اظهارات جدید و مهم وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی خودرو

فاطمی امین در خصوص واگذاری خودروسازها، گفت: خودروسازی‌ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود ۱۰۰ برابر خواهد بود.

اظهارات جدید و مهم وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی خودرو

سیدرضا فاطمی امین با حضور در برنامه صف اول در رابطه با حذف قرعه کشی خودرو اظهار کرد: محصولات سایپا از قرعه کشی خارج شده اند. در ایران خودرو هم هایما خارج شده و تارا هم به زودی خارج می‌شود. البته تا پایان سال قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد. علاوه بر این برنامه تولیدی شرکت‌ها و واردات در کنار هم می‌تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند.

 فاطمی امین در خصوص واگذاری خودروسازها، گفت: طبق دستور رئیس جمهور قرار بود واگذاری خودروسازها تا آخر شهریور تعیین تکلیف شود. واگذاری مهم است اما اگر واگذاری نادرست انجام شود شرکت‌ها بعد از چند سال با انبوهی از بدهی دوباره تحویل دولت داده می‌شوند مثل هپکو. خودروسازی‌ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود ۱۰۰ برابر خواهد بود. قیمت گذاری این شرکت‌های خودروساز انجام شده و در این مسیر ۷۰۰ ابلاغ کارشناسی رسمی صورت گرفته است.

وی افزود: باید توجه شود که چگونه این شرکت‌ها واگذار شود تا ساختار صنعت خودرو اصلاح شود به این منظور به مدل ۶ لایه رسیدیم. در بحث واگذاری این شرکت‌ها در مرحله نهایی مذاکرات با سازمان خصوصی سازی هستیم.

رشد ۲۸۰ درصدی تولید خودروی کامل

فاطمی امین در ادامه مهمترین شاخص در اقتصاد را تولید عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار در ۳ ماهه اول امسال رشد تولید در بخش صنعت ۵.۱ درصد بوده است. در ۵ ماهه اول امسال نیز شاخص تولید در شرکت‌های صنعتی بورسی ۶.۷ درصد رشد داشته است.

وی با اعلام اینکه امسال خودروی ناقص کف پارکینگ نداریم، افزود: در فولاد ۱۰ درصد، خودروی سواری کامل ۲۸۰ درصد، اتوبوس و ون ۱۴۰ درصد، ظروف ۱۳ درصد رشد تولید داشته ایم. در روغن نباتی نیز تولید منفی بوده اما در واحدها کمبود نداشتیم و این نشان می‌دهد سال گذشته این کالا قاچاق می‌شد.

وزیر صمت اضافه کرد: میزان مصرف برق در صنایع ۱۳ درصد رشد داشته و این نشان دهنده رشد تولید است.

وی با تأکید بر اینکه صادرات ما همیشه به نفت گره خورده بود و نفت در تراز تجارت خارجی و در بودجه دولت اثر می‌گذارد، تصریح کرد: در حال حاضر به جایی رسیدیم که تراز تجارت بدون نفت کشور به صفر نزدیک می‌شود به نحوی که در ۶ ماهه اول سال ۲۶ میلیارد دلار واردات و ۲۴ میلیارد دلار صادرات داشته ایم.

فاطمی امین گفت: باید تمرکز ما صادرات کالاهای دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و کاتالیست باشد. علاوه بر این صادرات در ۶ ماه اول امسال از نظر ارزشی ۱۳ درصد رشد داشته است اما رشد صادرات کالاهای صنعتی ۳۰ درصد بود.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 46512

ارسال نظر