کدام بانک‌ها سود ۲۳ درصدی می‌دهند؟ | سود 100 میلیون سپرده چقدر می‌شود؟

تاکنون ۲۵ بانک و موسسه اعتباری مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار با نرخ سود 23 درصدی را دریافت کرده‌اند. برخی بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده را به ۲۵ درصد هم افزایش دادند.

کدام بانک‌ها سود ۲۳ درصدی می‌دهند؟ | سود 100 میلیون سپرده چقدر می‌شود؟

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، با تاکید بر لزوم پایبندی بانک ها در خصوص نرخ مصوب سپرده‌های بانکی از اعمال اقدامات تنبیهی و انتظامی برای بانک ها و موسسات اعتباری متخلف خبر داد.

در این بخشنامه تاکید شده است، به رغم تأکیدات این بانک مبنی بر لزوم رعایت نرخ‌سودهای بانکی، حسب بازرسی‌های انجام شده و همچنین گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف، از نرخ‌های سود مصوب این بانک تخطی می‌کنند.

لازم به ذکر است که ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ‌های سود یادشده بدون توجه به پیامدهای آن، ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور، موجبات تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را فراهم می‌آورد. از این‌رو ضمن ابلاغ اخطار و تذکر به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ناقض نرخ‌های سود موصوف و برخورد با آن‌ها از طریق هیأت انتظامی بانک‌ها، اقدامات زیر نیز در خصوص بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متخلف در دستور کار این بانک قرار می‌گیرد:

- تعطیلی یا غیر فعال نمودن شناسه اختصاصی شعب متخلف؛

- مدنظر قرار دادن تخلفات مذکور به عنوان تخلفات حائز اهمیت در تصمیم‌گیری برای صدور تأییدیه صلاحیت مدیران بانک‌ها و مؤسسات اعتباری؛

- بازنگری در حدود رشد مجاز مقرر در ضوابط ناظر بر کنترل مقداری ترازنامه؛

- بازنگری در تعداد شعبه و باجه؛

- مدنظر قرار دادن تخلفات موصوف در بررسی‌های مربوط به صدور مجوزهای موردنیاز بانک‌و مؤسسه اعتباری از جمله مجوزهای برگزاری مجامع، افزایش سرمایه، ارائه خدمات ارزی و...

همچنین لازم است بانک و مؤسسه اعتباری، رؤسای شعبی که در رعایت ضوابط نرخ‌های سود مرتکب تخلف شده‌اند را از سمت خود عزل کنند.

در پایان این بخشنامه آمده است، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‌‌/۹۶ مورخ ۱۶‌‌/۵‌‌/ ۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذی‌ربط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به‌عمل آید.

جزئیات افزایش نرخ سود بانکی اعلام شد

انک مرکزی امروز میزبان مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی به منظور هماهنگی برای ابلاغ و اجرای مصوبه مهم تغییر نرخ سود بانکی بود.

در این‌جلسه که به ریاست رییس کل بانک مرکزی برگزار شده بود و همچنان هم ادامه دارد بنا شد نرخ سود بانکی با نرخ‌های جدید در سیستم بانکی اعمال شود.

رییس کل بانک مرکزی از همان روز‌های نخست ورود به بانک مرکزی اعلام کرده بود که از ابزار نرخ سود بانکی حتما استفاده خواهم کرد.

سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار:

۱- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی:  ۵٪

۲- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه:  ۱۲٪

۳- سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه:   ۱۷٪

۴- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال:   ۵‌‌.۲۰ ٪

۵- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال:   ۵‌.۲۱ ٪

۶- سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال:  ۵‌.۲۲ ٪

نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳٪ و نرخ سود مورد  انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک‌‌/موسسه اعتباری غیربانکی با مشتری معادل ۲۳٪ تعیین می‌شود.

نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه و بلندمدت که قبل از سررسید برداشت شوند، معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر یک‌ واحد درصد خواهد بود.

اسامی بانک‌هایی که سود ۲۳ درصدی می‌دهند

تاکنون 25 بانک و موسسه اعتباری مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار با نرخ سود 23 درصدی را دریافت کرده‌اند. با این نرخ سود اگر 100 میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری کنیم، چقدر سود می‌گیریم؟

با صدور مجور انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار برای بانک‌های ملت/ تجارت/ سپه/ کشاورزی/ کارآفری / صادرات ایران/ دی و پست بانک به مجموع ۱۷ بانکی که پیش از این، مجوز صدور این گواهی را داشتند، تعداد بانک‌های ارائه‌کننده این گواهی به ۲۵ بانک رسید.

