واردات آیفون ممنوع می شود؟

با توجه به بیانیه‌های صادر شده در چند روز اخیر به نظر می‌رسد که استارت ممنوعیت ورود آیفون به ایران را زده‌اند. به دلیل قیمت بالای این گوشی‌ها قرار است ورود آن‌ها به ایران ممنوع شود. البته صحبت‌هایی درباره محدودیت هم در این میان زده شده است.

واردات آیفون ممنوع می شود؟

چندی پیش کشور ما اعلام کرد که ورود گوشی‌های آیفون به کشور ما ممنوعیت دارد. این موضوع به طور رسمی پیگیری نشده بود و تکلیف آن مشخص نبود. با توجه به بیانیه‌های صادر شده در چند روز اخیر به نظر می‌رسد که استارت ممنوعیت ورود آیفون به ایران را زده‌اند. به دلیل قیمت بالای این گوشی‌ها قرار است ورود آن‌ها به ایران ممنوع شود.‌ البته صحبت‌هایی درباره محدودیت هم در این میان زده شده است.

آیا ثبت آیفون در سایت امکان پذیر است؟

دو هفته گذشته وارد‌کنندگان آیفون اعلام کردند که هنگام ثبت سفارش این محصول با پیغامی بر مبنای محدودیت در ثبت سفارش روبه‌رو می‌شوند. ثبت برای خرید این گوشی‌ها امکان‌پذیر نبوده و هیچ وارد کننده‌ای نتوانسته در این دو هفته مدل‌های مختلف برند آیفون را خریداری کند. این گوشی‌ها به گروه کالایی ۲۷ تغییر پیدا کرده‌اند و وارد شدن به این گروه منجر به ممنوعیت واردات آن به ایران می‌شود.

کالاهای زیادی هستند که در گروه کالایی ۲۷ قرار دارند و به سختی وارد کشور ما می‌شوند. گروه ۲۷ شامل کالاهای است که برای واردات آن‌ها از ارز صادراتی استفاده می‌کنند. کالاهایی که در این گروه قرار دارند برای واردات مسیر بسیار دشوار و سختی را باید طی نمایند.

صحبت‌ های امیر اسحاقی درباره ممنوعیت آیفون

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ایران امیر اسحاقی درباره ممنوعیت آیفون در کشورمان می‌گوید: 《این تصمیم به لحاظ اقتصادی اشتباه است و  با این کار مطمئن شوید که لطمه بزرگی به بازار ایران وارد می‌شود.》 به اعتقاد اسحاقی این تصمیم برای دارندگان گوشی آیفون در کشور نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند. با توجه به گفته‌های اسحاقی احتمالا قیمت این گوشی تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات به کشور ما افزایش زیادی پیدا خواهد کرد. به دلیل افزایش قیمت گوشی امنیت مردم به دلیل بالا رفتن آمار سرقت این برند کاهش پیدا می‌کند.

اگر برند آیفون به کشور ما وارد نشود این شرکت دیگر به ایران سرویس‌دهی ندارد و کاربران آیفون در ایران برای نگهداری گوشی خود به مشکل می‌خورند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند تعمیر گوشی خود را به راحتی انجام داده و قطعات گوشی آیفون در کشور ما وجود نخواهد داشت. در ادامه می‌گوید که 《در حال حاضر چندین هزار دستگاه آیفون در گمرک وجود داشته که آماده ترخیص هستند.》 با توجه به صحبت‌های گفته شده ورود این گوشی‌ها به کشور ما در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. اسحاقی می‌گوید که 《در ارتباط با این موضوع با وزارت صمت صحبت‌هایی شده تا برای روبه‌ راه کردن اوضاع روشی را به کار گیرند.》

مخالفت امیر اسحاقی درباره ممنوعیت اپل

یکی از صحبت‌های مهم امیرحسین صادقی درباره ممنوعیت آیفون بدین شرح است: او می‌گوید که 《ما با هر ممنوعیتی مخالف هستیم و به مسئولین وزارت صمت هم گوشزد کرده‌ایم که چنین تصمیمی تبعات اقتصادی دارد. ما به آن‌ها پیشنهاد کردیم که حداقل این سختی‌ها را برای گوشی‌های آیفون قیمت بالا گرفته و با این کار گوشی‌هایی که اکنون در بازار و دست مشتریان هستند مشکلی نداشته باشند.  امکان خدمات به آن‌ها وجود داشته باشد و بتوانند به راحتی در کشور ما از گوشی خودشان استفاده کنند.》 او در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد که 《این تصمیم نهایت منجر به قاچاق و واردات گوشی به کشور ما خواهد شد. او می‌گوید سودجویان و واسطه‌های زیادی در این میان وجود دارند که می‌‌توانند از طریق غیر قانونی این گوشی را به کشور وارد کنند.》

صحبت‌های آقای عالیان درباره ممنوعیت آیفون

تا چند روز اخیر سخنگوی انجمن وارد کنندگان موبایل به نام آقای عالیان اعلام کرده که 《هرگونه اعمال محدودیت برای واردات کالاهایی مانند آیفون تبعات جبران ‌ناپذیری دارد. با این کار قاچاق رونق گرفته و به اشتغال لطمه زیادی وارد می‌شود.》 عالیان در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: 《سالیانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار صرف این نوع گوشی‌ها می‌شود. اگر بخواهیم تصمیم به ممنوعیت واردات آیفون بگیریم مسیر قاچاق برای ورود آیفون باز شده و ارز از بازار آزاد تامین خواهد شد. این موضوع باعث فاجعه بزرگ در اقتصاد کشور ما می‌گردد.》

جمع بندی

همان طور که از مطالب بالا متوجه شدید احتمال ممنوعیت گوشی‌های آیفون در کشور ما وجود دارد. افرادی که از این گوشی‌ها استفاده می‌کنید نگران نباشید زیرا ممکن است تغییراتی در این تصمیم رخ دهد. احتمالاتی وجود دارد که فقط آیفون‌های بالای ۶۰۰ دلار به ایران وارد نشوند. اگر از کاربران آیفون هستید حتما اخبار این روزها را گوش دهید.

منبع: رویداد 24

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52494

ارسال نظر