ورود دلار به کانال ممنوعه

۱۷ روز گذشته با افزایشی شدن روند نرخ دلار غیررسمی، نرخ سکه نیز افزایشی شد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در واپسین معاملات روز دوشنبه با حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۱۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. حباب سکه طلا ضرب امامی نیز در روز گذشته حدود ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی محاسبه شد.

  ورود دلار به کانال ممنوعه

  در پی نوسانات افزایشی جدید نرخ ارز، روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات آزاد بازار تهران به سطوح قیمتی کانال ۳۶ هزار تومانی رسید. این در حالی است که در هفته‌های گذشته فعالان بازار شاهد تلاش‌های بانک مرکزی در جهت جلوگیری از ورود نرخ این ارز به کانال ۳۶ هزار تومانی بودند. در نتیجه به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید بازار‌ساز نظیر انتشار اوراق ارزی هنوز با واکنش مناسب فعالان بازار مواجه نشده و در میان معامله‌گران محبوبیت پیدا نکرده است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۲۱۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان رسید.

 روز گذشته روند نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی بازار ارز تهران نیز افزایشی بود. در همین راستا قیمت هر برگ دلار بازار متشکل در روز دوشنبه با حدود ۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ‌های پیشین به سطوح قیمتی انتهای کانال ۳۳ هزار تومانی رسید. با افزایشی شدن قیمت دلار، نرخ سکه نیز نوسانات افزایشی جدیدی را ثبت کرد. روز گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با پیشروی در کانال تاریخی ۱۷ میلیون تومانی به پله دوم این کانال رسید.

دیروز دوشنبه ۷ آذر روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۸۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۳۶ هزار تومان آغاز کرد. در ادامه معاملات روز گذشته نیز نرخ این ارز مجددا پیشروی کرد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم عمده نوسان نرخ شاخص ارزی در معاملات عصر روز گذشته روی پله‌های اول و دوم این کانال صورت پذیرفت و در نهایت با حدود ۲۱۰تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوم هفته به رقم ۳۶هزار و ۱۳۰ تومان رسید. گفتنی است که این نخستین حضور نرخ اسکناس آمریکایی در کانال ۳۶ هزار تومانی نیست. پیش‌تر نیز در نیمه آبان ماه سال جاری فعالان ارزی بازار تهران شاهد حضور نرخ دلار آزاد در محدوده کانال ۳۶ هزار تومانی بودند. اما حضور قیمت دلار در کانال ۳۶ هزار تومانی در نیمه آبان چندان به طول نینجامید و روند افزایشی آن با واکنش نهاد بازار‌ساز همراه شد. بانک مرکزی در نخستین واکنش خود به نوسانات ارزی، به افزایش تعداد بنگاه‌های خریدوفروش ارز توافقی اقدام کرد و پس از آن نیز سامانه اینترنتی ثبت سفارش‌های ارزی را راه‌اندازی کرد. نرخ دلار نیز در واکنش به سیاست‌های مذکور بانک مرکزی در ابتدا تا کانال ۳۴ هزار تومانی افت کرد اما پس از آن در نیمه نخست کانال ۳۵ هزار تومانی به نوسان پرداخت. سومین ابزار نهاد بازار‌ساز در جهت کنترل نوسانات ارزی انتشار اوراق ارزی بود. اما با شروع موج جدید افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، مشاهده می‌شود که به ابزار سوم بانک مرکزی توجه چشمگیری نشده و قیمت دلار مجددا به سطوح قیمتی کانال ممنوعه رسیده است.

سکه در سنگر دوم کانال ۱۷

روز گذشته با افزایشی شدن روند نرخ دلار غیررسمی، نرخ سکه نیز افزایشی شد. قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در واپسین معاملات روز دوشنبه با حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۱۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. حباب سکه طلا ضرب امامی نیز در روز گذشته حدود ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی محاسبه شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 56628

ارسال نظر