مشتریان دائمی پسته ایران چه کسانی بودند؟

مقاصد مهم صادراتی پسته ایران در سال ۲۰۲۲ اعلام شد؛ ایران در رقابت با آمریکا از جمله صادرکنندگان اصلی پسته به کشورهای مختلف است.

مشتریان دائمی پسته ایران چه کسانی بودند؟

ایران با صادرات ۱۷۴میلیون یورو پسته به اروپا و چین در سال گذشته میلادی، پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به این دو منطقه شناخته شد.

مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) از صادرات ۱۱۱میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۲ خبر داد. صادرات پسته ایران به اروپا در این سال با افت ۴۲درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۹۲میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود. خشکسالی و در نتیجه کاهش تولید از جمله عوامل افت صادرات پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۲ بوده است.

مغز پسته ایران بازار بهتری در اروپا دارد. در حالیکه تنها ۴۳میلیون یورو پسته ایران به اروپا در سال ۲۰۲۲ صادر شده است میزان صادرات مغز پسته ایران به اروپا در همین سال ۶۸میلیون یورو بوده است.

آلمان بزرگ‌ترین مشتری پسته ایران در بازار اروپاست. از کل صادرات ۱۱۱میلیون یورویی پسته ایران به اروپا، ۷۵میلیون یورو به مقصد آلمان بوده است.

ایران بعد از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ پسته به اروپا در سال گذشته میلادی بوده است. آمریکا در این سال ۷۵۶میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده که این رقم با رشد ۳۰درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

آمارهای گمرک چین نیز نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۳میلیون یورو پسته به چین صادر کرده است. واردات پسته چین در این سال کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. آمریکا در این سال ۲۰۸میلیون یورو پسته به چین صادر کرده است که این رقم با کاهش ۵۱درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

صادرات پسته ایران به چین نیز در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۲درصد کاهش داشته است. ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به چین در سال ۲۰۲۲ بوده است. بر این اساس مجموع صادرات پسته ایران به اروپا و چین در سال میلادی گذشته ۱۷۴میلیون یورو برآورد شده است.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73086

ارسال نظر