یک روایت از فعالیت امروز کسبه درتهران | کجا باز بود کجا بسته؟

امروز و روزهای گذشته در فضای مجازی از سوی افراد ناشناس فراخوان هایی برای اعتصاب کسبه و بستن مغازه ها منتشر شده بود. اما این فراخوان با چه واکنشی از سوی کسبه و مردم مواجه شد؟

یک روایت از فعالیت امروز کسبه درتهران | کجا باز بود کجا بسته؟

سایت جماران گزارشی از فعالیت امروز کسبه تهران منتشر کرده که با هم می خوانیم: 

امروز و روزهای گذشته در فضای مجازی از سوی افراد ناشناس فراخوان هایی برای اعتصاب کسبه  و بستن مغازه ها منتشر شده بود. اما این فراخوان با چه واکنشی از سوی کسبه و مردم مواجه شد؟

طبق مشاهدات خبرنگار جماران در ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۴ امروز دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱، بیشتر مغازه داران و کسبه خیابان های اکباتان، ناظم الاطبا، امیرکبیر، انقلاب اسلامی، بلوار کشاورز، زرتشت، تختی، شهید بهشتی، دکتر شریعتی(حدّ فاصل پالیزی تا سیدخندان)، شریعتی(حدفاصل سیّدخندان تا ابتدای اتوبان همت) باز بودند.

در شهرک اکباتان تهران ظهر امروز، نسبت فروشگاههای تعطیل البسه و محصولات متفرقه، بیشتر است، برخی کسبه هم ترجیح دادند تا کرکره های محل کسب خود را پایین نگه دارند.

در سعادت آباد و شهرک غرب تقریبا تمامی مغازه ها و پاساژها باز و دایر بودند.

در مشاهدات از خیابان لاله زار تهران نیز، نسبت مغازه های تعطیل به باز بیشتر به نظر می رسند. یک خیابان آن طرف تر، خیابان فردوسی تهران قرار دارد که جز چند صرافی دولتی، تقریبا اکثر کسبه هایش اقدام به پایین کشیدن کرکره های مغازه خود کرده اند. این وضعیت برای اغلب غرفه های پاساژ کویتی ها نیز صادق است. 

اوضاع برای حجره داران پاساژ علاءالدین اندکی متفاوت است؛ زیرا به گفته یکی از فروشندگان، به مالکان و مستأجران گفته شده که در صورت بستن مغازه ها، با جریمه های سنگینی مواجه خواهند شد. به گفته او، علیرغم باز بودن مغازه ها در این پاساژ، اغلب خرید و فروشی انجام نمی شود. 

خیابان نوفل لوشاتو(حدّ فاصل فردوسی تا حافظ) نیز صنف پوشاک باز بودند.

در محله نازی آباد اصلی ترین راسته ی تجاری(حدّ فاصل بازار اول تا بازار دوم) نیز طبق مشاهدات خبرنگار جماران مغازه ها همانند روزهای قبل باز بوده، اما به علت بارندگی و برودت هوا دستفروشان کمتر بساط خود را پهن کرده بودند.

بازار بزرگ ستارخان نیز از صبح امروز با تعطیلی و دست از کار کشیدن گروهی از مغازه داران همراه بود و به گفته یکی از شهروندان ساکن این منطقه، روند تعطیلی کسب و کارها بیش از سایر روزها بوده است. 

برخی گزارش های تایید نشده نیز، از تعطیلی پاره ای از کسبه در بازار بزرگ تهران خبر می دهند. این اخبار از راسته بازار قطعات یدکی ماشین آلات سنگین پررنگ تر بوده است.

خیابان زهدی(محله خاکسفید) ساعت ۱۸۳۰ (1)

در شرق تهران و محله خاکسفید نیز، تقریبا تمام کسبه شمال تا جنوب این محله شامل مترو فرهنگسرا، خیابان جشنواره، خیابان زهدی، نقدی، شهید گرمابدری، میدان رهبر و بزرگراه وفادارشرقی باز بودند.

