گام جدید اقتصادی دولت افزایش قیمت بنزین است؟

به گفته اقتصاددان مشهور گام بعدی دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی خواهد بود اما به دلیل واکنش‌های اجتماعی حاصل از افزایش نرخ ارز و قیمت‌ها این اقدام را به تاخیر انداخته است.

گام جدید اقتصادی دولت افزایش قیمت بنزین است؟

افزایش قیمت بنزین و موج تورمی تازه در راه است؟ به گفته اقتصاددان مشهور گام بعدی دولت افزایش قیمت حامل‌های انرژی خواهد بود اما به دلیل واکنش‌های اجتماعی حاصل از افزایش نرخ ارز و قیمت‌ها این اقدام را به تاخیر انداخته است.

حسین راغفر اقتصاددان می گوید:* تورم لجام گسیخته و یا ابرتورم به تورم بالای ده درصد در ماه گفته می‌شود و متاسفانه ما به طور ماهیانه ۱۲ درصد تورم داریم که در برخی از اقلام نیز به ۲۵ درصد می‌رسد و نشان می‌دهد که ما قطعا با ابرتورم مواجه هستیم.

* ریشه‌های این ابرتورم عمدتا به افزایش قیمت ارز باز می‌گردد و بالا بردن شدید پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی و بانک‌ها رقم باورنکردنی‌ای را به نقدینگی افزوده است و مجموعه سیاست‌ها و افزایش نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی از اصلی ترین علت‌های این ابرتورم هستند.

* نکته جالب اینجا است که هم نمایندگان مجلس و هم بسیاری از مقامات دولتی از این طرح دفاع می‌کردند و مدعی بودند که تنها ۴ قلم جنس افزایش ۶ تا ۷ درصد را تجربه خواهد کرد و سازمان برنامه نیز مدعی بوده است که افزایش قیمت این اقلام در همین حد خواهد بود ولی در سه تا چهار روز ابتدایی حذف ارز ترجیخی نرخ تورم برای برخی از کالاها تا ۲۰۰ درصد رسید و قطعا ما با وضعیت بی سابقه از تورم در ماه‌های خرداد و تیر مواجه بودیم.

بیشتر بخوانید :قیمت بنزین بعد از آزادسازی چقدر خواهد بود؟ 8 هزار تومان نرخ بنزین؟

* ممکن است که رشد تورم به این سرعت در ماه‌های آینده نباشد و اما باید این موضوع را لحاظ کرد که افزایش های بعدی نسبت به همین افزایش‌های اخیر صورت می‌گیرد و افزایش قیمت‌ها روی یکدیگر تلنبار خواهد شد و با توجه به سیاست‌های پولی کشور به نظر می‌رسد که مجددا تورم‌های بالا را تجربه کنیم.

* به نظر می‌رسد گام بعدی دولت که اگر امسال نیز صورت نگیرد در ماه‌های اولیه سال آینده صورت خواهد گرفت و بخاطر واکنش‌های اجتماعی افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها به تاخیر افتاده است، افزایش قیمت حامل های انرژی خواهد بود.

* (در پاسخ به این پرسش که طرح بازتوزیع بنزین چقدر قابل اجرا در سطح کشور است): متاسفانه عده‌ای در  این طرح‌ها را سفارش می دهند و عده دیگری نیز که آشنایی با وضعیت اقتصادی کشور ندارند این طرح‌ها را فرموله و صورت بندی می‌کنند و قطعا این طرح با مشکلات جدی‌ای مواجه خواهد شد. بخش زیادی از جمعیت کشور در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی آنها به چنین فرصت‌هایی امکان پذیر نیست و در شرایط کنونی کشور، ۱۵ درصد جمعیت ما سواد خواندن و نوشتن ندارند و با توجه به اینکه صحبت از آن است که این دسته خدمات به صورت الکترونیکی به حساب افراد واریز ‌شود مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود و مردم را وارد چرخه دیگری از فساد فروش سهمیه‌ها در بازار می‌کند و مشکلات عجیب و غریبی که بارها و بارها آن را تجربه کردیم پدید خواهد آورد.

* از ابتدا کاملا مشخص بود که این طرح موارد متعدد کاستی‌های جدی دارد و امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد؛ این طرح مقدمه‌ای بود بر اینکه قیمت بنزین بالا رود و این کار حتما اتفاق خواهد افتاد چراکه دولت‌های سه دهه گذشته و خصوصا دولت فعلی راه حلی به ذهنشان نمی‌رسد برای تامین کسری بودجه در حالی که راه حل‌هایی که می تواند به کاهش قیمت‌ها نیز کمک کند وجود دارد اما عزم سیاسی برای آن وجود ندارد.

 

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 36808

ارسال نظر