چه خبر از بازار ارز؟ | پور ابراهیمی: نگرانی جدی درباره عرضه ارز وجود ندارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گزارش بانک مرکزی، نگرانی جدی در زمینه عرضه ارز و موضوعات مرتبط با حوزه مصارف و بازار آن وجود ندارد.

چه خبر از بازار ارز؟ | پور ابراهیمی: نگرانی جدی درباره عرضه ارز وجود ندارد

ایسنا نوشت: جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور رییس بانک مرکزی برگزار شد که در این جلسه به بررسی برنامه‌های دولت در مدیریت بازار ارز پرداخته شد.

محمدرضا پورابراهیمی در توضیح  این جلسه گفت:

*در این جلسه اقدامات میان و بلند مدت بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز مطرح شد.

*دو عامل ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانکی مولفه‌های تولید تورم در اقتصاد کشور است. اگر دولت اصلاحات لازم را انجام ندهد، در بازه زمانی میان و بلند مدت دچار چالش‌های ارزی می‌شویم؛ قرار شد با هماهنگی بخش‌های مختلف از جمله بانک مرکزی موضوعات مختلف پیگیری شده تا با اصلاح امور، نتایج این ناترازی‌ها اثر منفی در حوزه کاهش ارزش پول ملی نداشته باشد.

*باید اقدامات کوتاه مدت بانک مرکزی به شکل ویژه‌ای دنبال می‌شد. طبق گزارش بانک مرکزی، منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده که این منابع ناشی از صادرات نفتی و غیر نفتی است.

*با توجه به اینکه بخشی از منابع مربوط به ارز ترجیحی، به تعرفه ارزی دولت داده شده، ‌عملا بازار از تعادل منطقی‌تری نسبت به گذشته برخوردار است علاوه بر این حدود ۴۰ درصد از مصارف سال گذشته به دلیل اتخاذ سیاست‌های ارز ترجیحی کم شده است.

*طبق گزارش بانک مرکزی، در زمینه عرضه ارز و موضوعات مرتبط با حوزه مصارف و بازار آن نگرانی وجود ندارد؛ بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات، دچار التهاب شده که قابل مدیریت است.

*مسئولیت کامل اجرای سیاست‌های ارزی در کشور با بانک مرکزی است. طبق گزارش ارائه شده، بعضی از حوزه‌های تصمیم‌گیر در دولت باعث اتخاذ تصمیمات بعضا متفاوت شده است؛ لذا باید اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز تقویت شود.

*با هماهنگی رئیس مجلس پیشنهاداتی برای اصلاح نرخ نیمایی و ایجاد نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها برای رئیس جمهور ارسال شده است؛ نبود نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها در زمینه عملکرد صادرکنندگان خرد، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع دستی باعث بروز مشکلاتی شده به طوری که امکان اصلاح و حل بخش زیادی از مشکلات اتاق بازرگانی و کمیسیون صادرات اتاق ایران با راهکارهای بانک مرکزی وجود ندارد. این اصلاحات با راهکارهای ما و در توافق با دولت و مجموعه تخصصی بخش خصوصی شدنی خواهد بود.

*جمع بندی ما این است که تصمیمات ساختاری دولت همچون تصمیم در خصوص نرخ نیمایی، کمیته مداخلات ارزی در بخش بازار غیررسمی و اتخاذ سیاست‌هایی در راستای رفع دغدغه مردم در موضوعات ارزی برعهده بانک مرکزی گذاشته شود. با انجام پیشنهادات کمیسیون امکان ایجاد ظرفیتی برای استفاده از ابزارهای پوشش ریسک در بازار وجود دارد و مردم می‌توانند ارزش دارایی‌های خود را در برابر تغییرات نرخ ارز آن هم بدون استفاده از خرید طلا و ارز و با استفاده از ابزارهای تعریف شده، حفظ کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 53572

ارسال نظر