نماینده سابق مجلس: وضعیت ارز در دوماه آینده بدتر می شود

یوسفیان افزود: امروز افزایش قیمت ارز به دلیل فقدان مدیریت بر بازار است. اگر مدیر قوی در رأس بانک مرکزی قرار نگیرد طی دو ماه آینده این وضعیت بدتر خواهد شد.

نماینده سابق مجلس: وضعیت ارز در دوماه آینده بدتر می شود

عزت الله یوسفیان ملا درباره چرایی افزایش قیمت دلار گفت: هیچ فردی امروز نمی تواند ادعا کند که برای سفر خارجی ارز نیاز دارد اما نمی تواند آن را تأمین کند. کافی است به فرودگاه امام مراجعه کند و ارز مورد نیاز را پای پرواز تحویل بگیرد. پس نیاز به ارز تأثیری بر قیمت ها نمی گذارد بلکه این پیاده‌رو است که نبض بازار را به دست گرفته و قیمت آنجا تعیین می شود.

وی با بیان اینکه دولت اراده ای برای مدیریت بازار ارز ندارد، افزود: وقتی بر قیمت گذاری پیاده روها نظارت نمی شود، عده ای فقط در پیاده رو بده بستان ارز می کنند تا روز به روز قیمت ارز بالا برود، حالا در این شرایط اگر دولت قیمت پایین بر ارز بگذارد زمینه فساد ایجاد می شود چون مردم به سمت بانک ها هجوم می آورند تا هر طور شده ارز دولتی بگیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بسیاری از مفاسد اقتصادی را به دلیل مابه التفاوت قیمت ارز دولتی و قیمت ارز آزاد خواند و اظهار کرد: دولت برای پیشگیری از ایجاد شکاف بین این دو قیمت سعی می کند قیمت ارز را نزدیک به قیمت آزاد نگه دارد تا مبادا واردکننده ای که ارز دولتی برای واردات کالاهای موردنیاز کشور گرفته، آن را به بازار آزاد عرضه کند.

وی افزود: تصمیم غلط آن است که بانک مرکزی برای تعیین قیمت ارز از قیمت پیاده رو و خیابان تبعیت کند. مبنای درست آن است که قیمت ارز براساس گردش مالی جهانی تعیین شود. الان بدون آن که حتی اتفاق خاصی بیفتد شاهد افزایش روزانه قیمت ارز در بازار هستیم. در این میان نیز بانک مرکزی تماشاچی و حتی دنباله رو قیمت پیاده‌رو شده است.

این نماینده ادوار مجلس با تأکید بر اینکه امروز باید بانک مرکزی پاسخگو باشد، بیان کرد: اگر واقعا عزم بانک مرکزی بر مدیریت بازار باشد قطعا قیمت ارز قابل کنترل است اما متأسفانه تدبیر نمی شود وگرنه بانک مرکزی می تواند بگوید هر کس نیازمند ارز است من به او ارز می دهم و هر کس هم نیاز ارزی ندارد حق خرید و فروش ندارد.

یوسفیان افزود: امروز افزایش قیمت ارز به دلیل فقدان مدیریت بر بازار است. اگر مدیر قوی در رأس بانک مرکزی قرار نگیرد طی دو ماه آینده این وضعیت بدتر خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 59761

ارسال نظر