زمان قرعه کشی جدید خودرو مشخص شد

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری سومین دوره عرضه خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در هفته جاری خبر داد.

زمان قرعه کشی جدید خودرو مشخص شد

امید قالیباف، سخنگوی وارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت‌نام برای سومین مرحله فروش خودروها در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز چهارشنبه هفته جاری (۱۶ اردیبهشت ماه) خبر داد و اعلام کرد متقاضیان به مدت سه روز (تا پایان روز جمعه ۱۸ شهریور ماه) فرصت ثبت‌نام خواهند داشت.

به گزارش عرشه آنلاین، قالیباف ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: در سومین دوره فروش خودروها بصورت یکپارچه و قرعه‌کشی، حدود ۶۰ هزار خودرو عرضه خواهد شد که ۵۰ درصد ظرفیت قرعه‌کشی به طرح جوانی و ۲۰ درصد ظرفیت قرعه‌کشی به خودروهای فرسوده (فراتر از ۱۰ درصد مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۱) اختصاص خواهد یافت.

اخذ استعلام از ستاد مدیرت سوخت برای متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

سخنگوی وزارت صمت، با بیان اینکه در سومین فروش و قرعه‌کشی یکپارچه خودروها، احتمالا با افزایش تولید ایجاد شده، شاهد خروج خودروی دیگری از شمول قرعه‌کشی خواهیم بود، گفت: تنها تفاوت نوبت سوم تخصیص یکپارچه خودروها با دو مرحله قبلی، اخذ استعلام از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت برای متقاضیان مشمول طرح جایگزینی خودرو فرسوده است.

وی ضمن اشاره به تنظیم موثر بازار خودرو با روش قرعه‌کشی یکپارچه، افزود: آرامش و کاهش قیمت خودرو در بازار و افزایش هشت برابری شانس برنده شدن برای خودروهای پرطرفدار، از جمله آثار مثبت فروش و قرعه‌کشی یکپارچه بوده است. ضمن اینکه انتظار می‌رود تا پایان سال تمامی خودروها، با افزایش تولید، از شمول قرعه‌کشی خارج شوند.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: برای اولین بار طی سال‌های اخیر خودرو هایما با ظرفیت آزاد و بالا (بگونه‌ای بازار را اشباع می‌کند) در قالب فروش فوق‌العاده توسط ایران خودرو عرضه شده و در حال حاضر نیز ظرفیت فروش وجود دارد.

پیش از این، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرده بود در هفته جاری سومین دوره عرضه خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار خواهد شد و ضمن آن تاکید کرد: با ساماندهی تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه که با عرضه متنوع خودرو و خروج بیش از ۷۰ درصد انواع محصولات خودرویی از فرآیند قرعه‌کشی همراه شده است و با تداوم روند تکمیل خودروهای ناقص، کسب آمادگی لازم در زنجیره تأمین برای افزایش تولید و بهره‌گیری از سازوکار واردات برای تنظیم بازار و انتقال فناوری به کشور، روش عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو تا پایان امسال خاتمه پیدا کند.

این گزارش  حاکی است طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایسنا، منوچهر منطقی ضمن اعلام خبر اجرای سومین مرحله فروش خودروها در قالب سامانه یکپارچه فروش خودروها در هفته جاری، به آمار تولید دو خودروساز بزرگ تا روزهای ابتدایی شهریور ماه اشاره کرده و گفت:  دو شرکت بزرگ خودروساز کشور از ابتدای سال تا دوم شهریور ماه، ۳۵۷ هزار و ۳۷۷ دستگاه خودروی سبک (سواری و وانت) اقدام تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۸۳ درصدی تولید کامل و کاهش ۸۵ درصدی تولید ناقص را نشان می‌دهد.

 معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اضمن اشاره به تثبیت روند رو به رشد تولید خودروی کامل پس از سه سال در دو خودروساز بزرگ کشور، افزایش ۲۸ درصدی آمار تحویل، کاهش ۹۴ درصدی تعداد خودروهای ناقص انباشته در کف پارکینگ خودروسازان و کاهش ۳۰ درصدی تعداد تعهدات معوق را در راستای تحقق برنامه‌های ساماندهی وضعیت نامطلوب صنعت خودروی کشور در دولت سیزدهم خواند و گفت: با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش آمار خودروهای ناقص نسبت به مدت مشابه سال گذشته و از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار، در هفته جاری شاهد سومین دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو خواهیم بود. 

مزایای فروش خودرو در سامانه یکپارچه چیست؟

این مقام مسئول تخصیص عادلانه خودرو، افزایش امکان دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو، ایجاد شفافیت و رویه واحد در عرضه برای همه خودروسازان، رفع شائبه مهندسی عرضه بصورت قطره‌چکانی یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان، همچنین افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف کنندگان در هر دوره عرضه را از جمله مزایای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در راستای تنظیم بازار و ارتقاء رضایت مصرف کنندگان اعلام کرد.

وی ضمن تاکید براینکه برنامه‌ریزی این دوره به گونه‌ای خواهد بود که تعهدات قبلی شرکت‌های خودروسازی کاهش پیدا کند، از عرضه خودرو در قالب طرح‌های "پیش فروش"، "فروش فوق العاده"، "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" و "خروج خودروی فرسوده" خبر داد.

افزایش ٨ برابری دسترسی مشتریان به خودروهای پرتقاضا 

این معاون وزیر صمت تصریح کرد: با ساماندهی تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه که با عرضه متنوع خودرو و خروج بیش از ۷۰ درصد انواع محصولات خودرویی از فرآیند قرعه‌کشی همراه شده است، پس از سال‌ها، آرامش در بازار خودرو حاکم شده و امکان دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروساز داخلی، هشت برابر افزایش یافته است.

منطقی ابراز امیدواری کرد: با تداوم روند تکمیل خودروهای ناقص، کسب آمادگی لازم در زنجیره تأمین برای افزایش تولید و بهره‌گیری از سازوکار واردات برای تنظیم بازار و انتقال فناوری به کشور، روش عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو تا پایان امسال خاتمه پیدا کند.

 واردات خودرو، راهکاری برای تنظیم بازار و انتقال فناوری 

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در رابطه با تصویب آیین‌نامه واردات خودرو تاکید کرد: واردات خودرو (در قالب قانون ساماندهی صنعت خودرو) یکی از راهکارهای دولت برای تنظیم بازار و انتقال فناوری به کشور است. تعیین مشخصات فنی خودرو با اولویت واردات خودروهای برقی، ترکیبی، کم مصرف، ایمن و مورد استفاده عامه، تأمین خدمات پس از فروش و انتقال فناوری، تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان و برخورداری از نمایندگی رسمی خودروساز خارجی، تعیین سقف واردات خودرو با ملاحظه تنظیم بازار، حمایت از تولید باکیفیت داخلی و رعایت منابع ارزی کشور با اولویت مصرف ارز برای کالاهای اساسی و ضروری، از جمله شرایط واردات خودرو به کشور است که به عنوان نقشه راه وزارت صنعت، معدن و تجارت ترسیم شده است.

وی افزود: در این راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است در افق سند چشم‌انداز ٢٠ ساله، بسترهای لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان یا بصورت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های فعال موجود فراهم کند. 

منطقی خاطر نشان کرد: همچنین برای اجرایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو، متقاضیان می‌بایست نسبت به ایجاد یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش موجود، به ازای واردات هر ١٠٠٠ دستگاه خودرو، یک نمایندگی پس از فروش و تأمین قطعات یدکی ضروری مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح پیش از واردات، تأمین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش، اعلام فناوری‌های انتقال یافته در خدمات پس از فروش، و نیز داشتن مجوز رسمی از تولید کننده محصول برای تضمین ارائه خدمات پس از فروش یا انتقال فناوری، داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به‌کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه، ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور و اعلام مشخصات فنی خودرو و قیمت آن اقدام کنند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39607

  • M M

    باسلام من خودرو فرسوده دارم به اسم دخترم است آیا این طرح فرسوده شامل منم میشه با تشکر

ارسال نظر