5 سیگنال منفی به قیمت دلار میلاد حاتمی

دلار هرات طی این چند وقت بارها به سمت 44 هزار و 900 تومان حرکت کرد و در شکستن این سطح ناکام مانده بود، اما بالاخره سقف 45 هزار در روز یکشنبه شکست.

5 سیگنال منفی به قیمت دلار میلاد حاتمی

بازار ارز تهران، از پایان دی ماه عادت کرده بود که در آخر هفته وارد کانال ۴۵ هزار تومان شود اما با بازگشایی بازار، از کانال ۴۵ عقب بنشیند.

این هفته هم الگوی سرک‌کشی به کانال ۴۵ هزار تومان تکرار شد ولی بازار یکشنبه به جای عقب‌نشینی، در کانال جدید جاخوش کرد.

دلیلی که الگوی آخر هفته در روز یکشنبه هم امتداد پیدا کرد به گفته معامله‌گران ۵ خبر منفی بود؛

۱) بازتاب خبر محدودیت انتقال ارز از افغانستان ۲) محدودیت تجار ایرانی با همتایان عراقی ۳) اینستکس منحل شد ۴) پلن ‌B امیرعبداللهیان ۵) برنامه‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا برای بستن راه‌های دور زدن تحریم ایران.

سقف تاریخی دلار هرات شکست

مهمترین اتفاق در بازار ارز یکشنبه، شکستن سقف تاریخی هرات بود. دلار هرات طی این چند وقت بارها به سمت 44 هزار و 900 تومان حرکت کرد و در شکستن این سطح ناکام مانده بود، اما بالاخره سقف 45 هزار در روز یکشنبه شکست.

در بازار سکه هم حباب سکه برای اولین بار ۵ میلیونی شد اما سکه و طلا با وجود رکوردشکنی دلار، سقف نزدند. معامله‌گران می‌گویند ریزش ۱۰۰ دلاری اونس طی هفته گذشته مانعی برای سقف‌زنی بازار طلا شد.

حباب بالای سکه یک گرمی

در بازار طلا وضعیت حباب به‌گونه‌ای بود که برخی از معامله‌گران به طعنه می‌گفتند پول 2 گرم طلا را می‌دهیم اما یک گرم می‌گیریم. دلیل چنین طعنه‌ای حباب بیش از صد درصدی سکه یک گرمی است.

اتفاق دیگر بی‌کششی قیمت دلار و سکه به اخبار آزادسازی منابع‌ است. در بازار یکشنبه یک خبر بود مبنی بر اینکه بخشی از منابع ایران در عراق و چین قرار است آزاد شود.

بی تفاوتی بازار به خبر آزادسازی منابع در چین

آزادسازی منابع در چین باتوجه به سفر قریب‌الوقوع رئیسی سیگنال مثبتی بود اما بازار به این خبر واکنش نشان نداد. ادعای معامله‌گران این بود که خبر آزادسازی منابع کره به اندازه کافی بازار را بی‌حس کرده است.

مابه‌التفاوت دلار سهمیه و بازار چقدر شد؟

در بخش رسمی هم قیمت دلار تغییری نکرد و همین عدم تغییر موجب شد به دلیل فاصله‌گیری قیمت بازار، مابه‌التفاوت دلار سهمیه و بازار به ۱۰ میلیون تومان برسد، اتفاقی که در دوره فرزین بی‌سابقه بوده است.

بازار امروز اصلاح می‌شود؟

بخشی از معامله‌گران اعتقاد داشتند بازار در روز دوشنبه اصلاح دارد اما بخش دیگر فارغ از رفتار نرخ در روز دوشنبه به پیش‌بینی روند بعد از ۲۲ بهمن پرداختند.

آن‌ها برای پیش‌بینی خودشان به خط زمانی از قیمت دلار در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ روی آورده بودند. این خط زمانی نشان می‌داد قیمت دلار در سال ۹۶، ۴۷۱۸ تومان بوده، سال بعد قیمت به ۱۱۶۲۰ تومان رسیده، در سال ۹۸ دلار روی ۱۳۶۰۰ تومان ایستاده و در سال ۹۹ با عدد ۲۴۱۰۰ ملاقات کرده، قیمت در ۱۴۰۰ هم ۲۶۵۰۰ ثبت شده است.

ریز نوسان‌ها در بازار ارز

آن‌ها باتوجه به نوسان دلار در سطح ۴۵ هزار تومان در روزهای اخیر اعتقاد داشتند تا زمانیکه اخبار مثبت جدی به گوش نرسد، شاهد ریزنوسان در بازار ارز هستیم و جهت ریزنوسان احتمالا کمی رو به بالا خواهد بود.

خبرهای مثبتی که بازار را می‌تواند به سمت پایین تکان دهد علاوه بر سفر گروسی، آزادی برخی زندانیان است که مقدمه توافق توصیف می‌شود. برای بازار در روزهای آتی کف ۴۳ هزار و ۷۰۰ تومان هرات و مقاومت ۴۵ هزار این بازار مهم است.

منبع: اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 71989

ارسال نظر