گفتنی است سه بانک از مجموع بانک‌های کشور تاکنون درخواستی برای صدور مجوز به بانک مرکزی ارسال نکرده‌اند، پیش از این بانک‌های ملی ایران، مسکن، رفاه کارگران، توسعه تعاون، خاورمیانه، پاسارگاد، پارسیان، سینا، سامان، اقتصاد نوین، شهر، ایران‌زمین، سرمایه، گردشگری، ایران و ونزوئلا و همچنین مؤسسات اعتباری نور و ملل، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بودند که از بانک مرکزی مجوز انتشار این اوراق را دریافت کرده‌اند بودند.

مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در نشست روز سوم دی‌ماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب ۲۳ درصد منتشر می‌شود و فروش آن صرفاً برای افراد حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال مجاز است مدت این اوراق حداکثر یکساله است. اما بانک مرکزی به بانک‌ها این اجازه را داده است که این اوراق را با سررسیدهای زیر یکسال نیز منتشر کنند.

مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در نشست روز سوم دی‌ماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

در بین بانک‌هایی که از این پس به سپرده‌ها سود 23 درصد پرداخت می‌کند، نامی از بانک‌های معروفی مثل آینده و… نیست. باید دید در روزهای آینده این بانک‌ها نیز پرداخت چنین سودهایی را شروع می‌کنند.

سود سپرده ۱۰۰ میلیون تومانی چند؟

البته بانک‌ها می‌توانند چنین اوراقی را منتشر کنند و الزامی برای آن وجود ندارد. اگر شخصی در یکی از 25 بانکی که سود 23 درصد پرداخت می‌کند، سپرده گذاری کند، چقدر سود می‌کند؟

به طور مثال فردی مبلغ 100 میلیون تومان روی اوراق گواهی سپرده با سود 23 درصد سپرده‌گذاری می‌کند. در 6 ماه اول سال که ماه‌ها 31 روزه است، بانک باید به این فرد ماهانه یک میلیون و 953 هزار تومان سود بدهد.

از آنجایی در حال حاضر در نیمه دوم سال قرار داریم، بانک‌ها باید در ماه‌های باقی مانده مبلغ یک میلیون و 890 هزار تومان سود پرداخت کنند. در حال حاضر خرید این اوراق یک سرمایه گذاری کم ریسک محسوب می‌شود.

البته اگر سپرده گذار بخواهد قبل از زمان سررسید دارایی خود را بردارد، با نرخ 10 درصد در بازار پول بازخرید می‌شود. در این صورت سود ماهانه یک میلیون و 890 هزار تومانی به 821 هزار تومان کاهش می‌یابد.

البته این اوراق فقط به اشخاص حقیقی ایرانی بالای 18 سال مجاز داده می‌شود. مدت این اوراق حداکثر یک ساله است و بانک و موسسه اعتباری می‌تواند ضمن رعایت سقف مدت تعیین‌شده، این اوراق را با سررسیدهای مختلف کمتر از یک سال منتشر کند.

البته برخی از بانک‌ها قبل از این که بانک مرکزی چنین مجوزی بدهد، چنین سودهایی را پرداخت می‌کنند. تفاوت این سود با سودهای قبلی که پرداخت می‌شد، شرط مبلغ سپرده گذاری است.

در ابلاغیه بانک مرکزی حداقل و حداکثر مبلغ مجاز برای خرید گواهی سپرده مشخص نشده است. یعنی هر فردی با هر مقدار سپرده گذاری می‌تواند این اوراق را بخرد. اما تا قبل از این ابلاغیه، بانک‌ها حداقل سپرده گذاری تعیین می‌کردند.

به طور مثال، پیگیری‌های قبلی نشان می‌دهد که بانک پاسارگاد برای سپرده‌های با مبلغ بالا 24 درصد هم پرداخت می‌کند. یکی از کارمندان این بانک گفت که پاسادگاد برای سپرده یک میلیارد تومانی 24 درصد سود پرداخت می‌کند. البته گفت که این میزان سود برای سپرده‌های 2 ساله است و اگر سپرده گذار زودتر اقدام به برداشت دارایی خود کند، میزان سود کمتر می‌شود.

این بانک به کسی که 10 میلیارد تومان در این بانک سپرده گذاری کند و تا فروردین ماه سپرده خود را نگه دارد، ماهانه 25 درصد سود پرداخت می‌کند.

یک تفاوت دیگر این است که از نظر بانک مرکزی، پرداخت سود بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تخلف بود، اما الان یک اقدام قانونی تلقی می‌شود. البته انتشار اوراق با سود 23 درصد می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش سود سپرده‌های عادی و بالا رفتن سپس نرخ سود تسهیلات باشد.

