حقوق کارگران در سال آینده 13 میلیون تومان می‌شود؟

سال گذشته رقم سبد معیشت ۹میلیون و خرده‌ای تعیین شد اما با افزایش هزینه‌ها این رقم امسال به بیش از ۱۳میلیون تومان رسیده است.

حقوق کارگران در سال آینده 13 میلیون تومان می‌شود؟

تعیین عدد و رقم دستمزد باید بعد از تعیین رقم سبد معیشت باشد. سال گذشته رقم سبد معیشت ۹میلیون و خرده‌ای تعیین شد اما با افزایش هزینه‌ها این رقم امسال به بیش از ۱۳میلیون تومان رسیده است.

 سه ماه پایانی سال همواره برای کارگران ماه های حساسی است, چرا که نزدیک به ۱۴ میلیون نفر برای تعیین دستمزد چشم به تصمیمات اعضای شورای عالی کار دوخته‌اند. هر ساله کمیته دستمزد تشکیل و جزئیات سبد معیشت کارگران بررسی و رقم تعیین می شود و سپس این رقم ملاک تصمیم گیری در شورای عالی کار قرار می گیرد.

البته که کارگران اعتقاد دارند رقمی که به عنوان سبد معیشت تعیین می شود همواره از واقعیت های زندگی عقب است و هیچ سالی دستمزد بر اساس آن رقم تعیین نمی شود.

در نشست شورای عالی کار  در شانزدهم بهمن ماه ۱۴۰۰نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری به عنوان یکی از معیارهای تعیین دستمزد، نهایی شد و هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت پای این رقم را امضا کردند. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است. بر اساس محاسبات انجام شده، مطابق بخشنامه شورای عالی کار افزایش حقوق سال ۱۴۰۱، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹,۷۹۸,۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد. با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸میلیون و ۹۸۰هزار تومان تعیین شده است.

و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از دومیلیون و ۵۵۴هزار و ۹۵۰تومان به چهارمیلیون و ۱۷۹هزار و۷۵۰تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۸۸هزار به ۱۳۹هزار تومان رسید.امسال نیز هنوز جلسات کمیته دستمزد برای تعیین مبلغ سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۲ تشکیل نشده است.

به گفته ی نمایندگان حاضر در جلسه قبلی شورای عالی کار، دستور جلسه بعدی شورای عالی کار که به احتمال زیاد ۲۸دی ماه خواهد بود، تشکیل کمیته دستمزد برای تعیین عدد و رقم سبد معیشت خواهد بود.

ناصرچمنی، فعال کارگری معتقد است که رقم دستمزد کارگران پس از مشخص شدن مبلغ هزینه سبد معیشت در کمیته دستمزد با حضور شرکای اجتماعی و در شورای عالی کار تعیین خواهد شد.

اوبا اشاره به اینکه ماده ۴۱قانون کار مبنا و ملاک عمل شورای عالی کاربرای تعیین دستمزد است بیان می کند: در بند۱ ماده ۴۱ به نرخ تورم و بند ۲ به سبد معیشت خانوار کارگری اشاره شده است. بنابراین ضرورت دارد که ابتدا جلسات کمیته دستمزد درباره هزینه های زندگی کارگران تشکیل شود.

این فعال کارگری اظهار داشت: سال گذشته رقم سبد معیشت ۹میلیون و خرده ای تعیین شد, اما با افزایش هزینه ها این رقم امسال به بیش از ۱۳میلیون تومان رسیده است. بنابراین در جلسات کمیته دستمزد باید سبد معیشت کارگران را با هزینه های کارشناسی بررسی و با حضور شرکای اجتماعی مبلغ را تعیین و درباره دستمزد سال آینده تصمیم گیری شود.

چمنی افزود: اعداد و ارقام بازار مشخص است و بر کسی پوشیده نیست؛ هر چقدر میزان تورم بیشتر باشد، قدرت خرید کارگران کمتر است. شرایط زندگی کارگران در حال حاضر به هزینه های مسکن و اقلام اساسی به شدت دچار مشکل است.

او گفت: مرکز پژوهش های تامین اجتماعی گزارشی درباره هزینه های سبد معیشت ارائه کرده است که در حد کارشناسی نتایج خود را اعلام کرده اما مبنای تعیین دستمزد نیست. مطابق مصوبه شورای عالی, کمیته دستمزد می بایست تشکیل شود و هر کدام از شرکای اجتماعی گزارش های میدانی خود را از هزینه ارائه کنند و پس از بررسی , عددو رقم سبد معیشت به دست می آید.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62743

ارسال نظر