بلیت هواپیما نایاب شد | ماجرا چیست؟

روابط عمومی ایران ایرلاین درخصوص کمبود بلیت هواپیما گفت: تعداد پروازهای داخلی محدود است و به طور مثال برای مشهد در روز سه پرواز انجام می‌شود، با توجه به اینکه ماه رجب و شعبان است و متقاضی زیاد کمبود بلیت کاملاً طبیعی است.

بلیت هواپیما نایاب شد | ماجرا چیست؟

این روزها بلیت هواپیما در برخی از مسیرها مانند تهران-مشهد، تهران-شیراز و... به سختی پیدا می‌شود. در این مورد شائبه‌هایی مبنی بر عدم فروش بلیت به دلیل افزایش قیمت بلیت‌ها مطرح است.

جنجال سر موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما به نتیجه نرسید؛ از طرفی ایرلاین‌ها اصرار دارند که به دلیل افزایش هزینه‌های موجود در یک سال گذشته، ناچار به افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند، از طرفی در مقابل دو دیدگاه وجود دارد، از سویی سازمان هواپیمایی کشوری که اگرچه با افزایش نرخ بلیت موافق است اما این کار را ملزم به ابلاغ ستاد تنظیم بازار می‌داند و از سوی دیگر برخی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با گران شدن بلیت از اساس ابراز مخالفت کرده‌اند.

در این میان اما موضوع دیگری که منجر به ایجاد سوال شده، کمبود بلیت هواپیما در برخی از مسیرهاست. در حالی که بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی در وب‌سایت شرکت‌های هواپیمایی برای فروش گذاشته شده، اما برای برخی تاریخ‌ها نمی‌توان بلیتی پیدا کرد. این موضوع این شائبه را ایجاد کرده که ایرلاین‌ها به‌عمد و با هدف فشار به سازمان هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار، از فروش بلیت خودداری می‌کنند.

حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص کمبود بلیت برخی مسیرها گفت: کمبود بلیت به دلیل افزایش تقاضا در برخی مسیرها بوده است و ناوگان هوایی کشور پاسخگو نیاز متقاضیان نیست با جمعیت ۹۰ میلیونی در قرن ۲۱ که همه به دنبال سفر راحت هستند و نیاز به هواپیما بیشتر حس می‌شود نمی‌توان با وجود کمبودها به متقاضیان پاسخ داده شود.

او در ادامه در خصوص اینکه مسیر تهران به مشهد یا تهران به شیراز و… هواپیما تا فروردین ماه وجود ندارد گفت: صدور مجوزها است در هفته‌های گذشته پروازها با همان تعداد قبلی انجام شده است به طور مثال در ۲۳ بهمن ماه اگر ۵۰ سفر به مشهد انجام شده در روزهای قبل و بعد هم همین تعداد بوده است و کمتر نشده بنابراین نمی‌توان گفت که کمبود بلیت به دلیل افزایش قیمت‌ها باشد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه افزود: باید شفاف صحبت کرد و عرضه کم برای افزایش قیمت بلیت نیست و هیچ شرکتی حاضر نیست که ضرر کند بنابراین هیچ پروازی به دلیل افزایش قیمت کنسل یا لغو نشده است.

حسن خوشخو درخصوص افزایش قیمت بلیت گفت: طبق مصوبه‌ای که دولت داشته قیمت‌ها در شورای رقابت تنظیم گرفته و ابلاغ می‌شود افزایش قیمت مطالبه‌ای است که شرکت‌های هواپیمایی دارند اما تا وقتی ابلاغ نشود هیچ افزایشی صورت نخواهد گرفت

حسام قربانعلی، روابط عمومی ایران ایرلاین درخصوص کمبود بلیت هواپیما گفت: تعداد پروازهای داخلی محدود است و به طور مثال برای مشهد در روز سه پرواز انجام می‌شود، با توجه به اینکه ماه رجب و شعبان است و متقاضی زیاد کمبود بلیت کاملاً طبیعی است.

او در ادامه بیان کرد: اینکه نبود پروازها برای افزایش قیمت بلیت باشد اشتباه است و این کار را فقط چارترها انجام می‌دهند و ایرلاین‌ها که مستقیم می‌فروشند چنین کاری را نخواهند کرد با توجه به اینکه فروش از طریق سامانه‌های دولتی نظارت می‌شود در حال حاضر برای مسیرهایی مانند خوی، دشت مغان و.. پرواز است اما برای بندرعباس، چابهار، مشهد و.. بلیت وجود ندارد این هم به خاطر حجم بالای تقاضا است با توجه به اینکه پرواز استندبایی وجود ندارد و همه پروازها صورت می‌گیرد.

روابط عمومی ایران ایرلاین درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیمایی گفت: افزایش قیمت بلیت‌ها به شرط تخصیص هواپیما و تقویت ناوگان هوایی میسر خواهد شد.

میراکبر رضوی، مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص کمبود بلیت پروازها گفت: با توجه به اینکه تعطیلات وجود دارد مردم به دنبال بلیت هستند نه تنها بلیت هواپیمایی بلکه بلیت‌های راه آهن و اتوبوس و… هم محدود است و تقاضا در این مدت زیاد است و می‌توان گفت ۹۰ درصد متقاضیان ناراضی هستند با توجه به اینکه ناوگان‌های فعال هرروز در حال انجام هستند.

او در ادامه بیان کرد: به طور مثال شب میلاد امام رضا (ع) حدود ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وجود دارد و فقط ۱۰۰ هزار نفر می‌توانند بلیت تهیه کنند و ما شرمنده ۹۸ درصد مردم می‌شویم و این ربطی به افزایش قیمت بلیت ندارد چرا که پروازها محدود است و تقاضا بالا بنابراین اینکه بگویم برای افزایش قیمت بلیت است اشتباه می‌باشد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص افزایش قیمت بلیت ناوگان هوایی گفت: بررسی‌ها انجام شده است اما تا زمانی که به سازمان‌ها ابلاغ نشود افزایش بلیت غیر قانونی است.

با وجود این مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تکذیب عدم فروش بلیت در بازار در واکنش به اقدام ستاد تنظیم بازار (عدم موافقت با افزایش قیمت بلیت) تاکید کرد: امکان عدم فروش و عرضه بلیت هواپیما وجود ندارد و این اقدام به ضرر خود شرکت‌های هواپیمایی است و سود شرکت‌ها بابت فروش بلیت است.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، گفت: کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاین‌ها واقعیت ندارد چون این کار به زیان آنهاست. با وجود این به دلیل فصل زمستان مقداری از پروازهای داخلی کاهش یافته است.

صحبت‌های مسئولان شرکت‌های هواپیمایی در حالی از غیر عمدی بودن کمبود بلیت هواپیما حکایت دارد که برخی از منابع آگاه اعلام کرده‌اند شرکت‌های هواپیمایی با اعمال کمبودهای عمدی دنبال افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند.

از شواهد امر پیداست که شرکت‌های هواپیمایی همیشه ناراضی که با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذرماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریباً رایگان استفاده می‌کنند به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای فشار جهت اعمال افزایش قیمت هستند. کمبود بلیت‌ها بیشتر از قبل در این مدت به چشم خورده است اینکه مسئولین دلیل این کمبودها را تقاضا می‌دانند نیم توان بحثی مطرح کرد اما شاید این کمبودها دلیلی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما باشد که مسئولین آن را رد کرده‌اند.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 72075

ارسال نظر