بازار ارز کی آرام می شود؟

از نگاه کارشناسان، ابزار جدید بانک مرکزی برای مهار بازار ارز و انتشار اوراق ارزی، تنها جنبه مسکنی برای بازار ارز دارد و به طور موقت می‌تواند جلوی رشد قیمت دلار را بگیرد.

بازار ارز کی آرام می شود؟

این برای دومین بار در کمتر از ۱۰ روز است که بانک مرکزی با رونمایی از ابزار و سیاست جدیدی، در جهت مهار و کنترل نرخ قیمتی در بازارها برمی‌آید.

بانک مرکزی پیش‌تر و در گام اول در جهت کنترل قیمت سکه که به مرز ۱۷ میلیون تومان رسیده بود، هفدهم آبان‌ماه جزییات عرضه اوراق سکه را منتشر کرد. سررسید اوراق سکه بانک مرکزی ۶ماه پس از عرضه و قیمت آن معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران، در آخرین جلسه معاملاتی بود.

حالا هم بانک مرکزی از آپشن جدیدی برای خرید دلار پرده‌برداری کرده تا شاید بتواند قیمت‌ها بازار ارز را کنترل کند.

براساس اعلام بانک مرکزی، پس از انتشار اوراق سکه، اوراق ارزی به‌عنوان ابزار جدید به بازار خواهد آمد و از روز شنبه ۲۸آبان‌ماه در بانک ملی عرضه می‌شود. این اوراق برای افراد بالای ۱۸سال، با نام و معاف از مالیات است و در سررسید سه‌ماهه منتشر می‌شود؛ اما سود آن به‌صورت ریالی خواهد بود و بازار ثانویه‌ای برای معامله آن وجود نخواهد داشت.

در همین خصوص رو دوشنبه هفته جاری علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی از معرفی ابزار جدید بانک مرکزی در حوزه بازار ارز خبر داده و اعلام کرده بود: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند باید بدانند که از روزهای آینده ابزار جدیدی را در این حوزه معرفی خواهیم کرد تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند. بر این اساس خریداران در سررسیدهایی مشخص می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند و پس از این نگرانی افراد با این ابزار برطرف خواهد شد.

امکان کنترل نرخ ارز با تورم ۴۰ درصدی وجود دارد؟

اما از نگاه کارشناسان، این سیاست تنها جنبه مسکنی برای بازار ارز دارد و به طور موقت می‌تواند رشد قیمت دلار را مهار کند. وحید شقاقی‌شهری در این خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: تا زمانی که کشور درگیر تورم بالا است، در مهار بازار ارز موفق نخواهیم بود.

به گفته او، با توجه به تورم بیش از ۴۰ درصدی در کشور، اجرای هر گونه سیاست تنها جنبه مسکنی در بازار ارز دارد.

در این میان، برخی از کارشناسان نیز عنوان می‌کنند؛ در صورتی که مردم به خرید این اوراق اعتماد کنند، ممکن است تاحدی برای افرادی که نگران افت ارزش ریال هستند، دارایی مناسبی باشد، اما مشکل اصلی در اقتصاد کشور، عدم اطمینان مردم به برنامه‌های دولت سیزدهم است.

به باور آنها، عدم کشف نرخ توسط اوراق ارزی و وابسته بودن آن به نرخ بازار متشکل می‌تواند جذابیت این ابزار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

آرامش به بازار بازمی‌گردد؟

اما در مقابل، کامران سلطانی زاده‌، دبیرکل کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: سیاست جدید بانک مرکزی می‌تواند بازار ارز را به آرامش برساند.

به گفته او، در کنار آغاز آرامش بازار، این اقدام بانک مرکزی می‌تواند کمک به ادامه روند کاهشی نرخ ارز داشته باشد و کمک به‌سزایی در کنترل قیمت‌ها در بازار خواهد داشت.

سلطانی‌زاده درباره روند بازار ارز عنوان می‌کند: این هفته قیمت ارز تقریبا روند شدید را نداشت و از روز گذشته بازار آزاد با کاهش تقاضا مواجه شده است و ازدحام دم صرافی ها دیده نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: پیش‌بینی می‌شود مردم آرامش در بازار هفته آینده را تجربه کنند.

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 54097

ارسال نظر