ترمز رشد قیمت دلار کشیده شد؟

بازار ارز در حالی معاملات آخرین روزهای آبان را تجربه می کند که دلار اولین روز هفته را با دو مانع مهم برای صعود مواجه خواهد شد.

ترمز رشد قیمت دلار کشیده شد؟

پیش بینی ها از بازار ارز در هفته جاری حکایت از آن دارد که دو مانع مهم بر سر راه مسیر افزایشی دلار وجود دارد.

بازار ارز در حالی معاملات آخرین روزهای آبان را تجربه می کند که دلار اولین روز هفته را با دو مانع مهم برای صعود مواجه خواهد شد.

قیمت دلار در  در دهم آبان ماه سقف خود در کانال ۳۳ هزار تومان را شکست ، در هفدهم آبان ماه یک سقف جدید  را تجربه کرد و پس از آن وارد روند اصلاحی شد.

دلار در محدوده رنج قمیتی

دلار تهران در هفته ای که گذشت در یک محدوده رنج قیمتی معامله شد. با اعمال تشدید تحریم ها علیه ایران در هفته گذشته برخی تصور می کنند که  نرخ دلار در هفته پیش روند افزایشی پیدا کند ولی علاوه بر شرایط امنیتی که در بازار آزاد ممکن است حاکم شود دو مانع مهم نیز بر سر راه مسیر افزایشی دلار وجود دارد.

ترمز رشد قیمت دلار کشیده شد؟

مانع اول خبر سفر وزیر خارجه عمان در روز جاری به ایران است عمان غالبا در اوج اختلافات میان ایران و طرف های برجامی به عنوان میانجی ظاهر شده و نقش مهمی هم در تغییر شرایط ایفا کرده است.

بررسی رفتار دلار در بازار ارز نشان داده نتیجه سفر مقامات عمان به ایران غالبا ترمز رشد قیمت در بازار ارز را کشیده و روند قیمت دلار را معکوس کرده است به همین دلیل معامله گران افزایشی تا مشخص شدن نتیجه سفر وزیر خارجه عمان به ایران صبر خواهند کرد.

انتشار اوراق ارزی از امروز

  مانع دوم در برابر دلار نیز انتشار اوراق ارزی از روز جاری است، که بازار تا مشخص شدن اثر این عرضه بر بازار صبر خواهد کرد بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی کسانیکه به دنبال خرید دلار هستند می توانند اوراق ارزی را  با قیمت توافقی خریداری کنند و در سررسید سه ماهه با قیمت دلار توافقی تسویه کنند، بانک مرکزی البته یک شرط نیز برای تسویه اوراق ارزی به دلار گذاشته است، مردم باید هفت درصد حق الوکاله پرداخت کنند که با توجه به اختلاف قیمت دلار توافقی و آزاد در دو ماه گذشته با این شرایط، تحویل دلار از بانک مرکزی در ازای تسویه اوراق ارزی گران تر از بازار آزاد خواهد بود.

به نظر می رسد  با توجه به دو مانع مهم اعلام شده ، قیمت دلار در هفته پیش رو آغاز سبزی را تجربه نکند.

بنا به گزارش اکوایران، پس ازانتشار گزارشات خرده فروشی آمریکا انتظارات کاهش سرعت افزایش نرخ بهره کمرنگ شد، زیرا مقامات فدرال رزرو در اظهاراتی از افزایش نرخ بهره تا دامنه ۵تا هفت درصد سخن گفتند و اعلام کردند که توقف افزایش نرخ بهره فعلا روی میز نیست  و به این زودی سیاست های انقباضی فدرال رزرو کاهش پیدا نخواهد کرد.

در چنین شرایطی دلار آمریکا تقویت شد و اونس طلا به عنوان دارایی مقابل دلار  و اوراق قرضه کاهش یافت و در پایان هفته در محدوده‌ هزار و ۷۵۰ دلار معامله شد.

حباب سکه امامی افزایش یافت

حباب سکه امامی با توجه به کاهش ارزش اونس طلا افزایش پیدا کرده که با توجه به آنکه احتمال افزایش قیمت دلار   در ابتدای هفته جاری کم است، احتمال افزایش قیمت سکه نیز در صورتی که دلار رشد نکند ضعیف است. سکه امامی در آبان ماه دو بار با مقاومت نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی به عنوان مقاومت تاریخی سکه برخورد کرده ولی در هر دو بار در شکست مقاومت نا کام مانده است.

طلای آب شده هم در هفته گذشته یک سقف قیمتی جدید را در پنج ماه گذشته ثبت کرد ولی در ادامه با عدم همکاری دلار و اونس طلا عقب نشینی کرد و با توجه به تعطیلی بازار جهانی درابتدای هفته پیش رو و موانع موجود احتمال رشد قیمت طلای آب شده هم کمتر ازاحتمال اصلاح آن است.

چرخش بازار سهام

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه  در مسیر نزولی قرار گرفته و سهام کوچک و بتا منفی بازار مورد استقبال قرار میگیرند، گروه دارو در روز چهارشنبه با افزایش تقاضای قابل توجه همراه شدند و گروه سیمانی هم مجوز افزایش نرخ گرفت که باعث افزایش تقاضا در این گروه خواهد شد.

 با توجه به بهبود شرایط در سهام کوچک، کاهش ارزش معاملات خرد و کاهش حجم معاملات لیدرهای بازار به نظر می رسد سرمایه های حاضر در بازار به سمت برخی گروههای کوچک در حال چرخش است و  در فاصله نفس گیری لیدرهای اصلی بازار و تصمیم گیری معامله گران برای  ادامه روند ، برخی گروه ها میزبان سرمایه های مردم باشند.  برخی سهام ریالی در شرایط بلاتکلیفی بازار میزبان های خوبی برای سرمایه های مردم خواهند بود‌

 

منبع: اکوایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 54484

ارسال نظر