افزایش قیمت دلار این کالاها را گران می کند

در حال حاضر بعد از جهش نرخ ارز بسیاری از برچسب‌های قیمتی عوض نشده است اما تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینه‌ها به زودی محصولات را با قیمت‌های جدید روانه بازار خواهند کرد

افزایش قیمت دلار این کالاها را گران می کند

تورم بخش خدمات در حال پیشروی است. در تازه‎ترین گزارش بانک مرکزی این بخش تورم ۴۹.۷ درصدی را به ثبت رسانده است. کارشناسان اما هشدار داده‌اند با توجه به جهش جدید نرخ ارز با موج جدیدی از گرانی کالاها و خدمات در ماه‌های آینده رو به رو هستیم.

شاخص قیمت تولیدکننده در بخش‌های خدمات در تابستان امسال نسبت به فصل قبل ١٦.٢ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٦.١ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٩.٧ درصد افزایش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠١ نسبت به فصل قبل، ١٦.٢ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش‌ترین تورم فصلی با ٣٠.٧ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کمترین تورم فصلی با ٤.٨ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.

همچنین، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠١ نسبت به فصل دوره مشابه سال قبل، ٥٦.١ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ١١٧.١ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ٢٥.٨ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» است.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل افزایش تورم بخش خدمات می‌گوید: بخش خدمات را اگر شامل خرید از رستوران‌ها، کرایه و... بدانیم، روند صعودی تورم این بخش به این دلیل است که هزینه‌ها برای تولیدکننده بخش خدمات رو به افزایش است. به عبارتی قیمت تمام شده تولید و هزینه مواد اولیه، تعمیرات و ...برای  بخشی که خدمات ارائه می‌دهد، صعودی بوده و به همان نسبت هزینه این خدمات برای مصرف‌کننده بالا رفته است.

بغزیان ادامه داد: به نظر می‌رسد با افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها در این بخش با شدت بیشتری به روند صعودی خود ادامه دهد. این در حالی است که نهادهای سیاستگذار و نظارتی تنها از یک جنبه به افزایش نرخ ارز نگاه می‌‎کنند و رونق بورس یا صادرات را به عنوان دستاورد مطرح می‌کنند؛  در حالی که موج تورمی که جهش جدید نرخ ارز ایجاد می‌کند، تمامی دستاوردهای بخش‌های دیگر را خنثی خواهد کرد و نهایتا افزایش هزینه کالا و خدمات برای مصرف‌کننده را در پی دارد.

بغزیان افزود: بخش تولید نیز با موج جدید افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید به دلیل جهش نرخ ارز رو به رو خواهد بود و به زودی شاهد خواهیم بود قیمت اقلام خوراکی و مصرفی و کالای با دوام از جمله لوازم خانگی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر بعد از جهش نرخ ارز بسیاری از برچسب‌های قیمتی عوض نشده است اما تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینه‌ها به زودی محصولات را با قیمت‌های جدید روانه بازار خواهند کرد. بنابراین تکانه‌های تورمی جدیدی چه در بخش مصرف و چه در بخش خدمات به واسطه نرخ جدید ارز در پیش است. در حال حاضر قیمت‌ها به نحوی روند صعودی در پیش گرفته‌اند که مردم در حسرت قیمت‌های یک هفته قبل و یک ماه قبل هستند. مسئولان نیز اندک کاهشی در نرخ ارز را به عنوان دستاورد خود در نظر می‌گیرند فارغ از اینکه چه تبعات تورمی در دیگر بازارها دارد.

منبع: اقتصاد 100

دیگر رسانه ها

کدخبر: 52064

ارسال نظر