مشتریان طلای سبز ریزش کرد!

طبق آمار رسمی گمرک، صادرات پسته در ۱۰ ماهه گذشته با کاهش ۶۱ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته مواجه شده است و مشتریان طلای سبز ایرانی در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته ریزش داشته اند.

مشتریان طلای سبز ریزش کرد!

در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۴۶ هزار و ۳۴۶ تن و ۴۷۲ کیلوگرم انواع پسته و مغز پسته به ۵۲ کشور مختلف به ارزش ۳۲۷ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۶۴۳ دلار صادر شده که بیش از ۸۹۳۵ میلیارد و ۵۵۷ میلیون تومان ارزش ریالی آن است.

اردون، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، آلبانی، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، بحرین، برزیل، بلاروس، بلژیک، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری مقدونیه (یوگسلاوی)، جمهوری آذربایجان، چین، ژاپن، سنگاپور، سوریه، سوئیس، صربستان و منته‌نگرو، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیبی، مالزی، مکزیک، موریس، نیوزلند، هلند، هند و هنگ کنگ ۵۲ مشتری پسته ایرانی در ۱۰ ماهه گذشته بوده است.

این میزان صادرات کاهش ۶۱ درصدی نسبت به صادرات پسته در ۱۰ ماهه سال گذشته داشته است، چراکه بیش از ۱۱۹ هزار تن پسته در آن بازه زمانی به ارزشی حدود ۷۹۷ میلیون دلار صادر شده است.

از سوی دیگر تعداد مشتریان طلای سبز ایرانی هم ریزش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است و از ۷۲ کشور در سال گذشته به ۵۲ کشور در ۱۰ ماهه امسال رسیده است.

نکته جالب توجه اینکه قیمت هر کیلوگرم پسته و مغز پسته به صورت متوسط در ۱۰ ماهه امسال با رشد نسبی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته مواجه شده است، چرا که یک کیلوگرم پسته و مغز پسته بطور متوسط در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته ۶.۶۸ دلار معامله شده که بر اساس آمارهای ثبت شده در گمرک در ۱۰ ماهه گذشته امسال به بیش از هفت دلار رسیده است.

 

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 71734

ارسال نظر