اعلام قیمت دلار و ارز در بازار

افزایش نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی کشور و برخی اخبار نامساعد سیاسی منجر به روند صعودی قیمت دلار در نخستین روز هفته شد.

اعلام قیمت دلار و ارز در بازار

افزایش نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی کشور و برخی اخبار نامساعد سیاسی منجر به روند صعودی قیمت دلار در نخستین روز هفته شد.

به گزارش عرشه آنلاین، امروز شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱، قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفت. این در حالی است که کارشناسان بازار هفته گذشته گفته بودند در صورتی که دلار محدوده ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را بشکند، خریداران احتیاطی وارد بازار خواهند شد. شرایطی که منجر به افزایش سطح خرید ارز در بازار می‌شود.

امروز فعالان بازار ارز، روند افزایشی قیمت دلار را ناشی از تحرکات در بازار پشت خطی و سیگنال‌دهی برای افزایش قیمت در معاملات فردایی ‌دانستند. آن‌ها معتقدند این یک بازی روانی برای بالا بردن قیمت است.

قیمت دلار تهران در قله بازارهای موازی

امروز دلار تهران، هرات و سلیمانیه با چند پله اختلاف قیمت، در کانال ۳۶ هزارتومانی معامله می‌شوند. اما قیمت دلار در بازار معاملات تهران فعلا در قله بازارهای موازی قرار دارد.

به نظر می‌رسد تمام سیگنال‌های کاهشی قیمت دلار در بازار از دست رفته است. ضمن این‌که تلاش بازارساز برای مهار قیمت‌ دلار با ارزپاشی و ابزار و بسته‌های حمایتی هم به وضوح مشخص است. اما بانک مرکزی مدعی است که بهبود روند عرضه ارز توسط صادرکنندگان است که قیمت دلار را تا حدودی مهار کرده است.

روابط عمومی بانک مرکزی در جوابیه‌ای به یکی از گزارش‌های تجارت‌نیوز نوشته: «ایجاد ثبات در بازار ارز صرفاً به مفهوم ثابت نگه‌داشتن نرخ نیست. رویکرد بانک مرکزی در دولت سیزدهم بر این بوده است که با ساماندهی و عمق‌بخشی به بازار رسمی حواله و اسکناس، نرخ‌های ارز در این دو بازار را به سمت سطوح تعادلی و متناسب با مولفه‌های بنیادین اقتصاد هدایت کند.»

سیاست بانک مرکزی ارزپاشی نیست

نهاد پولی کشور در دفاع از عملکرد خود در دولت فعلی می‌گوید سیاست بانک مرکزی ارزپاشی نبوده، بلکه سیاست متعادل سازی با ترفند عرضه و تقاضاست و از همین رو سازوکار عرضه دلار توافقی را در پیش‌ گرفته است.

امروز قیمت دلار با روند صعودی آغاز به کار کرد و این اسکناس آمریکایی را در لحظه نگارش این گزارش در پله ۸ کانال ۳۶ هزار تومانی نشاند.

معامله‌گران بازار معتقدند بازارساز باید مجددا دست به کار شود تا قیمت دلار و تاثیر مبادلات پشت خطی بی‌اثر شود و مجددا قیمت به پله‌های ابتدایی کانال ۳۶ هزار تومانی برگردد.

در هفته‌ گذشته محدوده قیمت دلار در پله یک تا ۴ کانال ۳۶ هزار تومانی نوسان داشت. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند دلار در کانال مذکور کف‌سازی کرده است.

باید دید در روزهای آینده اقدام نهاد پولی کشور برای دست‌ گرفتن کنترل دوباره بازار و فنر قیمت دلار که در هفته‌های اخیر به سختی کنترل شده و میل به پرواز دارد، چه خواهد بود؟

بانک مرکزی مدعی است نرخ تورم متوسط دوازده ماهه در آبان ماه سال جاری معادل 39.9 درصد به ثبت رسید که نسبت به نرخ تورم زمان استقرار دولت سیزدهم (59.3 درصد) کاهش 19.4 درصدی را نشان می‌دهد.

توانی برای دولت نمانده

از سوی دیگر میثم رادپور، کارشناس مسائل مالی به تجارت‌نیوز گفت: «تورم موضوعی است تعیین‌کننده و مهم که بدون شک بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جهت کلی بازار را مشخص ‌می‌کند. اخیرا در کشور به رکوردهای بی‌سابقه‌ای از تورم رسیده‌ایم و به طور متوالی تورم‌های بالای ۴۰ و ۵۰ درصد را تجربه‌ می‌کنیم.»

او معتقد است: ‌«بازار ارز عقب‌تر از تورم است. ما در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد، تورم افسار گسیخته‌ای را شاهد هستیم. اما مدتی است بازار ارز جابه‌جایی چندان جدی و عمده‌ای نداشته است.»

او در پاسخ به این‌که آیا ارزپاشی بازارساز دلیل کنترل قیمت دلار در مقابل تورم نیست؟ افزود: «زمانی ما درآمد نفتی داشتیم، ارز هزار تومان بود اما در حال‌حاضر حقوق و درآمد دریافتی را اگر به دلار حساب کنیم زیر خط مطلق فقر جهانی است. شاید قیمت دلار در آن زمان قابلیت کنترل داشت اما الان مدت‌هاست از آن دوران گذشته است. عواملی مثل کاهش فروش نفت، تحریم‌ها،‌ بزرگ شدن بی‌ دلیل بدنه دولت و ناکارآمدی آن توانی برای کنترل بازار نگذاشته است.»

او در ادامه گفت: «عامل تحریم‌ها به اتفاقات امروز در بازار‌های مالی سرعت داده است. در کشور دوره ۱۰ ساله‌ای داشتیم که قیمت ارز ثابت مانده بود و در آن زمان امکان ثبات دستوری و کنترل بازار ارز وجود داشت زیرا صادرات، تولید، واردات و فروش نفت داشتیم.»

در شرایطی که نهاد پولی کشور عملکرد خود را قابل قبول می‌داند، معامله‌گران کف بازار معتقدند بازار ارز کشش قیمت‌های پایین‌تر را ندارد./تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 59046

ارسال نظر