فرمول افزایش حقوق دولت برای کارمندان

صحبت از «احتمالات» در باب افزایش حقوق کارمندان داغ است. روزی از عادلانه‌سازی پرداخت‌ها، افزایش قدرت خرید و کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور گفته می‌شود؛ روزی دیگر از افزایش ۹۰۰هزار تومانی حقوق.

فرمول افزایش حقوق دولت برای کارمندان

کارشناسان می‌گویند فرمول افزایش حقوق و تغییرات هر چه باشد، منابع مالی برای به سرانجام رساندن این هدف اهمیت دارد.

صحبت از «احتمالات» در باب افزایش حقوق کارمندان داغ است. روزی از عادلانه‌سازی پرداخت‌ها، افزایش قدرت خرید و کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور گفته می‌شود؛ روزی دیگر از افزایش ۹۰۰هزار تومانی حقوق. اما، کارشناسان می‌گویند فرمول افزایش حقوق و تغییرات هر چه باشد، منابع مالی برای به سرانجام رساندن این هدف اهمیت دارد. اینکه افزایش حقوق از منابع مالی پایدار تامین شود تا بدهی مادام‌العمر برای دولت‌ها به ارث باقی نگذارد. وگرنه صحبت از بالا رفتن حقوق به درد تیتر یک رسانه‌ها می‌خورد و یک خشنودی موقتی به دنبال خواهد داشت.

بیاییم نگاهی به پیشنهادات مطرح‌شده درباره‌ی افزایش حقوق کارمندان بیاندازیم. در میانه تابستان سال جاری، سازمان امور استخدامی از بررسی پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان خبر داد. پیشنهادی که به طور مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به دولت ارائه شد. میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی، نیز در ابتدای شهریورماه درباره‌ی تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت مباحثی را مطرح کرد. اینکه برای جبران خدمات، پیشنهاداتی تهیه شده که البته در لایحه بودجه ١۴٠١ هم آمده بود اما در مجلس تغییر یافت.

بر اساس آن، نظام جبران خدمات مبتنی بر درصد است و برای کارکنانی که دریافتی بالاتری دارند، این درصد باعث می‌شود دریافتی این افراد بالاتر برود. از این رو با توجه به قانون خدمات مصوب سال ٨۶ افزایش حقوق باید بر اساس امتیاز و ضریب سالانه باشد که مغفول مانده است. لطیفی همچنین نگرانی خود را از منابع افزایش حقوق و دستمزد ابراز کرد. روز سه‌شنبه هم خبری مطرح شد مبنی بر احتمال افزایش ۹۰۰ هزار تومانی حقوق که از ابتدای شهریورماه اعمال می‌شود.

منبع پایداری برای افزایش حقوق نداریم

برای اینکه بدانیم افزایش حقوق چگونه باید تغییر کند و منابع مالی آن باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، به سراغ آلبرت بغزیان- کارشناس مسائل اقتصادی و هادی حق‌شناس- استاد دانشگاه- رفته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی، با تاکید بر این مطلب که شخصی که ادعای افزایش حقوق را مطرح می‌کند، احتمالا باید فکری به حال منابع مالی برای اجرای آن نیز کرده باشد، به تجارت‌نیوز گفت: منابع مالی باید دارای دو ویژگی مهم باشند؛ اول اینکه دولت مجبور نباشد بودجه بخش دیگری را حذف کند. دوم، به‌عنوان بدهی مادام‌العمر دولت باقی نماند. یعنی، افزایش حقوق باید از منابع پایدار تامین شود.  متاسفانه من الان چنین منابعی را در اقتصاد ایران سراغ ندارم.

وی با اشاره به اینکه افزایش حقوق باید از محل بالا رفتن درآمدهای دولت تامین شود، ادامه داد: درآمد دولت از محل‌هایی از قبیل رونق صادرات، افزایش قیمت نفت و مالیات‌ستانی تامین می‌شود. اما مالیات باید از فراریان مالیاتی اخذ شود تا بی‌عدالتی مالیاتی به بار نیاورد. در ضمن، می‌توان پایه‌های جدید مالیاتی تعریف کرد.

افزایش حقوق نباید تورم‌زا باشد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر قرار باشد ۹۰۰ هزار تومان بر حقوق اضافه شود، اما با افزایش قیمت‌ها در پایان ماه هزینه‌ها بر درآمد پیشی بگیرد، فایده‌ای در برنخواهد داشت، اظهار کرد: در باب افزایش حقوق باید گفت که این امر یا به دلیل افزایش بهره‌روی کارمند و در نتیجه برای حفظ انگیزه او دنبال می‌شود که الان این موضوع صدق نمی‌کند. دیگر اینکه به دلیل افزایش نرخ تورم، دولت تصمیم به افزایش حقوق می‌گیرد. نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که اگر افزایش حقوق خودش بالا رفتن نرخ تورم را به دنبال داشته باشد، به این معناست که هدف اعلامی دولت یعنی افزایش قدرت خرید و کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور، محقق نخواهد شد. این گفته‌ها تنها به درد تیتر یک رسانه‌ها می‌خورد و اینکه خشنودی موقتی ایجاد می‌کند.

تاثیر متفاوت حقوق بر کارمندان رده‌های مختلف

هادی حق‌شناس- استاد دانشگاه- هم به تجارت‌نیوز گفت: باید منتظر ماند و دید قرار است دولت از چه منابعی اقدام به افزایش حقوق کارمندان ‌کند. الان صحبت از احتمالات است.

وی افزود: افزایش ۹۰۰ هزار تومانی حقوق برای کارمندان در رده‌های مختلف پیامد متفاوتی به دنبال خواهد داشت. اما هنوز نمی‌توان درباره‌ی این موضوع اظهار نظر قطعی کرد.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45319

ارسال نظر