دلار ارزان می شود؟

امروز قیمت دلار باثبات بود و سیگنال‌هایی مانند مذاکرات هسته‌ای برجام و عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه نیز نتوانست این اسکناس آمریکایی را از کانال ۴۰ هزار تومانی خارج کند.

دلار ارزان می شود؟

امروز قیمت دلار باثبات بود و سیگنال‌هایی مانند مذاکرات هسته‌ای برجام و عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه نیز نتوانست این اسکناس آمریکایی را از کانال ۴۰ هزار تومانی خارج کند.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز دامنه تغییرات قیمت دلار محدود بود و نهایتا در پایان معاملات نقدی بازار آزاد این اسکناس آمریکایی با همان قیمتی که باز شده بود، ‌بسته شد.

قیمت دلار در نخستین معامله نقدی امروز، ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ با قیمت ۴۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. اما نزدیک ظهر قیمت دلار به منطقه ۴۱ هزار تومان رسید. دلار یک ساعت در این نرخ ماند و با همان مسیر پلکانی افزایشی صبح، پایین آمد و در آخرین معامله نقدی با همان قیمت ۴۰ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد.

با توجه به سیگنال‌های کاهشی قیمت دلار، اما معاملات فردایی این اسکناس آمریکایی با قیمت ۴۱ هزار و ۲۰ تا ۸۰ تومان در لحظه نگارش این گزارش در حال مبادله است.

سیگنال‌های کاهشی دلار کار نکرد

روز گذشته خبر عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه از سوی نهاد پولی کشور در معاملات بورس کالا مطرح شد. این سکه‌ها روز شنبه ۲۴ دی عرضه می‌شوند و خریداران تا ۵ روز فرصت دارند برای دریافت فیزیکی این قطعات به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کنند.

این سیگنال روز گذشته روانه بازار شد و برخی معامله‌گران منتظر ریزش قیمت در بازار ارز بودند. به گونه‌ای که برخی تحلیلگران پیش‌بینی کردند، زنگ خطر نزول در قیمت دلار به صدا درآمده است. اما این سیگنال فعلا تاثیری در بازار نداشته و هر چند قیمت افزایش نداشت اما کاهشی نیز در کار نبود.

از سوی دیگر دیروز سیگنال قوی‌تری از جنس برجام روانه بازار شد؛ درخواست پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مبنی بر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برجام برای جلوگیری از بروز جنگ در منطقه.

فعلا دو سیگنال مذکور نتوانسته‌اند بر انتظارات تورمی چیره شوند و قیمت دلار در بالای محدوده ۴۰ هزار تومان نوسان دارد.

روز گذشته برخی معامله‌گران معتقد بودند روند قیمت این اسکناس آمریکایی کاهشی خواهد بود و دلار توان قوی برای شروع افزایشی ندارد. اگر مرز ۴۰ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شود دلار به قیمت ۳۹ هزار تومان می‌رسد و فشار فروش افزایشی خواهد بود.

با توجه به اینکه امروز قیمت دلار در محدوده مذکور باز و بسته شد، به نظر می‌رسد روزهای پایانی هفته برای این اسکناس آمریکایی از منظر اینکه آیا قیمت ۴۰ هزار و ۸۰۰ تومانی برای دلار به مثابه محدوده حمایت عمل می‌کند یا مقاومت، مهم باشد.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران پیش‌بینی کردند که اگر قیمت دلار در روزهای آینده افزایشی نباشد، تقاضای خرید دلار کم می‌شود و سرمایه‌ها به بازار طلا و به ویژه سکه سرازیر می‌شوند.

دلار گران نیست

در همین راستا علی صادقین کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه دلار گران نیست به تجارت‌نیوز گفت: «دلار باتوجه به وضعیت رشد نقدینگی، نرخ تورم، قاعده برابری قدرت خرید و نظریه مقداری پول گران نیست. اگر چه ارزان هم نیست.»

او افزود: «دلار در کانال ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان در حال معامله است. انتظار داریم متناسب با نرخ تورم و قاعده برابری خرید تا پایان سال با یک روند رشد آرام اما صعودی همراه باشد.»

صادقین در پاسخ به‌ اینکه آیا اگر قیمت دلار در روزهای آینده افزایشی نباشد، تقاضا کم می‌شود و سرمایه‌ها به بازار طلا و سکه سرازیر می‌شوند یا خیر، گفت: بین دلار و طلا تفکیکی وجود ندارد و طلا نیز دارایی کاملا دلارمحور است؛ اگر چه انس جهانی در حال افزایش است و این موضوع بر تقاضا اثرگذار است.»

او ادامه داد: «افزایش قیمت طلای جهانی عاملی شده که طلا از دلار جذاب‌تر شود. ولی به عقیده من بازار دلار و طلا همبستگی بالای ۹۰ درصد دارند و به نوعی جایگزین هم نیستند بلکه مکمل هم تلقی می‌شوند.»

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «با توجه به وضعیت برجام و اخبار سیاسی اگر به هر دلیلی که از نظر من غیرواقعی است دلار بتواند در شرایط فعلی کنترل شود، طلا نیز کنترل خواهد شد.»

وی افزود: «در غیر این صورت این‌ طور نیست که دو بازار جانشین و رقیب هم تلقی شوند. دلار و طلا در یک دسته هستند و جایگزینی ندارند اگر چه طلا نسبت به ارز جذابیت بیشتری دارد.»

صادقین در پایان تاکید کرد: «کنترل قیمت دلار به معنای کاهش نیست و فقط می‌تواند رشد این اسکناس آمریکایی را با شیب کمتری همراه کند. این در حالی است که با توجه به انتظارات تورمی و نوع وضعیت متغییرهای پولی اقتصاد، نباید انتظار کاهشی برای بازار ارز داشته باشیم.»

منبع: تجارت‌نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65626

ارسال نظر