دلار و یورو سقوط می‌کنند؟

بانک مرکزی از امروز با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، رسما وارد بازارسازی بزرگ خواهد شد و با اختیارات بی سابقه‌ای که در حوزه‌های مختلف گرفته، به نظر می‌رسد باید شاهد روند کاهشی نرخ ارز به ویژه دلار و یورو در بازار باشیم.

دلار و یورو سقوط می‌کنند؟

اختیارات داده شده به بانک مرکزی در الزام معاملات ارز، ‌ شناسایی و معرفی حساب‌های مشکوک ارزی و ایجاد محدودیت برای آن‌ها، بی سابقه بوده و همین اختیارات مهم می‌تواند ضمانت اجرایی این طرح را افزایش دهد. بنابراین می‌توان امیدوار بود که ‌در ادامه شاهد کاهش التهابات و هیجان در بازار باشیم.

به گفته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، دولت در بخش منابع ارزی به هیچ وجه با کمبود مواجه نیست و درآمدها و منابع ارزی کشور به مراتب بیش از مصارف آن است. آنطور که از آمارها هم بر می‌آید وضعیت مطلوبی در این حوزه وجود دارد چرا که شرایط از لحاظ منابع ارزی به ویژه درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات هیچ شباهتی با سال‌های گذشته و کمبودهای ارزی در آن مقطع ندارد.

در یازده ماهه امسال ۸۰ میلیارد دلار برای مصارف ارزی تخصیص داده شده که ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته است. بنابراین با منابع ارزی مناسبی که هم اکنون وجود دارد، ‌ بانک مرکزی با تشکیل مرکز مبادله رسماً‌ وارد بازارسازی بزرگ خواهد شد.

از سوی دیگر با قاچاق ارز و طلا (خرید و فروش خارج از مرکز مبادله و یا بانک‌ها و کارگزاری‌های رسمی مطابق مقررات) برخورد جدی خواهد شد و مجازات در نظر گرفته شده برای متخلفان، ‌ تشدید و واقعی شده است.

 

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73670

ارسال نظر