همه چیز درباره احتمال افزایش وام نهضت مسکن

درحالی‌که اخیرا یکی از نمایندگان مجلس موضوع پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را مطرح کرده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که جدیدترین درخواست وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار، رسیدن سقف وام واحدهای نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان است.

همه چیز درباره احتمال افزایش وام نهضت مسکن

ایسنا نوشت: درحالی‌که اخیرا یکی از نمایندگان مجلس موضوع پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را مطرح کرده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که جدیدترین درخواست وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار، رسیدن سقف وام واحدهای نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان است.

پیشنهاد افزایش وام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۴۵۰ به ۷۰۰ میلیون تومان، مردادماه امسال از سوی وزیر فقید راه و شهرسازی مطرح شد. مرحوم رستم قاسمی گفته بود که این موضوع را به دولت و شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده است.

پس از انتصاب مهرداد بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش اواسط دی ماه ۱۴۰۱ گفت که انتظار می‌رود سقف وام ساخت مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و زمان بازپرداخت وام نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص رای ساخت و ساز بدهد.

اخیرا هم رییس کمیسیون عمران مجلس، موضوع افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را مطرح کرده و گفته است با توجه به این‌که هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ۱۰ میلیون تومان برآورد شده، وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن پیشنهادی را برای افزایش مبلغ تسهیلات مسکن مطرح کرده تا برای متقاضیان دریافت تسهیلات کمی ترغیب‌کننده باشد. رضایی کوچی در شرایطی از احتمال افزایش وام به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان سخن گفته که با توجه به آخرین صحبت بذرپاش، جدیدترین پیشنهاد وزارتخانه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است.

وام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در روستاها ۲۵۰ میلیون، مناطق شهری ۳۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، کلانشهرهای بیش از یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون و شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان است. البته در عمل در تهران بیش از ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت نمی‌شود و بانک‌ها معمولا متمم ۱۵۰ میلیون تومان را پرداخت نمی‌کنند.

بنابراین گزارش، طبق برخی برآوردها در بهار امسال صرف‌نظر از قیمت زمین، هزینه ساخت مسکن به متری ۸ میلیون تومان رسیده و بر این اساس یک واحد ۸۰ متری حدود ۶۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. پروژه نهضت ملی مسکن از طریق آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی پیش می‌رود که بسیاری از متقاضیان توانایی لازم برای تامین آورده را ندارند و تا کنون فقط ۲۲ درصد افراد واجد شرایط برای افتتاح حساب به منظور دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند. بنابراین موافقت دولت و شورای پول و اعتبار با پیشنهاد افزایش وام، بخشی  از چالش‌های این پروژه را برطرف می‌کند.

بر اساس آخرین آمار از ۳.۶ میلیون متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن تا کنون ۸۰۵ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده، حدود ۵۱۰ هزار واحد به مرحله‌ی تعریف پروژه رسیده و قرارداد پرداخت وام ۲۰۴ هزار واحد منعقد شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 68375

ارسال نظر