جزییات افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان/ افزایش پلکانی برای کاهش فاصله درآمدها

جزئیات افزایش و متناسب‌سازی حقوق 1401 | حقوق کارکنان و بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟

جزییات افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان/ افزایش پلکانی برای کاهش فاصله درآمدها

حقوق کارکنان دولت چقدر افزایش می‌یابد؟

 حجت‌الاسلام موسوی گفت: با لایحه دو فوریتی دولت ، قرار است برای نیمه دوم سال ۲.۵ تا ۲۰ درصد به حقوق کارکنان اضافه شود.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی، اظهار کرد: هنوز جزئیات این لایحه در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته ولی از پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارکنان، پرسنل لشکری، کشوری و بازنشسته‌ها حمایت می‌کنیم و امیدواریم مجلس در کوتاه‌ترین زمان این لایحه را بررسی و تصویب کند.

وی تصریح کرد: قطعاً این لایحه ابعاد مختلفی را در بر گرفته و ما سعی خواهیم کرد با بررسی موضوع در کمیسیون تخصصی اقتصادی برای طرح در صحن علنی مجلس آن را به صورت کامل و جامع ارائه کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در روزهای گذشته در این زمینه فصل‌الخطاب بود و دستگاه قضا به صورت دقیق به جرایم رخ داده رسیدگی می‌کند و آنچه در این بین مظلوم واقع شد، نیروهای خدوم انتظامی بودند که مورد بی‌رحمی هجمه‌های سنگین استکبار جهانی قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: این نظام به برکت خون شهدا، ایثارگران و مجاهدت انسان‌های خدمتگزار روی پای خود ایستاده و هرگز این ملت اجازه نخواهند داد تا این تلاش‌ها و خون‌ها پایمال شود و یا دشمن بخواهد نگاه چپ به این کشور داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سرچشمه اغتشاشات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و همچنان با تحریک برخی گروه‌ها و اقداماتی که در فضای مجازی انجام می‌شود، جوانان و نوجوانان ما را در معرض آسیب قرار می‌دهند که باید خانواده‌ها در این زمینه مراقبت بیشتر را انجام دهند.

حجت‌الاسلام موسوی اضافه کرد: در کنار این مسائل باید به اشتغال و رفع فقر خانواده‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر توجه جدی داشته باشیم و دولت و مجلس باید به بهبود معیشت مردم به معنای واقعی کمک کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهدات بین‌المللی اوراسیا و همراهی با کشورهای عضو این معاهدات، بتوان زمینه توسعه و پیشرفت کشور را فراهم کرد.

جزییات افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان/ افزایش پلکانی برای کاهش فاصله درآمدها

رییس امور جبران خدمات سازمان اداری و استخدامی با تشریح جزییات لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، گفت: برای نخستین بار است در نظام اداری برای افزایش حقوق و در راستای کاهش فاصله طبقاتی بین درآمد کارکنان دولت از روش پلکانی و ضریب استفاده می‌کنیم.

«عبدالله میرزایی» در خصوص لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، اظهار داشت: این لایحه بخش‌های مختلفی دارد و یکی از بخش‌ها افزایش پلکانی حقوق است.

وی افزود: اگر قرار بود افزایش حقوق طبق روال گذشته باشد، افراد دارای حقوق بالا مشمول افزایش حقوق بیشتری می‌شدند، اما در این لایحه بحث افزایش حقوق بر اساس امتیاز مطرح است.

رییس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی گفت: بر اساس لایحه دولت افرادی که حقوق پایین‌تری دارند، از میزان درصد افزایش حقوق بیشتری برخوردار خواهند شد.

میرزایی بیان کرد: بر اساس جزء یک لایحه، افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان افرادی که پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند، ۱۸ درصد و افراد با حقوق ۳۰ میلیون تومان تنها سه درصد افزایش خواهد یافت.

وی توضیح داد: اگر قرار بود طبق روال گذشته افزایش حقوق ۱۰ درصدی داشته باشیم، حقوق‌بگیران ۳۰ میلیون تومان سه میلیون تومان و حقوق بگیران پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۵۶۰ هزار تومان افزایش حقوق شامل‌شان می‌شد.

رییس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد: برای کاهش فاصله حقوق کارمندان و رعایت عدالت در دریافت حقوق و ترمیم حقوق کارکنان بحث افزایش پلکانی حقوق کارکنان مطرح شده است.

میرزایی ادامه داد: حق عائله‌مندی و حق اولاد نیز تکلیف قانونی بوده و در قانون جوانی جمعیت مطرح شده است و رقم آن به ترتیب برابر ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد برای کلیه مشمولان ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اضافه شد.

این مقام مسوول گفت: فوق‌العاده ویژه برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشور است و برای کارکنان مشمول این قانون و تعدادی از دستگاه‌های اجرایی است. میزان افزایش فوق‌العاده ویژه به طور میانگین ۲۱ درصد بوده و بر اساس پیشنهاد ارایه شده تا سقف ۳۵ درصد پس از تایید شورای حقوق و دستمزد و بر اساس اعتبارات ابلاغی که با تایید سازمان برنامه بودجه انجام می‌شود، افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در بند دیگر لایحه متناسب سازی حقوق، افزایش مستمری مددجویان ۱۰ درصد است و برای دهک‌های درآمدی یک، دو و سه این میزان به ۱۵ درصد می‌رسد.

میرزایی اظهار داشت: چون بازنشستگان کسورات بیمه‌ای ندارند، رقم ثابت برای افزایش دریافتی آنها لحاظ شده است که مبلغ ۹۰۰ هزار تومان به حقوق این افراد اضافه می‌شود.

رییس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی ادامه داد: کارمندان دولت که سه هزار امتیاز را داشته باشند، یک میلیون و پنج هزار و ۹۰۰ تومان افزایش خواهند داشت و برای کارکنانی که مشمول فوق‌العاده ویژه هستند تا دو میلیون تومان هم افزایش حقوق اعمال خواهد شد.

وی گفت: تاریخ اجرای لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت از شهریورماه ۱۴۰۱ است و پس از تصویب از شهریورماه محاسبه و اجرایی می‌شود.

میرزایی بیان کرد: این لایحه برای نخستین بار است در نظام اداری برای افزایش حقوق و کاهش فاصله طبقاتی بین حقوق کارکنان دولت مطرح شده که شیوه جدیدی است و با اجرای آن در سال‌های آینده شاهد کاهش فاصله بین طبقات درآمدی خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشور ۱۲ مهرماه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و امروز دو فوریت بررسی این لایحه در مجلس تصویب شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45924

ارسال نظر