خبر مهم میرکاظمی | یارانه جبرانی پرداخت می‌شود | تغییر میزان یارانه | آخرین وضعیت کالابرگ

در حال صحبت و رایزنی با مجلس هستیم که میزان یارانه را تغییر دهیم، البته اگر مجلس موافقت کند که (تأکید بر ارائه کالاها به قیمت شهریور 1400 را حذف کند) احتیاجی نیست یارانه‌ها افزایش یابد. به گفته میرکاظمی، اگر مجلس پیشنهاد دولت را بپذیرد، کار راحت‌تر می‌‌شود و اگر نپذیرد ما باید جبران کنیم و یارانه جبرانی بدهیم.

خبر مهم میرکاظمی | یارانه جبرانی پرداخت می‌شود | تغییر میزان یارانه | آخرین وضعیت کالابرگ

مبلغ یارانه نقدی تغییر کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود.

مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه  امروز چهارشنبه دوم شهریور ۱۴۰۱ در حاشیه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره جزییات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۴۰۱،اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ مربوط به همان چندموردی بود که ارسال شده است و هنوز موضوع جدیدی اضافه نشده است.یکی از موضوعاتی که در این لایحه مطرح شد مربوط به یارانه بود و قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید در زمینه یارانه ها اصلاحیه به مجلس بدهیم.

مردم درخواست پرداخت یارانه به صورت نقدی را دارند

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد تداوم پرداخت نقدی یارانه‌ها و موضوع کالابرگ نیز توضیح داد: کالابرگ به این معنا نیست که کالابرگی صادر شود تا از طریق آن کالای اساسی خریداری شود، بلکه به این صورت است که با فراهم شدن سازوکارها و طراحی سامانه‌ای خاص، پول یارانه مستقیم بعد از خرید کالای اساسی توسط مردم به حساب فروشنده واریز شود.

میرکاظمی بیان کرد: قانون می گوید که یارانه به صورت کالابرگ باشد، اما نظرسنجی‌های رسمی  نشان می دهد که مردم می خواهند در استفاده از آن آزاد باشند. با این حال رسانه‌ها تلاش کنند این را روشن کنند که مردم کدام روش را می پسندند و کدام به نفع آنها است.

سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این گفته بود د ر حال صحبت و رایزنی با مجلس هستیم که میزان یارانه را تغییر دهیم، البته اگر مجلس موافقت کند که (تأکید بر ارائه کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ را حذف کند) احتیاجی نیست یارانه‌ها افزایش یابد. به گفته میرکاظمی، اگر مجلس پیشنهاد دولت را بپذیرد، کار راحت‌تر می‌‌شود و اگر نپذیرد ما باید جبران کنیم و یارانه جبرانی بدهیم.

سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه  در زمینه ارائه کالابرگ به مردم به قیمت شهریور ۱۴۰۰، استدلال دولت چیست. با بیان اینکه قیمت‌های جهانی در چندین مرحله تغییر کرد و افزایش یافت، اظهارکرد: یک تغییر مربوط به اوایل سال ۱۴۰۰ بود که دولت قبل درگیر آن بود و به همین دلیل از ۸ میلیارد دلاری که در بودجه سال گذشته برای تأمین کالاهای اساسی تعیین شده بود، تقریباً ۶.۵ میلیارد دلار را خرید کرد، در صورتی که ذخایر خیلی کاهش پیدا کرد، به این دلیل که قیمت‌ها بسیار بالا رفته بود و دولت قبل نتوانسته بود آن حجمی را که در بودجه تعهد کرده بود به دلیل افزایش قیمت‌ها خرید کند. میرکاظمی با بیان اینکه نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اتفاق دیگری افتاد و دوباره یک افزایش قیمت جهانی داشتیم، افزود: این افزایش جهانی قیمت ناشی از خشکسالی و مشکلاتی در سطح جهان بود، در کنار این، در داخل کشور هم تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرد که باعث شد احتیاج کشور به واردات بیشتر شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اتفاق دیگری هم بعد از ارائه بودجه رخ داد، زیرا می‌‌دانید که دولت لایحه بودجه را آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌‌کند و مجلس محترم هم تا اسفند کار بررسی و تصویب بودجه را به اتمام می‌‌رساند. اما بعد از تدوین و تصویب بودجه، اتفاق اوکراین و روسیه رخ داد که باعث شد دوباره یک افزایش قیمت جهانی را تجربه کنیم. وی با اشاره به اینکه در بودجه، یارانه‌ها بر اساس قیمت‌های تا اسفندماه تعیین شده بود، اظهار کرد: قاعدتاً می‌‌بایست میزان یارانه بعد از افزایش قیمت افزایش یابد، اما در بودجه این عدد پیش‌بینی نشده بود، یعنی میزان یارانه‌ای که تعیین شده بود، ثابت بود و این طور تعریف نشده بود که با افزایش قیمت‌ها یارانه هم افزایش یابد.

