شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو چقدر است؟

اگر همانند مرحله گذشته حدود ۶ میلیون نفر در سومین مرحله قرعه کشی ثبت نام کنند،‌ شانس برنده شدن افراد حدود یک درصد خواهد بود.

شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو چقدر است؟

سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه از  امروز آغاز می‌شود و بر اساس گفته‌های سخنگوی وزارت صمت، ۶۰ هزار دستگاه در این مرحله عرضه خواهد شد که حاکی از کاهش بیش از ۶۶ درصدی خودروهای عرضه شده نسبت به مرحله اول و کاهش ۲۲ درصدی نسبت به مرحله دوم است. در این شرایط اگر همانند مرحله گذشته حدود ۶ میلیون نفر در این مرحله ثبت نام کنند،‌ شانس برنده شدن افراد حدود یک درصد خواهد بود.

سومین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه آنگونه که مسئولان وزارت صمت گفته‌اند از فردا چهارشنبه مورخ ۱۶ شهریور آغاز خواهد شد. یکی از دلایل راه اندازی سامانه ای جامع و تجمیع فروش خودروسازان،‌ جلوگیری از عرضه قطره چکانی خودرو به بازار خودرو بود و به عقیده مسئولین وزارت صمت، عرضه خودرو در تعداد بالا تاثیر بیشتری بر بازار خودرو خواهد داشت. اما حالا با اعلام برگزاری سومین مرحله از این قرعه کشی ها، خودروهای عرضه شده در این مرحله از دو مرحله قبلی نیز کمتر است.

در مرحله اول تعداد ۱۷۷ هزار دستگاه خودرو عرضه شده بود و بیش از ۴میلیون نفر متقاضی در این مرحله ثبت نام کرده بودند و این یعنی شانس برنده شدن متقاضیان در این مرحله به طور میانگین حدود ۴ درصد بود؛ به بیان دیگر به ازای هر خودروی عرضه شده بیش از ۲۲ نفر متقاضی وجود داشت.

در مرحله دوم حدود ۷۷ هزار دستگاه عرضه شد که نسبت به مرحله اول کاهش بیش از ۵۶ درصدی را نشان می دهد؛ با این وجود تعداد متقاضیان در این مرحله با افزایش حدود ۵۰ درصدی به ۶ میلیون نفر رسید؛ به بیان دیگر شانس برنده شدن متقاضیان به طور میانگین از ۴ درصد در مرحله اول به حدود ۱.۳ درصد رسید. البته باید توجه داشت که در برخی از مدل ها به دلیل تقاضای بالا، شانس افراد به شدت پایین تر از میانگین کلی خواهد بود؛ به عنوان مثال در مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه حدود دو میلیون و ۲۲۲ هزار نفر برای خرید پژو پارس ثبت نام کردند. در حالی که ظرفیت فروش این خودرو ۴هزار و ۵۰۰ دستگاه بود. به بیان دیگر شانس افراد متقاضی پژو پارس در مرحله دوم حدود ۰.۲ درصد بود و  به ازای هر دستگاه پژو پارس عرضه شده حدود ۵۰۰ نفر متقاضی وجود داشت.

شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو مرحله سوم سامانه پکپارچه

حالا آنگونه که سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است،‌ حدود ۶۰ هزار دستگاه در مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود که حاکی از کاهش بیش از ۶۶ درصدی نسبت به مرحله اول و کاهش ۲۲ درصدی نسبت به مرحله دوم است. در این شرایط اگر همانند مرحله گذشته حدود ۶ میلیون نفر در این مرحله ثبت نام کنند،‌ شانس برنده شدن افراد در این مرحله حدود یک درصد خواهد بود. البته باید توجه داشت که احتمالا بخشی از کاهش عرضه به واسطه خروج برخی از مدل‌ها از فرآیند قرعه کشی است،‌ با این وجود مهم ترین بخش تقاضا برای همین خودروهایی است که فعلاً قرعه کشی برندگان خوش اقبال آن ها را مشخص می کند.

حالا باید دید با توجه به تجربه برگزاری دو دوره قبلی که شاهد افزایش چشمگیر و ۵۰ درصدی شرکت کنندگان در کنار کاهش حدود ۶۰ درصدی خودروهای عرضه شده بودیم؛ در این مرحله با کاهش ۱۶ هزار دستگاهی خودروهای عرضه شده نسبت به مرحله دوم تعداد متقاضیان چه تغییری کرده و آیا این تعداد کم می تواند نیاز بازار را تامین کند؟

 

منبع: آفتاب یزد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40353

ارسال نظر