خبر خوش وزیر برای متقاضیان مسکن | خانه ارزان می‌شود؟

فرمایشات رهبری مسئولیت ما را در حوزه مسکن بیشتر کرده و سعی داریم تا با کاهش فاصله عرضه و تقاضا در بازار، مردم بتوانند خانه‌های ارزان‌تری بخرند.

خبر خوش وزیر برای متقاضیان مسکن | خانه ارزان می‌شود؟

رستم قاسمی، وزیر راه وشهرسازی در برنامه پایش به سوالات زیر در حوزه مسکن پاسخ داد:

* چه اقداماتی در حوزه مسکن طی یک سال گذشته انجام شد؟ 

فاصله موجود در حوزه عرضه و تقاضای مسکن ناشی از عدم انجام اقدامات در حوزه مسکن در دولت گذشته بود و این باعث شد که قیمت مسکن افزایش یابد.

اقدامات دولت سیزدهم با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن شروع شد و برای اجرای آن باید زیر ساخت فراهم شود که یکی از این اقدامات طراحی سامانه ثبت نام و شناسایی اراضی مورد نظر و طراحی سایت ها بود که به سرعت انجام و سامانه طراحی شد و پالایش متقاضیان آغاز و ساخت صورت گرفت‌‌.

در ۶ ماه ابتدایی دولت زمین های یک ونیم میلیون واحد را بارگذاری و طراحی سایت ها انجام شد و ساخت یک ونیم میلیون واحد از فونداسیون و مراحل ابتدایی آغاز شده است.

* یکی از چالش ها زمین بوده و بسیاری از دستگاه ها همکاری نکرده اند در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

تنها ۴ درصد از اراضی دستگاه ها تاکنون به وزارت راه وشهرسازی تعلق گرفته است و مابقی زمین های وزارت‌ راه وشهرسازی بوده است. این اراضی یک ونیم میلیون واحد تماما متعلق به وزارت راه وشهرسازی بوده است.

مسکن یک‌ساله ساخت نمی‌شود؛ زمان‌بر است اما تاکنون توانسته ایم این اراضی یک میلیون و۵۰۰ هزار واحد را تامین کنیم و امیدواریم ظرف دوسال عملیات اجرایی ساخت ۲ میلیون واحد را انجام دهیم.

اجرای این پروژه ها در ریل خوبی قرار گرفته است و و وزارت راه شهرسازی تا پایان شهریور ماه اراضی دو میلیون واحد را تامین می کند و ساخت شروع می شود و امیدوارم تعهد ۴ میلیون واحد در ۴سال تحقق یابد.

* اولتیماتوم برای مسکن از سمت شما چه بوده است؟

از دستگاه ها برای تخصیص زمین راضی نیستیم چرا که تا پایان شهریور زمین های مورد نیاز را باید تحویل دهند که نداده اند و با حضور رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسکن اعلام شد که ظرف یک ماه زمین های دستگاه ها تحویل داده شود و در صورت عدم موافقت سند به نام وزارت راه وشهرسازی ثبت می شود.

* سخنان رهبری در خصوص اینکه در امر مسکن عقب هستیم باعث شده که هم اکنون دغدغه وزارت راه وشهرسازی برای صحبت های رهبری چه باشد؟

قاسمی: دغدغه رهبری یک فرمان بوده است باید اجرا کنیم و به دنبال اجرای تعهدات خود هستیم و صحبت های امروز رهبری مسئولیت ما را زیاد کرد. باید فاصله عرضه و تقاضا کاهش یابد و مردم بتوانند خانه ها ارزان تری بخرند./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 38682

ارسال نظر