متقاضیان مسکن دولتی بخوانند

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های عمرانی کشور به شمار می‌رود که در قالب این طرح دولت قصد دارد با ساخت چهار میلیون واحد مسکونی نیاز خانه دار شدن افراد زیادی را برطرف سازد.

متقاضیان مسکن دولتی بخوانند

درحالی که برخی کارشناسان مدعی هستند سرعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن کند شده و قیمت ها افزایش یافته اما آمارها حاکی از افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها در بسیاری از شهرها است.

طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های عمرانی کشور به شمار می‌رود که در قالب این طرح دولت قصد دارد با ساخت چهار میلیون واحد مسکونی نیاز خانه دار شدن افراد زیادی را برطرف سازد؛ این در حالی است که در چند دوره ثبت نام این طرح بیش از ۵میلیون نفر در شهر‌های مختلف ثبت نام کرده‌اند.

 دولت برای اجرای این طرح نیاز به تأمین زمین در شهر‌های مختلف دارد که تاکنون اراضی حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد مسکونی تامین شده و نیاز به تامین اراضی در شهر‌های مختلف است که در این زمینه باید تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم را انجام دهند. 

در این ایام بسیاری از افراد اعلام می‌کنند که هزینه و قیمت تمام شده ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، افزایش داشته و همین خود باعث کند شدن اجرای این پروژه شده است.

در تابستان امسال با قطعی برق برخی از کارخانجات سیمان و فولاد این شایعه پیش آمد که قیمت تمام شده این محصولات افزایش یافته است، اما بعد گذشت مدتی و اعلام وزارت نیرو که قطعی برق این کارخانجات جبران خواهد شد، این شایعه کم رنگ‌تر شد.

در ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن همواره اعلام می‌شد که قیمت تمام شده اجرای این پروژه‌ها علی الحساب است و سازمان برنامه و بودجه براساس نرخ تعدیل میانگین قیمت ساخت این پروژه‌ها را اعلام می‌کند که در همان سال گذشته اعلام شده بود که میانگین قیمت ۴میلیون و۷۰۰ هزار تومان براساس شاخص‌های تعدیل سازمان برنامه و بودجه است.

هزینه ساخت نهضت ملی مسکن کمی افزایش یافته است

علیرضا جعفری معاون وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام کرده است که میزان و هزینه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن متناسب با شهر و تعداد طبقات متفاوت خواهد بود و هزینه تمام شده پروژه‌های نهضت ملی مسکن بر مبنای سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰، متری چهار میلیون و هفتصد هزار تومان بوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید در حال حاضر اگر قراردادی بین پیمانکاران منعقد شود، شش میلیون تومان است.

او می‌گوید: در طرح نهضت ملی مسکن برخی پروژه‌های جدید را در شهر‌های مختلف شروع کرده ایم که حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی می‌شود و پیش از این هم پروژه ۱۰۰ هزار واحد دیگری را شروع کرده بودیم که پیشرفت آن به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده بود.

محسنی یکی از سازندگان این پروژه هم اعلام کرده است که سرعت و روند اجرای پروژه در بسیاری از شهر‌ها از جمله شهر‌های جدید مناسب و خوب است و ادعا‌های مختلف که روند پروژه کند شده را رد می‌کنم چراکه هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها به بیش از ۴۰ درصد رسیده و در صورت پرداخت تسهیلات به متقاضیان و تزریق آن به پروژه‌ها روند اجرایی این پروژه‌ها هم چند برابر می‌شود.

براساس این گزارش در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل در اجرای این طرح پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها است که باید در این بخش همکاری‌های لازم توسط بانک‌ها صورت گیرد. در این خصوص هم تاکنون چندین بار وزارت راه وشهرسازی گله گی‌هایی کرده و در صورتی که این تسهیلات به موقع پرداخت شود شاهد کاهش قیمت تمام شده ساخت و افزایش سرعت ساخت پروژه‌ها خواهیم بود./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 50086

ارسال نظر