جزئیات ۹۰ تومانی شدن قیمت پیامک‌های بانکی

قانون بودجه ۱۴۰۱ اپراتور‌های تلفن همراه را ملزم کرده تا علاوه‌بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ ریال از استفاده‌کنندگان دریافت و به خزانه واریز کند تا صرف حمایت از حقوق معلولان و سامان دهی کودکان کار و خیابانی و همچنین شبکه ملی اطلاعات شود.

جزئیات ۹۰ تومانی شدن قیمت پیامک‌های بانکی

چند روز قبل در خبر‌ها آمد که برخی بانک‌ها به ازای هر پیامک واریز یا برداشت از مشتریانشان ۹۰ تومان دریافت می‌کنند. هرچند سخنگوی بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرد، اما با توجه به این که برخی بانک‌ها به مشتریان شان برای ۹۰  تومانی شدن قیمت پیامک‌های واریز و برداشت پیامک زده اند به بررسی این موضوع  پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: نرخ پیامک کدام بانک گران شد؟

در این مطلب نوشته ایم که اگر بانک‌ها به ازای هر پیامک برداشت یا واریز از مشتریان خود هزینه ۹۰ تومانی دریافت کنند ماهانه چقدر درآمد خواهند داشت و این مبلغ چقدر از هزینه پیامک اپراتور‌ها بیشتر است؟ در این مطلب به این دو سوال پاسخ داده ایم.

درآمد بانک‌ها از پیامک ۹۰ تومانی

کافی است برای این که آمار تعداد تراکنش ماهانه بانک‌ها را به دست بیاوریم سری به سایت بانک مرکزی بزنیم. بر اساس آخرین آمار شاپرک که مربوط به خرداد امسال است، در کل بانک‌ها ۵۳۹ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۴۱۹ تراکنش انجام شده است که اگر به ازای هر تراکنش یک پیامک به مشتریان ارسال شود، درآمد ماهانه بانک‌ها بیش از ۴۸ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان از ارائه این خدمت به مشتریان خواهد بود. در این بین بانک ملی با حدود ۱۲۹ میلیون تراکنش بیشترین تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده و این یعنی در صورتی که این بانک برای هر تراکنش ۹۰ تومان دریافت کند، ماهانه حدود ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت. رتبه دوم مربوط به بانک رفاه است با حدود ۶۰ میلیون تراکنش، بانک‌های صادرات با ۵۰ میلیون، پاسارگاد ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار و سپه با حدود ۳۱ میلیون تراکنش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اپراتور‌ها چند می‌گیرند؟

شرکت ایرانسل هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم‌کارت‌های دایمی را ۱۱.۹ تومان، به سیم‌کارت‌های اعتباری را ۱۳.۳ تومان، به سیم‌کارت پیام‌رسان‌های دایمی را ۱۴ تومان و سیم‌کارت پیام‌رسان‌های اعتباری را ۱۳.۹ تومان اعلام کرده است. شرکت همراه اول هم هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم‌کارت‌های دایمی را ۸۹ و سیم‌کارت‌های اعتباری را ۱۰۶ ریال اعلام کرده است. از سوی دیگر قانون بودجه ۱۴۰۱ اپراتور‌های تلفن همراه را ملزم کرده تا علاوه‌بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ ریال از استفاده‌کنندگان دریافت و به خزانه واریز کند تا صرف حمایت از حقوق معلولان و سامان دهی کودکان کار و خیابانی و همچنین شبکه ملی اطلاعات شود.

هرچند به طور میانگین هزینه تمام شده هر پیامک ۱۵ تومان است، اما بر اساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها به ازای هر پیامک ۳۰ تومان می‌توانند از مشتریان شان دریافت کنند و حالا هم که یک بانک از پیامک ۹۰ تومانی خبر داده است. یعنی طبق بخشنامه مرکزی دو برابر هزینه تمام شده پیامک از مشتریان دریافت می‌شود و اگر مبنای هزینه را ۹۰ تومان در نظر بگیریم یعنی هر بانک به ازای هر تراکنش شش برابر هزینه تمام شده از مشتریان دریافت می‌کند که اجحاف در حق مشتریان است./ روزنامه خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42938

ارسال نظر