات برای اسکناس آمریکایی در تهران تقویت شود.

قیمت دلار در حالی اسفند ماه را با تب و تاب آغاز کرد که روز دوشنبه اول اسفندماه قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان هم رسید!

سیگنال اتحادیه اروپا به بازار ارز 

امشب خبر تحریم دو نهاد و ۳۲ فرد ایرانی از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اتهام آنچه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده سیگنال منفی به بازار ارز و دلار وارد کرد.

این در حالی است که فروش دلار سهمیه‌ای متوقف شده و فروش آن منوط به راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در روز سه شنبه ۲ اسفندماه است.

اما سوال اصلی این است که دلار تا ۱۰ روز آینده چه سمت و سویی خواهد داشت و با آغاز کار مرکز مبادله طلا و ارز، شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود؟

جهش قیمت دلار از مسیر انتظارات تورمی

عباس علوی راد، اقتصاددان در این رابطه اظهار داشت: قیمت دلار از آذر ماه با تغییرات محسوسی روبه رو شد و دست کم در بهمن ماه با افزایشی بی سابقه تمام رکورد‌های قبلی را شکست.

وی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چشم انداز بسیار کوتاه مدت قیمت دلار در اقتصاد ایران چگونه خواهد بود؟ گفت: تردیدی نیست که بخش قابل ملاحظه‌ای از افزایش بی سابقه قیمت دلار در ماه‌های اخیر مربوط به شعله ورتر شدن انتظارات تورمی در اقتصاد ایران بوده است.

عبور دلار از مرز بحران؟

به اعتقاد این اقتصاددان، از آنجایی که در چشم انداز بسیار کوتاه مدت، متغیر‌های بنیادی موثر بر تعدیل قیمت دلار در اقتصاد ایران امکان بهبود چشم گیر نخواهند داشت، می‌توان گفت تنها عاملی که می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت دلار یا حتی کاهش آن شود، تعدیل قابل ملاحظه انتظارات تورمی است.

علوی راد با بیان اینکه اگرچه ممکن است تحرکات مدیریتی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی در چند روز آینده نوسانات جزیی و حتی کاهشی در قیمت دلار را رقم بزند، ادامه داد: اما اگر عوامل داخلی و خارجی موثر بر شعله ور شدن انتظارات تورمی فعلی پابرجا باشد، قیمت دلار از مرز ۵۰ هزار تومان عبور می‌کند و به پیشروی خود ادامه خواهد داد.

وعده‌های تکراری برای ریزش قیمت دلار 

این اقتصاددان با اشاره به اینکه یکی از چالش برانگیزترین موضوعات اقتصاد ایران در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ قیمت دلار بوده است، به اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت دلار از آذر ماه با تغییرات محسوسی روبه‌رو شد و دست کم در بهمن ماه با افزایشی بی سابقه تمام رکورد‌های قبلی را شکست.

چرا انتظارات تورمی به جهش قیمت دلار دامن زد؟

این اقتصاددان با طرح این پرسش که اساسا چرا وعده‌های دومین مقام مملکت و نیز رئیس مهم‌ترین نهاد پولی و ارزی کشور در مورد تعدیل نرخ ارز در بازار آن جدی گرفته نمی‌شود؟ گفت: به نظر می‌رسد ذهنیت انتظارات عقلانی نزد خانوار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از روند‌های گذشته، وضعیت فعلی و روند‌های آینده اقتصاد ایران اجازه نمی‌دهد این وعده‌ها جدی گرفته شوند.

علوی راد ادامه داد: نرخ‌های تورم بسیار بالا و پایدار کم سابقه ۴ سال اخیر، شکننده بودن حجم ذخایر ارزی کشور و روند‌های آتی آن بر اساس وجود تنش‌های منطقه ای، وضعیت نامناسب مالی دولت و بروز کسری‌های بودجه قابل ملاحظه در سال جاری و رشد بالای نقدینگی در کشور برخی از عوامل شکل دهنده انتظارات تورمی خانوار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستند.

مسیر خطرناک دلار به سوی گرانی

این اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ خاطرنشان کرد: جدای از اثرات ویرانگر کاهش ارزش پول ملی و نوسانات شدید ارزی بر پیکر اقتصاد ایران، اینکه بازار ارز مسیری کاملا مخالف وعده‌های دولت در مورد تعدیل نرخ ارز را می‌پیماید، بسیار خطرناک است.

علوی راد تاکید کرد: ضروری است دولت و شخص رئیس جمهور محترم به این قسمت ماجرا توجه داشته باشند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73985

ارسال نظر