قیمت سکه و طلا در برزخ برجامی | سکه و طلا رکورد تاریخی جدید زدند + جدول

نوسان و افزایش قیمت در بازار سکه و طلا ادامه دارد. قیمت سکه و قیمت طلا در بازار امروز «دوشنبه اول اسفندماه 1401» اعلام شد.

قیمت سکه و طلا در برزخ برجامی | سکه و طلا رکورد تاریخی جدید زدند + جدول

حباب سکه به عددی غیرقابل کتمان رسیده است. برخی می‌گویند همین فاصله معنادار است که نشان می‌دهد قیمت‌های سکه در روند افزایشی خود از پشتوانه کافی برخوردار نیست و مسیر به سمت اصلاح می‌رود.

فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازاری سکه به بالای پنج میلیون تومان رفته است. از نگاه برخی از فعالان، این فاصله قیمتی نشان می‌دهد که افزایش قیمت سکه به کانال ۲۵ میلیون تومانی از پشتوانه بنیادی برخوردار نیست و به زودی فلز گرانبهای داخلی در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت. 

تحلیلگران فنی نیز عنوان می‌کنند هر زمان در ماه‌های اخیر قیمت سکه وارد کانال ۲۵ میلیون تومان شد، به تدریج میزان فروش ها در بازار فلز گرانبهای داخلی بیشتر شد. در کنار این حباب سکه نیز در سال جاری بالای مرز ۵ میلیون تومان باقی نمانده است و به سرعت اصلاح شده است.

در این شرایط، برای کاهش حباب سکه در روز جاری دو سناریو محتمل است. در سناریوی اول باید نرخ سکه در بازار در مسیر نزول قرار بگیرد و در سناریوی دوم دلار باید در مسیر صعودی حرکت کند تا حباب سکه در کانال ۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا کند. 

برخی از فعالان باور دارند بازار در ابتدای هفته دچار هیجانات مقطعی شده است و به همین دلیل حباب بالا رفته است. با این حال، عده‌ای باور دارند که سطح تقاضا به اندازه ای بالا رفته است که احتمال رشد بیشتر نیز در بازار سکه وجود دارد و حباب سکه نیز بیشتر خواهد شد. 

قیمت سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه (اول اسفندماه ۱۴۰۱)

قیمت طلا و سکه امروز با روند جهشی کلید خورد. قیمت سکه با افزایش بی‌سابقه قیمت دلار، گران شد.

آخرین قیمت سکه و طلا برای امروز یک اسفند ماه ۱۴۰۱ اعلام شد که بر اساس آن قیمت سکه امامی به ۲۹ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان رسید؛ البته حباب این سکه روی رقم ۷ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان است.

قیمت سکه امامی امروز دوشنبه یک اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به ۲۹ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان رسید و حباب این سکه روی رقم ۷ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان ماند. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت ۲ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

قیمت سکه (تا لحظه تنظیم گزارش)

سکه قیمت امروز (تومان) حباب (تومان)

سکه امامی (طرح جدید) ۲۹.۵۰۱.۰۰۰ ۷.۹۰۶.۰۰۰

سکه بهار آزادی ۲۷.۶۰۴.۰۰۰ ۵.۹۸۳.۰۰۰

نیم سکه ۱۵.۷۰۰.۰۰۰ ۴.۹۴۶.۰۰۰

ربع سکه ۱۰.۶۰۰.۰۰۰ ۵.۲۲۰.۰۰۰

سکه گرمی ۵.۱۰۰.۰۰۰ ۲.۴۵۲.۰۰۰

قیمت طلا (تا لحظه تنظیم گزارش)

طلا قیمت امروز (تومان)

۱۸ عیار ۲.۳۳۱.۵۰۰

۲۴ عیار ۳.۱۰۸.۷۰۰

طلای دست دوم ۲.۳۰۰.۰۰۴

مثقال طلا ۱۰.۱۳۰.۰۰۰

انس طلا ۱۸۴۵ دلار و ۴۱ سنت

همچنین قیمت انس طلا نیز در بازار جهانی ۱۸۴۵ دلار و ۴۱ سنت است.

بازار بی‌حس شده است

اکو ایران در گزارشی به بی‌حسی بازار به خبر آزادسازی منابع ایران، در عراق و چین اشاره کرد و نوشت:«قیمت دلار و سکه به اخبار آزادسازی منابع‌ ایران در عراق و چین کشش نداشت.»

