خبر مهم از زمان اجرای کوپن مواد غذایی و یارانه نان

آخرین وضعیت اجرای طرح یارانه نان و زمان اجرای طرح پایلوت کالابرگ اعلام شد.

خبر مهم از زمان اجرای کوپن مواد غذایی و یارانه نان

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح یارانه نان از امکان اجرای طرح پایلوت کالابرگ از مهرماه خبر داد.

بیشتر بخوانید: خبر مهم میرکاظمی | یارانه جبرانی پرداخت می شود | تغییر میزان یارانه | آخرین وضعیت کالابرگ

از اردیبهشت ماه و همزمان با پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مسئولان مدام وعده داده‌اند که به زودی توزیع کوپن الکترونیک آغاز می‌شود. حالا در جدیدترین اظهارنظر، اعلام شده که کالابرگ از مهرماه پرداخت می‌شود.

 این خبری است که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد اعلام کرده است. هادی سبحانیان در گفتگو با تسنیم از توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داده است.

این مقام مسئول گفته است این امکان وجود دارد که از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود. اما این گفته مقام مسئول هم قطعی نیست و تنها یک گمانه است.

چراکه سبحانیان اعلام کرده که توزیع کالابرگ، یک موضوع و مساله قانونی است و دولت می‌خواهد زیرساخت‌های آن را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود.

اینجا را هم بخوانید :اطلاعات جدید درباره کالابرگ | یارانه شهریور نقدی است یا کالایی؟

پیش از این هم وزیر اقتصاد و دیگر مقامات دولتی گفته بودند که دولت در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک است و به محض آماده شدن آن، پرداخت یارانه نقدی قطع و توزیع کوپن آغاز می‌شود.

حالا معاون وزارت اقتصاد اعلام کرده که زیر ساخت‌های فنی آماده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که طرح به صورت آزمایشی اجرایی شود.

اما در این خبر هم نه مشخص است که یارانه نقدی تا چه زمان پرداخت می‌شود و نه مشخص است که منظور از اجرای آزمایشی کالابرگ چیست.

سرگیجه در اجرای طرح یارانه‌ها

چهار ماه از آغاز پرداخت یارانه نقدی و یک سال از آغاز به کار دولت گذشته است. پرداخت یارانه نقدی یکی از اولین و مهم‌ترین وعده‌های دولت رئیسی بود اما همچنان این وعده به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و اظهارات پراکنده و رد و تایید پرداخت یارانه نشان از ناهماهنگی در بدنه دولت دارد. یا به عبارتی نشان می‌دهد دولت حتی برای شیوه حمایتی خود از مردم هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

پرداخت یارانه نقدی یا توزیع کالابرگ موضوعی است که به تازگی به تنش میان دولت و مجلس هم تبدیل شده است. نمایندگان مجلس می‌گویند دولت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف کند و به مردم کالابرگ بدهد. اما در همان قانون تاکید شده که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم پرداخت کند. اما کمی بعد دولت در نامه‌ای اعلام کرد امکان این وجود ندارد که کالاهای اساسی را به نرخ شهریور پارسال به مردم عرضه کند.

همین مساله نشان می‌دهد که فعلا ماجرای پرداخت یارانه‌ها و نحوه آن به زودی به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه دولت مجددا شتابزده عمل کند.

 

معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر اینکه قیمت نان و دارو نباید گران شود، اظهار کرد: اضافه مصرف نان به معنای این نیست که فردی ثروتمند است. در این راستا طرح ابتکاری در وزارت اقتصاد دنبال شد تا با ایجاد بستری میزان مصرف نان در کشور رصد شود. بر این اساس در کم‌تر از سه ماه زیرساخت‌های اطلاعاتی مستقر و باعث شد حکمرانی بر پایه داده محقق شود.

سبحانیان ادامه داد: با اجرای این طرح هم امکان رصد خروج آرد از شبکه وجود دارد، هم از نانوا حمایت می‌شود و جلوی افزایش قیمت نان گرفته می‌شود. اکنون بیش از ۹۵ درصد مصارف و تراکنش‌های نان پوشش داده شده است. از بین بیش از ۷۴ هزار نانوایی که قابلیت استقرار کارتخوان داشتند، این کارتخوان در بیش از ۷۲ هزار نانوایی نصب شده است.

وی با بیان اینکه میزان آرد مورد نیاز برای پخت  ۱۰۰ میلیون قرص نان در روز ۱۶ تا ۱۷ هزار تن است، عنوان کرد: این درحالی است که روزانه ۲۴ هزار تن آرد در کشور توزیع می‌شود. در واقع روزانه ۶۰۰۰ تن آرد به نان تبدیل نمی‌شود. این رقم در ماه ۱۸۰ هزار تن است که به عبارت دیگر در ماه ۲.۵ تا ۲.۷ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود که تبدیل به نان نمی‌شود.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد افرادی که امکان خرید نان با کارت عابر بانک را ندارند، گفت: در مورد این افراد یا مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها یا پادگان‌ها راهکارهایی وجود دارد و غفلت نشده است و حتما تدبیری به کار گرفته می‌شود.

سبحانیان در پاسخ به سوال دیگر در مورد نانوایی‌هایی که هنوز به دستگاه کارتخوان مجهز نشده‌اند نیز گفت: این نانوایی‌ها که تعداد آن‌ها هم زیاد نیست شرایط نصب کارتخوان را نداشتند چرا که اطلاعات آن‌ها باید با یکدیگر تطابق داشته باشند. هرگاه این عدم تطابق برطرف شد دستگاه‌ها هم مستقر می‌شوند. هر نانوایی که دستگاه داشته باشد به ازای هر واحد نان ۱۵ درصد برای جبران افزایش هزینه‌ها اعمال می‌شود.

وی با اشاره به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اظهار کرد: این قانون باید در سال ۱۴۰۰ اجرایی میشد اما نشد و اکنون به‌صورت هفتگی توسط وزیر دنبال می‌شود.

 

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 36936

ارسال نظر