رونمایی وزیر از بسته حمایتی کسب‌وکارهای اینترنتی

وزیر اقتصاد گفت: برخی از کسب‌وکار‌ها به ویژه کسب‌وکار‌های اینترنتی از اتفاقات اخیر متاثر شدند. دولت پشت آن‌ها را خالی نمی‌کند. امشب وزیر ارتباطات از بسته حمایتی دولت رونمایی خواهد کرد.

رونمایی وزیر از بسته حمایتی کسب‌وکارهای اینترنتی

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت سیزدهم، یک دولت برنامه گرا است و ما تلاش کردیم در یکسال گذشته، تصمیمات یک‌شبه نگیریم و برای اقدامات خود از پیش برنامه‌های سیاستی معرفی کنیم.

خاندوزی گفت: یکی از این موارد نقشه راه رشد غیرتورمی اقتصاد ایران بود که سه ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم تصویب شد و خوشبختانه در یک سال اخیر دولت سیزدهم در سیاست گذاری‌های خود به این نقشه را توجه کرده است وآثارش قابل مشاهده است.

وزیر اقتصاد و دارایی می‌گوید:  بخش صنعت و معدن در فصل تابستان، می‌توان به ثبت یک رکورد در نرخ رشد اقتصادی در این فصل و بسیار فراتر از فصل بهار امیدوار بود.

خاندوزى گفت: محاسبات رشد تولید در صنایع بورسی نشان می‌دهد میزان تولید این صنایع در ماه‌های تیر، خرداد و شهریور به ترتیب ۵.۸ درصد، ۶.۷ درصد و ۶.۲ درصد بوده و طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی میزان تولید صنایع در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه ۵.۳ درصد بیشتر بوده است.

او بیان کرد: در همین زمینه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم که به وضعیت تولید صنایع و معادن بورسی در شهریور ماه پرداخته، نشان می‌دهد علاوه بر محاسبه رشد ۶.۲ درصدی تولید صنایع بورسی در شهریور نسبت به ماه مشابه سال قبل، تولید این شرکت‌ها در آخرین ماه تابستان ۱۵ درصد بیشتر از مرداد ماه بوده است. همچنین رشد تولید در حوزه معدن هم به رقم بی سابقه ۴۰.۳ درصد در شهریور ماه رسیده است.

خاندوزى افزود:  نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین آلات در سال گذشته ۳.۸ درصد و در بهار امسال ۵.۸ درصد بود؛ و هم‌چنین شاهد کاهش تورم تولید کننده از ۸۰.۹ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۲.۱ درصد در شهریور ۱۴۰۱ براساس گزارش بانک مرکزی هستیم.

خاندوزى گفت: حجم فروش محصولات صنعتی و معدنی در شهریور ماه و کل تابستان رشد قابل توجهی داشته است به طوری که میزان فروش کالا‌های صنعتی ۱۶.۶ درصد و محصولات معدنی ۵۸.۶ درصد در شهریور نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

سخنگوى اقتصادى دولت گفت:  دولت سیزدهم هر سیاستی که موجب بروز تورم پایدار و بلندمدت در اقتصاد ایران می‌شود را از دستور کار خارج کرده و در ۱۳ ماه گذشته در این مسیر گام برداشته است.

خاندوزى بیان کرد: تمام برنامه‌های دولت در جهت خاموش کردن موتور‌های فعال تورمی در کشور عمل می‌کند.  

خاندوزى گفت: تلاش کردیم در یکسال گذشته با مدیریت رشد نقدینگی و کنترل رشد پایه پولی، سیاست‌های پولی را در جهت کنترل تورم برنامه‌ریزی کنیم؛ که نتایج این موضوع پس از افزایش قیمتی که ناشی از حذف ارز ترجیحی بود، کاهش روند تورم در کشور را رقم زد.

او درباره میزان تورم در شهریور ماه گفت: در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تورم ماهانه ۳.۹ درصد و تورم بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۵.۱ درصد بوده است. اما تورم ماهانه در شهریور ماه ۱۴۰۱ به ۲.۲ درصد و تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این ماه ۲.۲ درصد بوده است. در مهرماه ضمن ثبت مجدد تورم ماهانه ۲/۲ درصد در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم در بخش خدمات افزایش یافته است و موجب شده تورم ماهانه به ۳ درصد برسد. درواقع تورم ماهانه در مهر ماه امسال در مقایسه با مهر ماه سال گذشته ۰.۷ درصد کمتر شده است البته، اما تورم ماهانه در مهر ماه امسال ۰.۸ درصد بیشتر از ماه گذشته بوده است.

وزیر اقتصاد گفت: برخی از کسب‌وکار‌ها به ویژه کسب‌وکار‌های اینترنتی از اتفاقات اخیر متاثر شدند. دولت پشت آن‌ها را خالی نمی‌کند. هم‌چنین امشب وزیر ارتباطات از بسته حمایتی دولت رونمایی خواهد کرد.

او می‌گوید: میزان افزایش ظرفیت تولید برق در یک سال منتهی به تابستان امسال ۶ هزار مگاوات افزایش یافت که این رقم ۳ برابر ظرفیت‌سازی یک سال منتهی به تابستان سال ۱۴۰۰ است.

 وزیر اقتصاد  گفت: افزایش ظرفیت تولید برق به ۶ هزار مگاوات در طول چند دهه اخیر یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود. برنامه دولت تا شهریور ماه سال آینده افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق است. درواقع در مدت ۲ سال اول دولت سیزدهم ۱۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد.

خاندوزى گفت: نکته حائز اهمیت دیگر در ارزیابی روند حرکت اقتصاد ایران، تحولات بازار کار است.   

خاندوزى یادآور شد: براساس گزارش مرکز آمار، تعداد افراد فعال اقتصادی که تشکیل دهنده جمعیت مشارکت کننده در اقتصاد هستند در تابستان امسال با ۲۱۱ هزار نفر افزایش به ۲۶ میلیون و ۱۱۲ هزار نفر رسیده است. از طرف دیگر تعداد افراد دارای شغل در کشور با رشد ۳۷۳ هزار نفری به ۲۳ میلیون و ۷۷۸ هزار نفر افزایش یافته است.

او گفت: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در فصل تابستان به عدد کم سابقه ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 48998

ارسال نظر