مرغ گران شد/ فشار چندجانبه برای افزایش قیمت تخم مرغ

در حالی که حداکثر نرخ مصوب هرکیلوگرم مرغ پس از تغییر در روند پرداخت یارانه ها ۶۰ هزار تومان تعیین شده اما قیمت این محصول در بازار از این میزان عبور کرده است و در برخی فروشگاه ها ۶۲ تا 66 هزارتومان به فروش می رسد.

مرغ گران شد/ فشار چندجانبه برای افزایش قیمت تخم مرغ

در حالی که برخی اظهارات از افزایش قیمت تخم مرغ تا چندروز دیگر حکایت دارد، قیمت مرغ هم از قیمت رسمی گذشت؛ ماجرا چیست؟

در حالی که حداکثر نرخ مصوب هرکیلوگرم مرغ پس از تغییر در روند پرداخت یارانه ها ۶۰ هزار تومان تعیین شده اما قیمت این محصول در بازار از این میزان عبور کرده است و در برخی فروشگاه ها ۶۲ تا ۶۶ هزارتومان به فروش می رسد. دیروز در گزارشی که در همین صفحه منتشر شد، از زمزمه های افزایش قیمت رسمی تخم مرغ نوشتیم که رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت بازار تخم‌مرغ گفته بود: وضعیت بازار تخم مرغ نرمال و قیمت‌ها پایین است.

اما مرغداران ما هم اکنون در ضرر هستند و مدت‌هاست که حداقل ۱۳تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم، از جیب خود هزینه می‌کنند که این رقم کمی نیست. او ادامه داد: الان قیمت تمام شده یک کیلو تخم مرغ ۴۸ هزار تومان است که حتی اگر با ۱۰ درصد افزایش همراه باشد، به رقمی افزون بر ۵۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که همزمان با زمزمه های افزایش قیمت تخم مرغ، قیمت مرغ هم در بازار کمتر از نرخ مصوب پیدا نمی شود و هرچند که در زمان اعلام افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی، مبلغ ۶۰ هزارتومان برای هر کیلوگرم مرغ در نظر گرفته شد اما این محصول پر تقاضا در بازار تا ۶۶ هزارتومان هم به فروش می رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته درباره گران شدن قیمت مرغ در بازار، گفت: گزارش‌هایی درباره گران فروشی مرغ با مبلغ کیلویی ۶۵ هزار تومان داریم اما با توجه به این که قیمت مرغ زنده ۴۲ هزار تومان است، حداکثر قیمت این محصول نباید بیشتر از ۶۰ هزار تومان باشد.

وی افزود: ذخایر کافی از مرغ داریم و به استان‌های مختلف ابلاغ شده ذخایر خود را در بازار توزیع کنند.

فشار چندجانبه مرغداران برای گرانی؟

تعیین قیمت مرغ و تخم‌مرغ، موضوع تازه‌ای نیست و حداقل در یکی، دو سال اخیر همیشه یکی از بحث‌های همیشگی تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها بوده است اما بحث اصلی، رشد فزاینده قیمت این محصولات تقریبا پرمصرف در سفره مردم است که هر از چندگاهی با فشار اتحادیه‌های مرغ و تخم‌مرغ سرتیتر اخبار می‌شود.

افزایش قیمت های اخیر در بازار که در گزارش دیروز هم درباره آن نوشتیم، در حالی است که برخی خبرها از فشار مرغداران برای افزایش رسمی قیمت مرغ و تخم مرغ حکایت دارد.

 آن طور که تسنیم نوشته است مرغداران خواهان افزایش قیمت این محصول هستند به همین منظور در جلسه تنظیم بازار هفته پایانی شهریور با حضور معاون اول رئیس جمهور این موضوع بررسی می‌شود.

گفتنی است قیمت تمام شده تولیدات مرغداران در کشور، بالاست و شرایط رقابت با کشورهایی مانند ترکیه را برای صادرات ندارند.

صنعت طیور کشور سال‌ها به دریافت نهاده‌های دامی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان عادت کرده و به خوبی روی افزایش بهره وری و ارتقای ضریب تبدیل در صنایع کار نکرده است.

صنعت مرغداری کشور علاوه بر این که نیازمند آن است که تا حد امکان نهاده های دامی مورد نیاز خوراک طیور را داخلی سازی کند، با زنجیره کردن چند هزار واحد مرغداری کوچک در قالب یک برند، می‌تواند هزینه تمام شده را کاهش دهد.

در این بین اتحادیه‌های فعال در عرصه طیور هم بیکار ننشسته و بر افزایش قیمت تاکید دارند تا جایی که سه روز پیش دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: «با توجه به پنج برابر شدن هزینه تامین نهاده‌های دامی، قیمت واقعی مرغ باید ۱۵۰ هزار تومان باشد و اکنون قیمت آن در حال واقعی شدن است!»

این اظهارنظر در حالی بیان می‌شود که همین الان هم نرخ هر کیلو مرغ به بیش از ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان و نرخ قطعات مرغ در هر کیلو، بسته به نوع قطعه بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان رسیده است!

 تخم مرغ گران نشده و به قیمت واقعی نزدیک شده است!

هر چند که در دو، سه روز اخیر موضوع افزایش رسمی قیمت تخم مرغ خبرساز شده و مسئولان درباره آن اظهارنظرهایی کرده اند اما آن طور که برخی کاربران فضای مجازی و خبرگزاری ها نوشته اند مشاهدات میدانی، حاکی از افزایش قیمت‌تخم مرغ است، افزایش قیمتی که برخی علت آن را افزایش تقاضا می‌دانند اما مسئولان معتقدند افزایش قیمتی در کار نیست و فقط تخم‌مرغ در حال نزدیک شدن به قیمت «واقعی» و «تمام شده تولید» است.

منبع: روزنامه خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41084

ارسال نظر