رسمی؛ سهمیه بنزین کاهش یافت | علت چیست؟

سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت‌های سوخت شخصی در سراسر کشور به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت.

رسمی؛ سهمیه بنزین کاهش یافت | علت چیست؟

سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت‌های سوخت شخصی در سراسر کشور به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: بنزین نیست، چه خبر شده؟

معاون وزیر نفت از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت های سوخت شخصی خبر داد و گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت‌های سوخت شخصی در سراسر کشور به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت./تسنیم

 کمتر کسی از وجود سقف سهمیه دوم خبر داشت چراکه مردم با تمام شدن سهمیه بنزین دولتی خود، با کارت جایگاه‌داران بنزین می‌زدند و از کارت یا همان سهمیه دوم خود استفاده نمی‌کردند.

اما حالا دولت تصمیم گرفته این سهمیه را کاهش دهد و از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر برساند. اما این تغییر تنها مربوط به سهمیه بنزین آزاد است و هیچ تغییری در قیمت بنزین و سهمیه ماهانه خودروها رخ نمی‌دهد.

همچنین شادمهر زهدی ،معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی قزوین با اشاره به اجرای طرح منطقه‌ای بنزین خودروها در استان قزوین اظهار کرد: در این طرح هیچ تغییری در سهمیه بنزین خودروها و یا قیمت آن ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: در این طرح که با عنوان مدیریت توزیع فرآورده بنزین است، تنها میزان سوخت‌گیری در هر نوبت در کارت‌های آزاد از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافته است.

معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی قزوین بیان کرد: همچنین خودروها با سهمیه دولتی نیز بدون تغییر در سهمیه در هر هشت ساعت تنها اجازه یک بار سوخت‌گیری دارند.

وی عنوان کرد: در صورتی که افراد به استان دیگری سفر داشته باشند می‌توانند در کمتر از ۸ ساعت نیز از سهمیه خود استفاده کنند.

زهدی در پایان یادآور شد: با توجه به عدم هم طرازی میزان تولید بنزین در پالایشگاه‌ها و میزان مصرف در تابستان با هدف توزیع پایدار فرآورده بنزین در تمام جایگاه‌های استان اجرا شده تا مدیریت توزیع بنزین را داشته و با کمبودی مواجه نشویم./ مهر

علت تغییر سهمیه بنزین چیست؟

به نظر می‌رسد این تغییر و کاهش سهمیه بنزین به مساله قاچاق بنزین در استان‌های مرزی مربوط می‌شود. اینکه دارندگان کارت بنزین با استفاده از کارت بنزین خود ماهانه ۳۰۰ لیتر بنزین آزاد را قاچاق می‌کردند و گاهی هم از کارت جایگاه‌داران استفاده می‌کردند.

جلیل سالاری هم این مساله را تایید کرده و گفته پس از بررسی مشاهده کردیم تراکنش‌ها عمدتا در سهمیه دوم بر اساس کارت‌های جایگاه‌دار اتفاق می‌افتد در نتیجه سقف این سهمیه را کاهش دادیم و اگر فردی بیش از ۱۵۰ لیتر سهمیه بخواهد می‌تواند از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند.

سمیه بنزین در کدام استان‌ها کم شد؟

گویا این کاهش سهمیه‌بندی ابتدا در برخی از استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان رخ داده بود اما حالا قرار شده به کل کشور تسری پیدا کند و در تمام استان‌ها اجرا شود.

برخی معتقدند که این تصمیم مقدمه تغییر قیمت بنزین است و ممکن است سهمیه و یا قیمت بنزین به زودی تغییر کند. اما مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرده که این خبر به معنای تغییر قیمت و سهمیه بنزین دولتی یا آزاد نیست و فقط سهمیه بنزین آزاد تغییر کرده است.

حداقل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هیچ قانونی درباره تغییر قیمت بنزین وجود ندارد و دولت هم بارها اعلام کرده که حداقل در سال جاری برنامه‌ای برای تغییر قیمت ندارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 38594

  • ناشناس

    اگربنزین کمدارین ازسوخت مجانی به لبنان که التماس میکنید اگر قبول کنند میدهید ایا ارث پدرتان یامهریه مارتان هست؟

  • بلوچ

    سلام ،، آقایان بیایید برای جوانان شغل ایجاد کنید ... تا سوخت را قاچاق نکنند ‌. در استان پهناوری مثل سیستان و بلوچستان ، ظلمه که سهمیه بنزین رو کم کردی .....

ارسال نظر