شکست بزرگ محسن رضایی در بازار دلار

بازار دلار هفته گذشته آشفته شد.گفته می شود بازیگران ارزی در تهران تحت تاثیر متغیرهای گوناگون موج سواری کردند و نرخ دلار رکورد های قابل توجهی را ثبت کرده است.

شکست بزرگ محسن رضایی در بازار دلار

بازار دلار هفته گذشته آشفته شد.گفته می شود بازیگران ارزی در تهران تحت تاثیر متغیرهای گوناگون موج سواری کردند و نرخ دلار رکورد های قابل توجهی را ثبت کرده است.

چرا نرخ دلار گران شد؟

از نظر تحلیلگران ارزی از جمله دلایلی که موجب شده سطح انتظارات برای قیمت دلار در روزهای پایانی پاییز ۱۴۰۱ صعودی شد می توان به افزایش قیمت درهم و رشد نرخ دلار در بازارهای همسایه اشاره کرد.

از سوی دیگر برخی تحلیگران ارزی در کنار عوامل یاده شده افزایش قیمت دلار را ناشی از حضور چشم بادامی ها در عربستان و امارات و صدور ۲ بیانیه درباره ایران، جایگزینی نفت ایران با روسیه در بازارها ، توقف مذاکرات برجام ، کسری بودجه دولت، افت صادرات پتروشیمی به دلیل قطعی گاز ، افزایش تقاضا برای خرید ارز در روزهای پایانی سال 2022 ،افزایش نرخ تورم ، رشد پایه پولی و... می دانند.

علت افزایش نرخ دلار از زبان صالح آبادی

البته از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی شب گذشته گفت: علت افزایش نرخ دلاردر افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا، نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر در کشور بوده است. آن طور که صالح‌ابادی گفته افزایش نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و بازارساز برای آن برنامه دارد.صالح‌آبادی افزود: بدون برجام بسیاری از مطالبات ارزی را وصول کردیم و روابط ایران و چین راهبردی است و حواشی اخیر هیچ تاثیری در روابط ما ندارد.

شکست محسن رضایی در بازار دلار؟

افزایش قیمت دلار در حالی است که محسن رضایی که هم اکنون سمت معاون اقتصادی  سید ابراهیم رئیسی را بر عهده دارد در جریان انتخابات ۱۴۰۰ وعده داده بود که پول ایران قوی ترین پول منطقه شود. او گفته بود که تخصصش دکترای اقتصاد است و با معدل نوزده و خورده ای قبول شده و رساله اش هم پول و اعتبار است.او در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۰معاون اقتصادی رئیس جمهور شد. حال‌ دلار در آخرین روزهای پاییز ۱۴۰۱ بعد از تقریبا ۱۵، ۱۶ ماه از صدور حکم او از سوی ابراهیم رئیسی رکوردهای بی سابقه ای را ثبت کرده است.

بازار دلار در حالت انتظار

هفته گذشته همزمان با پیشروی نرخ دلار،زمزمه های درباره سفر نمایندگان آژانس به ایران در بین معامله گران دلار برجسته شد که اندکی از سرعت پیشروی نرخ دلار را کاهش داد.معاون ارزی بانک مرکزی هم برکنار شد.البته بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران نشان می دهد که عده ای از معامله گران در انتظار این سفر و نتایج آن به سر می برند.

مُسکن درمانی در بازار دلار

در شرایط فعلی فعالان بازار معتقدند تا زمانی که دولت سطح انتظارات را کنترل نکند در واقع اقدامات نهاد سیاستگذار از جمله تزریق عرضه در حکم مُسکنی برای کاهش التهاب قیمت دلار  عمل خواهد کرد.

اگر نرخ درهم ودلار هرات صعودی شود...

این دسته از معامله گران باور دارند در صورتی که امروز شنبه ۲۶ آذر ماه دلار تهران بار دیگر مورد حمایت بازارهای مجاور ایران و نرخ حواله درهم قرار بگیرد این امر ممکن است موجب تداوم صعود قیمت دلار در تهران شود.

برداشت معامله گران دلار از ورود شناورهای اسرائیل به خلیج فارس

از طرفی هم روز گذشته یک خبر مورد توجه بازیگران ارزی قرار گرفت. شناورهای بدون سرنشین اسرائیل برای اولین بار وارد آب های خلیج فارس شدند.پایگاه اینترنتی عبری زبان «اسرائیل دیفنس» اعلام کرد شناور‌های اسرائیلی در پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین پهلو گرفته و برای این منظور از آب‌های خلیج فارس عبور کرده‌اند.

‌از نگاه معامله گران در صورتی که تنش ها بیشتر شود این امر ممکن است موجب رشد قیمت دلار شود.

قیمت دلار اصلاح می شود؟

با این حال برخی از معامله گران معتقد بودند که اسکناس آمریکایی در روزهای گذشته  رشد قابل توجهی را ثبت کرده و در صورتی که بازارساز امروز  با قدرت وارد میدان شود احتمال اصلاح قیمت دلار محتمل خواهد بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 60402

ارسال نظر