افزایش قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار آزاد ارز تهران هزار و ۵۶۱ تومان است که این رقم نسبت به روز گذشته ۷۱ تومان افزایش داشت.

 بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۶۱ تومان معامله می‌شود.

ترکیه در انتظارِ زمستان سخت؟

 برای چندمین بار در یک سال اخیر، قیمت برق و گاز در ترکیه بالا رفت و هر کدام از این دو قلم سبد مصرف انرژی با افزایش ۲۰ درصدی، آه از نهاد میلیون‌ها شهروند این کشور برآورد.

در چند روز گذشته، رسانه‌های ترکیه مداوماً از گرانی انرژی در بازار اروپا حرف می‌زدند.

اما شب گذشته، این بلا بر سر ترکیه هم آمد و مردم از شنیدن خبر نرخ‌های جدید، متحیر و شوکه شدند. برای چندمین بار در یک سال اخیر، قیمت برق و گاز در ترکیه بالا رفت و هر کدام از این دو قلم سبد مصرف انرژی با افزایش ۲۰ درصدی، آه از نهاد میلیون‌ها شهروند این کشور برآورد.

با اعلام خبر افزایش قیمت برق و گاز، شرایط برای تامین معاش و نیازهای اولیه میلیون‌ها خانوار ترکیه دشوارتر شد. چرا که با همان قیمت‌های قبلی نیز دست کم ۱۰ درصد از درآمد خانوار به پرداخت هزینه قبض گاز و برق اختصاص پیدا می‌کرد و حالا این رقم، می‌رود تا بخش دیگری از سهم مربوط به غذا، بهداشت، پوشاک و سایر بخش‌ها را بقاپد و کیفیت زندگی برای مردم ترکیه، پایین تر بیاید.

۲۱۰ درصد افزایش قیمت برق در ۸ ماه

روزنامه سوزجو با چاپ چهارصد هزار نسخه در روز، عنوان پرتیراژترین روزنامه ترکیه را یدک می‌کشد و این روزنامه یکی از اصلی‌ترین تریبون‌های منتقدین و مخالفین حزب عدالت و توسعه است.

سوزجو در عکس و تیتر صفحه نخست امروز، سراغ موضوع انرژی رفته و نوشته است: «توقف در کار نیست، گرانی ادامه دارد».

در توضیح تیتر سوزجو آمده است که تنها ظرف ۸ ماه گذشته، در چند نوبت، قیمت برق در ترکیه بالاتر رفته و مجموعاً با افزایش ۲۱۰ درصدی، شرایط را برای مردم، سخت تر کرده است. ترکیه گاز را از خارج وارد می‌کند و بخشی از آن، در نیروگاه‌های تولید برق صرف می‌شود.

در نتیجه برق نیز گران تر شده و در ۸ ماه گذشته، قیمت برق در ترکیه ۱۶۳ درصد، افزایش یافته است.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و مهم ترین چهره سیاسی مخالف رئیس جمهور ترکیه گفته است: «اردوغان! حتی تصور افزایش قیمت برق و گاز را به ذهنت راه نده! مردم ما، حتی نان خشک هم ندارند که بخورند.»

روزنامه جمهوریت نیز به عنوان یکی دیگر از روزنامه‌های مهم منتقد اردوغان و حزب عدالت و توسعه، اعلام کرده که بسیاری از خانوارهای ترکیه، توان پرداخت قبض گاز و برق را ندارند و صدها هزار خانوار فقیر، در شرایطی قرار گرفته اند که قبوض آنها توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

 

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39250

ارسال نظر