میرکاظمی گفت: مجموع این شرایط، به این معنی است که پس از افزایش جهانی قیمت‌ها، یا باید یارانه را افزایش می‌‌دادیم یا باید می‌‌گفتیم که نمی‌توانیم قیمت‌ها را براساس شهریور ۱۴۰۰ تعیین کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دوستان مجلس هم این استدلال را قبول دارند که بعد از ابلاغ بودجه، اتفاقاتی در سطح جهانی افتاد و قیمت‌ها افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال صحبت و رایزنی با مجلس هستیم که میزان یارانه را تغییر دهیم، البته اگر مجلس موافقت کند که (تأکید بر ارائه کالاها به قیمت شهریور 1400 را حذف کند) احتیاجی نیست یارانه‌ها افزایش یابد. به گفته میرکاظمی، اگر مجلس پیشنهاد دولت را بپذیرد، کار راحت‌تر می‌‌شود و اگر نپذیرد ما باید جبران کنیم و یارانه جبرانی بدهیم.

دولت باید به مجلس اصلاحیه بدهد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اینکه آیا دولت و مجلس به راه‌حلی در این زمینه خواهند رسید یا خیر، اظهار کرد: امروز دولت دارد عدد بیشتری نسبت به سقف مجلس به عنوان یارانه پرداخت می‌‌کند، به این دلیل که قیمت‌ها خیلی تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه پس از افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی، بسیاری از کشورها حمایتی از مردم خودشان نکردند و صرفاً گفتند که  قیمت‌ها بالا رفته است، افزود: اما در ایران بحث ما این است که از مردم در مقابل گرانی‌ها حمایت بکنیم، بنابراین در این جهت، هم منابع ارز ترجیحی به صورت مستقیم به مردم پرداخت شد و هم به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، در هر دو زمینه با پرداخت یارانه‌های 300 و 400 هزار تومانی از مردم حمایت شد.

میرکاظمی تأکید کرد: تلاش کردیم این افزایش‌ها را پوشش دهیم. امروز هم بحث پوشش مطرح است، به این معنی که دولت یارانه‌ها را به ۹دهک پرداخت می‌‌کند، نظر مجلس این بود که ۷ دهک را پوشش دهد. یک اختلاف آمار پرداخت یارانه ای داریم که باید به مجلس اصلاحیه بدهیم.

تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به اینکه یکی از موارد بحث در جلسه مشترک دولت و مجلس، ارائه کالاهای کالابرگی به قیمت 1400 بود، اظهار کرد: از آنجا که اجرای آن حکم از قانون بودجه 1401 جزو نقاط اختلافی بود که بین دولت و مجلس شورای اسلامی وجود داشت، در جلسه‌ای که به صورت مشترک میان رؤسای کمیسیون‌ها و اعضای هیأت رئیسه مجلس و اعضای هیأت دولت برگزار شد، این مسأله مطرح و بنا شد که از طریق یک کمیته مشترکی این مسأله دنبال شود.

سید احسان خاندوزی با بیان اینکه امیدواریم در این زمینه به یک تفاهم مشترک بین دولت و مجلس برسیم، افزود: در این کمیته مشترک، دو سه نکته، از جمله این مسأله پیگیری خواهد شود و یک زمانبندی هم گذاشته شد که این اتفاق خیلی زود بیفتد.

وی در پاسخ به اینکه آیا منابع ارائه کالاهای کالابرگی به قیمت 1400 در بودجه تعریف شده است، گفت: اساساً شاید به آن معنا نیازمند تزریق منبع جدید نباشد، مسأله این است که اگر این را نوعی یارانه محسوب کنیم، باید ببینیم که در ردیف‌های موجود یارانه‌ها، چه از جدول تبصره 14 و چه از یارانه‌هایی که در سایر منابع عمومی بودجه وجود دارد، قابل تأمین است یا خیر.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 36898

ارسال نظر