پیش‌بینی هفتگی بورس تهران

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت افت کمتر از یک درصدی داشت، با وجود این افت معاملات بورس در هفته آینده به شکل خواهد بود؟

پیش‌بینی هفتگی بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته معادل یک میلیون و ۳۱۹ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی رسید و توانست افت ۰٫۶۸ درصدی را ثبت کند.

هفته گذشته شاخص بورس تهران توانسته بود کمی از فاز منفی خارج شود. اما این هفته ورق برگشت و بازدهی شاخص کل باز هم بازدهی منفی را ثبت کرد. کارشناسان عقیده دارند که هفته آینده نیز بازدهی بازار سرمایه بدین شکل خواهد بود و نباید به مثبت بودن بازار امیدوار بود. اما علت این عدم امیدواری چیست؟

ماه‌هاست که بورس تهران دچار رکود عمیق شده و نمی‌تواند رشد یا نزولی عمیقی داشته باشد و در یک منطقه مشخص درجا می‌زند. عوامل مختلفی روی بورس اثردارد که مهمترین آن بی‌اعتمادی نسبت به تصمیم سیاست‌گذاران، کاهش ادامه‌دار نرخ کامودیتی‌ها، رکود در بازار‌های جهانی، نوسان نرخ بهره بین بانکی توسط بانک مرکزی و عدم تعیین تکلیف برجام و قیمت دلار باعث شده بازار در رکود به سر بر ببرد.

برای مثال نوسان نرخ بهره بین بانکی باعث شده که سهامداران نسبت به کلیت بازار سرمایه بی‌اعتماد شوند. یعنی سهامداران نمی‌دانند سیاستگذار چه برنامه‌ای برای آینده برای بورس و سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دارد پس نمی‌توانند تصمیم منطقی و درستی بگیرند.

شاید صد‌ها بار درخصوص ضرورت تعیین تکلیف مذاکرات برجام و تاثیر آن روی اقتصاد و بورس کشور صحبت کرده‌ایم. درحال حاضر با توجه به تورم و دیگر مشکلات اقتصادی ضروری است که مذاکرات هسته‌ای برجام تعیین تکلیف شود. این تعیین و تکیف شدن به مشخص شدن وضعیت اقتصاد کشور کمک می‌کند و نوع سرمایه گذاری و ورود و خروج پول را به اقتصاد کشور نیز مشخص می‌کند.

پول در بازار نیست

نباید فراموش کرد تمامی عوامل گفته شده باعث شده نقدینگی وارد بورس نشود و بلکه پول باقی مانده نیز از بازار حارج شود. این خروج پول ضربه زیادی به کلیت بازار سرمایه می‌زند. در حال حاضر پول زیادی در بورس نیست و به واسطه همین نبود نقدینگی بازار سهام روند اصلاحی به خود گرفته و تقویت این عوامل باعث می‌شود که خروج پول از بازار سرمایه بیشتر شود.

سیاستگذار به جای تغییر و اعلام مصوبه‌های جدید باید به فکر اعتماد سازی و عدم خروج از بازار سرمایه باشد. این خروج پول باعث می‌شود که دیگر سهام ارزنده نیز ارزشی نداشته باشند و سهامداران ترجیح دهند پول خود را در هر بازاری به جز بورس سرمایه‌گذاری کنند. اما با اعمال سیاست‌های درست و افزایش اعتماد سهامداران نسبت به بورس، انتظار ورود نقدینگی و پس از رشد واقعی بازار وجود دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 48151

ارسال نظر