کدام بسته‌های اینترنت تمدید می‌شوند؟

با وجود تاکید مسئولان ذی‌ربط بر اینکه محدودیت‌های اینترنت برداشته‌ شده‌‌ و هیچ محدودیتی در اینترنت به جز دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ وجود ندارند. اما تاکنون خبری از سوی رگولاتوری مبنی بر تمدید بسته های اینترنت منتشر نشده است.

کدام بسته‌های اینترنت تمدید می‌شوند؟

زمان بسته‌های اینترنت همراه قرار بود که پس از رفع محدودیت‌های اینترنت دوباره تمدید شود. اما با وجود اینکه وزیر ارتباطات اعلام کرد که محدودیتی در اینترنت وجود ندارد، هنوز خبری از تمدید آن‌ها نیست.

حدود یک ماه از وعده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر تمدید زمان استفاده از بسته های اینترنت همراه کاربران به دلیل قطعی و اختلال ایجاد شده در اینترنت کشور در روزهای پایانی شهریور می‌گذرد. اما هنوز این بسته‌ها تمدید نشده و اپراتورها همچنان در انتظار ابلاغ رگولاتوری هستند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در هفته دوم مهر اعلام کرد که بسته های اینترنتی پس از عادی شدن شرایط تمدید خواهند شد. این تصمیم به علت شرایط اینترنت در کشور گرفته‌ شد تا مشترکانی که در این مدت نتوانستند از بسته های اینترنت خود به درستی استفاده کنند، هزینه‌های اضافی را متحمل نشوند.

فقط بسته های اینترنت همراه تمدید می‌شود

به تازگی اما عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته‌ است که بسته جبرانی به کاربران بابت قطع اینترنت تنها به کاربران تلفن همراه تعلق می‌گیرد و در این زمینه بسته جبرانی برای کاربران اینترنت ثابت وجود نخواهد داشت.

وزیر ارتباطات دلیل این تصمیم را قطع نشدن اینترنت روی سرویس اپراتورهای ثابت اعلام کرده است. با توجه به صحبت‌های وزیر ارتباطات، بسته جبرانی بابت قطع اینترنت به کاربران اپراتورهای اینترنت ثابت تعلق نمی‌گیرد.

این درحالیست که در بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلال در اینترنت و پیاده‌سازی سیستم فیلترینگ شدید علاوه بر کاربران اینترنت همراه، کاربران اینترنت ثابت هم امکان استفاده از سرویس خود را نداشته‌اند.

همچنین طبق اظهارنظرهای غیررسمی مدیران اپراتورهای ثابت به دلیل اعمال سلیقه‌ای فیلترینگ روی شبکه اینترنت کشور که اختلال روی اینترنت را به دنبال داشته مصرف پهنای باند این اپراتورها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد در بیش از یک ماه گذشته کاهش داشته است.

با این حال وزیر ارتباطات اعلام کرده از آنجا که هیچ محدودیتی روی اینترنت ثابت نبوده، بسته‌های جبرانی برای کاربران اینترنت ثابت ارائه نخواهد شد.

رگولاتوری شرط تمدید بسته های اینترنت را رفع محدودیت‌های اینترنت بیان کرده است. این در حالی است که وزارت ارتباطات از اواخر مهر امسال اعلام کرد که محدودیت‌هایی که بنا به ملاحظات و دستور مراجع ذی‌صلاح، در روز‌های گذشته و در بعضی ساعات روز در سطح بین‌المللی ایجاد می‌شد، هم اکنون برداشته شده است.

با وجود تاکید مسئولان ذی‌ربط بر اینکه محدودیت‌های اینترنت برداشته‌ شده‌‌ و هیچ محدودیتی در اینترنت به جز دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ وجود ندارند. اما تاکنون خبری از سوی رگولاتوری مبنی بر تمدید بسته های اینترنت منتشر نشده است.

با وجود اینکه مسئولان اختلال‌های اینترنت را انکار می‌کنند، اما کاربران همواره گزارش‌هایی از اعمال بیشتر محدودیت بر روی اینترنت همراه می‌دهند. همچنین، بسیاری پلفترم‌ها و سرویس‌هایی مانند گوگل‌پلی و گوگل اسکولار نیز طی هفته گذشته برای همیشه فیلتر شدند.

اخبار نیز حکایت از این دارند که طرح صیانت قرار است که دوباره به مجلس بازگردد که در صورت بازگشت این طرح محدودیت‌ها در اینترنت بین‌الملل افزایش می‌یابد. چرا که هدف اصلی این طرح در حقیقت ایجاد اینترانت یا همان شبکه ملی ارتباطات در کشور است.

تمدید بسته های اینترنت در آذر سال ۱۳۹۸ یکبار دیگر اتفاق افتاده‌ بود. حالا این احتمال وجود دارد که در صورتی که رگولاتوری زمان تمدید بسته‌‎های اینترنت را اعلام کند. تمدید بسته های اینترنت به این شکل باشد که مشترکانی که بسته‌های اینترنتی داشته‌اند که در زمان اختلال، منقضی شده است، به تعداد روزهای قطعی اینترنت پیش از انقضای بسته، می‌توانند از باقی‌مانده بسته‌های خود استفاده کنند.

به عنوان مثال اگر در روز دوم اختلال، بسته مشترک تمام شده است، باقیمانده استفاده نشده بسته، پس از پایان اختلال برای دو روز، مجدداً فعال می‌شود. البته در سال ۹۸، بسته های اینترنت به علاوه یک گیگابایت اینترنت هدیه رایگان تمدید شدند.

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52394

ارسال نظر