ترافیک خودروها را نیز در این خیابان ها شاهد هستیم که به نظر می رسد این امر نیز مرتبط با هوای مه آلود و بارانی این محله است.

iGcD0KXnVB49

یکی از کافه داران در میدان ولیعصر می گوید: «کافه ما که هر روز میزبان تعداد قابل توجهی مشتری است و اغلب دانشجویان به اینجا می آیند، از صبح امروز خلوت شده و فروش کاهش داشته است....».

در خیابان ولیعصر تهران نیز حدّ فاصل چهارراه طالقانی تا توانیر، تعدادی از مغازه ها کرکره های خود را پایین کشیده اند و از تردد معمول روزانه در این منطقه خبری نیست.

در بلوار نیروی زمینی، بزرگراه ارتش و باغ کتاب تمام مغازه ها و فروشگاه های کوچک و بزرگ، داروخانه ها، رستوران ها دایر و مشغول به کار و ارائه خدمت بودند. 

بر اساس مشاهدات خبرنگار ما در منطقه پیروزی چهارراه کوکاکولا، در خیابان های مهم و شلوغ منتهی به خیابان بیشتر مغازه ها باز هستند. در  خود خیابان پیروزی مغازه غالبا باز هستند.

در باغ کتاب تهران علاوه بر حضور اقشار مختلف مردم، رستوران ها و محل فروش کتاب همچون سایر مواقع محل مراجعه افراد بود.

بر اساس گزارش یکی از مخاطبان جماران، در پاسداران و بلوار شهید اندرزگو نیز فقط حدود بیش ازد۷۰ درصد مغازه ها باز بودند. تعداد اندکی از مغازه ها نیز کرکره های خود را تا نیمه پایین کشیده بودند.

در تجریش نیز، تقریبا تمام مغازه های مرکز خرید تندیس باز بودند، اما در بازار حدّ فاصل میدان تجریش و میدان قدس «برخی» کسبه تعطیل بودند.

به گفته یکی از کسبه این منطقه، «در فراخوان قبلی تقریبا تمام تجریش به جز بازار میوه و تره بار(تکیه پایین) بسته بودند، اما این بار کسبه  پاساژ قائم و مجتمع ها تندیس و ارگ چندان همراه نشدند».

به گفته او، «همچنین اکثر رستوران های خیابان ولیعصر(عج) به سمت پارک وی که اکثرا رستوران هستند، معمولا قبل از ساعت 12 فعالیت خود را شروع نمی کنند».

همچنین در صنف طلافروشان تعداد کمی از کسبه مغازه های خود را تعطیل کرده اند که در قیاس با فراخوان قبلی کمتر است.

بر اساس گزارش یکی دیگر از خبرنگاران جماران، امروز همانند دفعه قبل بسیاری از مغازه های خواروبار و خوراکی فروشی فعالیت خود را انجام می دادند، اما در میان سایر مغازه ها «برخی» تعطیل بودند.

بعضی مغازه ها باز بودند اما مشتری را نمی پذیرفتند. مثلا مقابل یک مغازه در مناطق شمالی خیابان ولیعصر(عج) وقتی چند خانم قصد ورود به مغازه را داشتند، با قفل بودن درب به رغم حضور فروشندگان مواجه شدند.

بر اساس مشاهدات این خبرنگار جماران، تعداد مغازه های بسته از جنوب ولیعصر(عج) به شمال بیشتر می شد.  گرچه مثلا در محدوده خیابان مولوی هم تعداد اندکی مغازه های بسته به چشم می آمد.

همچنین، با وجود ترافیک و لغزندگی خیابان ها تاکسی های اینترنتی پذیرای رساندن مسافران به مقصد بودند و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

بنگاه های معاملات املاک، تعمیرگاه ها و نانوایی ها و... نیز اکثرا باز هستند.

بر اساس مشاهدات دو تن از خبرنگاران جماران، امروز علی رغم هوای بارانی و برفی و انتظار اینکه دست فروش ها و وانت های میوه فروش در این شرایط آب و هوایی دست از کار کشیده باشند، تعداد قابل توجه آنها هم فعالیت عادی خود را دارند.

dJyWASAg8OfS

دیگر رسانه ها

کدخبر: 58058

ارسال نظر