آزادسازی منابع در چین باتوجه به سفر قریب‌الوقوع رئیسی سیگنال مثبتی بود اما بازار به این خبر واکنش نشان نداد. ادعای معامله‌گران این بود که خبر آزادسازی منابع کره به اندازه کافی بازار را بی‌حس کرده است.

قیمت طلای دست دوم

در بازار آزاد قیمت طلا دست دوم هر گرم ۲ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان قیمت گذاری شده است. قیمت هر گرم نقره نیز ۴۳ هزار و ۱۲۰ تومان به فروش می رسد که نسبت به روز گذشته با کاهش همراه شد.

تاثیر فروش ربع سکه در بورس کالا بر قیمت ربع سکه

عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته بوده و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

بر این اساس از ابتدای عرضه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا تاکنون تعداد 172 هزار و 920 قطعه ربع سکه بهار آزادی به متقاضیان فروخته شده است.

مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند.

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد، مبلغ 9درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

گفتنی است، مرحله سوم عرضه گواهی سپرده ربع سکه بهار آزادی توسط بانک مرکزی به روش حراج چند قیمتی، از روز چهارشنبه 19 بهمن ماه آغاز شد و تا پایان روز معاملاتی چهارشنبه 26 بهمن ماه ادامه خواهد یافت.

معافیت‌هایی که فضای بازار طلا و سکه را عوض کرد

از مدت‌ها قبل معامله‌‌گران تصور می‌کردند اگر معافیت‌ها تمدید شود به معنای باز بودن روزنه توافق است و اگر این معافیت تمدید نشود نشانه میخ آخر تابوت برجام خواهد بود. مخابره تمدید معافیت‌ها، فضای بازار را کاملا عوض کرد.

سیگنال‌های سیاسی به معامله‌گران سکه

پس از این خبر هم سلسله‌ای از اخبار مثبت در بازار دست به دست شد و حتی شایعه ازسرگیری گفتگوهای غیرمستقیم برای توافق هسته‌ای در قطر داغ شد.

معمای حباب سکه

معامله‌گران کماکان به دنبال حل معمای حباب سکه در بازار هستند. از نگاه آن‌ها دلیل چنین حبابی در قیمت سکه به دلیل تصور معامله‌گران این بازار از قیمت دلار است.

معامله‌گران سکه تصور می‌کنند قیمت دلار با دست مرئی بازارساز در این سطوح حفظ شده و تا وقتی که این دست وجود دارد قیمت‌های فعلی مبنای تصمیم نمی‌تواند باشد. به همین خاطر آن‌ها اصرار بر حفظ موقعیت خودشان در بازار سکه دارند.

اثر جانشین در بازار سکه از بین رفت؟

برخی دیگر هم اشاره دارند سختی‌های عرضه خودرو در بورس کالا موجب شده است اثر جانشین در بازار سکه از بین برود. چون معامله‌گران سکه، بازار جایگزین برای سرمایه‌گذاری را خودرو می‌دیدند اما به گفته آن‌ها سیاست‌های کژدار و مریز در بورس کالا موجب شد آن‌ها قید تبدیل را بزنند.

در بازار فضای رنج موجب شده است تحلیل‌ها به سمت این موضوع برود که در ورود به بازار ارز چه نقطه‌ای است؟ از لابه‌لای صحبت‌های معامله‌گران می‌شود برداشت کرد آن‌ها دو نقطه را برای در ورود هدف‌گذاری کردند.

قیمت دلار و سکه تغییر کانال داد

اما در بازار معامله‌گران اعتقاد داشتند کم کم تمایز سیاست‌های فرزین و همتی در بازار ارز دارد آشکار می‌شود. آن‌ها قبلا معتقد بودند سیاست‌های فرزین و همتی یکسان است اما امروز یک طیف از معامله‌گران نظرشان را تغییر دادند.

به گفته آن‌ها همتی در بازار به صورت پله‌ای عمل می‌کرد و قیمت را پایین می‌کشید اما فرزین دلار را در یک دامنه محدود حبس می‌کند و اصراری بر کاهش قیمت ندارد.

با این حساب معامله‌گران دو سیگنال دریافت می‌کنند: اول اینکه بازارساز قیمت بازار را پذیرفته است. دوم اینکه در همان قیمت‌ها با آن‌ها رقابت می‌کند.

منبع: عرشه آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 70620

ارسال نظر