اگر نرخ سود تسهیلات افزایش نیابد، احتمالا سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام بیشتر شود. اگر هم قرار باشد به تسهیلات تکلیفی دولت عمل کنند، بانک متضرر می‌شود و ناترازی بانک‌ها بیشتر می‌شود

کدام بانک‌ها می‌توانند سود ۲۳ درصدی بدهند؟

با اضافه شدن هشت بانک دیگر به مجموع بانک‌های عرضه کننده اوراق گواهی سپرده مدت دار با نرخ سود ۲۳ درصد شمار بانک‌های اراده کننده این اوراق به ۲۵ بانک رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، با صدور مجور انتشار اوراق گواهی سپرده مدت دار برای بانک‌های ملت / تجارت / سپه / کشاورزی / کارآفرین / صادرات ایران / دی و پست بانک به مجموع ۱۷ بانکی که پیش ازاین مجور صدور این گواهی را داشتند تعداد بانک‌های ارائه کننده این گواهی به ۲۵ بانک رسید.

گفتنی است سه بانک از مجموع بانک‌های کشور تاکنون درخواستی برای صدور مجوز به بانک مرکزی ارسال نکرده اند، پیش از این بانک‌های ملی ایران، مسکن، رفاه کارگران، توسعه تعاون، خاورمیانه، پاسارگاد، پارسیان، سینا، سامان، اقتصاد نوین، شهر، ایران‌زمین، سرمایه، گردشگری، ایران و ونزوئلا و همچنین مؤسسات اعتباری نور و ملل، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بودند که از بانک مرکزی مجوز انتشار این اوراق را دریافت کرده‌اند بودند.

مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در نشست روز سوم دی‌ماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب ۲۳ درصد منتشر می‌شود و فروش آن صرفاً برای افراد حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال مجاز است مدت این اوراق حداکثر یکساله است. اما بانک مرکزی به بانک‌ها این اجازه را داده است که این اوراق را با سررسیدهای زیر یکسال نیز منتشر کنند.

کدام بانک‌ها سود ۲۵ درصدی به سپرده‌های بانکی می‌دهند؟

همزمان با مجوز انتشار اوراق گواهی با سود ۲۳ درصدی، فضای رقابتی بین بانک‌ها وارد فاز جدیدی شده تا جایی که برخی بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده را به ۲۵ درصد هم افزایش دادند.

از مهم‌ترین تصمیمات بانکی دوره ریاست کلی صالح آبادی در بانک مرکزی، افزایش نرخ سود اوراق گواهی سپرده به 23 درصد بود. مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در نشست روز سوم دی‌ماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب 23 درصد منتشر می‌شود و فروش آن صرفاً برای افراد حقیقی ایرانی بالای 18 سال مجاز است، مدت این اوراق حداکثر یک‌ساله است، اما بانک مرکزی به بانک‌ها این اجازه را داده است که این اوراق را با سررسید‌های زیر یک سال نیز منتشر کنند.

این تصمیم زمانی به نظام بانکی ابلاغ شد که بانک مرکزی رسما از طرح موضوع افزایش نرخ سود در شورای پول و اعتبار خبر داده و تأکید کرده بود: به دنبال تغییر نرخ سود هستیم.

این سیاست مورد دفاع فرزین رییس کل جدید بانک مرکزی نیز است؛ او در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد که از ابزار  نرخ بهره هم استفاده خواهیم کرد ولی چگونگی استفاده از این نرخ را بعداً اعلام می‌کنیم.

ولی  بعد از ابلاغ مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود 23 درصدی برخی بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دادند. مشاهدات خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد نرخ سود سپرده در بانک های دولتی هم اکنون تا 25 درصد هم افزایش یافته است.

گفتنی است، نرخ سود تسهیلات بانکی نیز در شعب بانک‌های دولتی و خصوصی افزایش یافته و به حدود 24-25 درصد رسیده است! برخی از بانک های خصوصی هنگام پرداخت تسهیلات، نرخ سود را به مشتریان 24 درصد اعلام می کنند. این نرخ پیش از این 18 درصد بود.

شورای پول و اعتبار هنوز به صورت رسمی مصوبه ای درباره تغییر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی نداشته است و مشخص نیست بانک‌های دولتی و خصوصی با چه مجوزی نسبت به افزایش این نرخ‌ها اقدام کرده اند؟!

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62481

  • علی

    صد ملیون بزاریم برای دو ملیون اما سر ماه میبینی چیزی که می‌تونستی با صد تومان بخرید شده دویست تومن

ارسال نظر