ریزش قیمت دلار و سکه | خرید و فروش کنیم یا نه؟

بازار طلا و سکه با وجود روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی، امروز شنبه ۲۲ مرداد با ریزش قیمت همراه بودند. قیمت‌ها در بازار دلار نیز نزولی بود. کارشناسان و فعالان بازار، ارزپاشی و امیدواری‌های برجامی را در این زمینه موثر می‌دانند.

ریزش قیمت دلار و سکه | خرید و فروش کنیم یا نه؟

بازار طلا و سکه با وجود روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی، امروز دوشنبه ۲۲ مرداد با ریزش قیمت همراه بودند. قیمت‌ها در بازار دلار نیز نزولی بود. کارشناسان و فعالان بازار، ارزپاشی و امیدواری‌های برجامی را در این زمینه موثر می‌دانند.

امروز بازار دلار، طلا و سکه کاهشی بودند. ارزپاشی بانک مرکزی و اخبار و شایعات برجامی نزخ‌ها را نزولی کرد. به دنبال آن، طلا و سکه نیز با وجود روند صعودی اونس، ریزش قیمت را تجربه کردند. در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است.

در این میان کیهان هم شنیده‌ها در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات وین خبر داده. این روزنامه نوشته است: از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه نصفه به گوش می‌رسد حال آنکه اقدامات متناقض آمریکایی‌ها در بحبوبه مذاکرات به‌ویژه یکی دو ماه گذشته و حتی برخی اقدامات تبلیغی آن‌ها طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده این واقعیت است که غربی‌ها در قبال ایران حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده‌اند.

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی معتقد است اگر اخبار برجامی مثبت باشد و منابع مالی ایران آزاد شود، دولت می‌تواند به ارزپاشی در بازرا ادامه دهد.(تجارت نیوز )

در بازار دلار چه گذشت؟

قیمت دلار امروز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱، با تداوم فرایند کاهشی، پس از مدت‌ها به کانال‌ها ۲۹ هزار تومانی وارد شده است. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار دلار را بخوانید.

دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸۱۰۰ تومان اعلام شد.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند نزولی دارد و به کانال ۲۹ هزار تومان وارد شده است. از روهای پایانی هفته گذشته تا امروز، افزایش امیدواری معامله‌گران به احیای برجام و ارزپاشی بانک مرکزی، نرخ دلار را کاهشی کرده است. امروز نیز روند نزولی قیمت دلار ادامه دارد و به حدود ۲۹,۹۵۰ نیز رسیده است. شب گذشته قیمت‌ها در معمالات غیرقانونی فردایی روند افزایشی داشت اما بر خلاف این روند، بازار روز نزولی آغاز کرد. اکنون معاملات غیرقانونی فردایی نیز کاهشی است.

دلار توافقی نیز همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان نوسان دارد اما روند آن در مقایسه با روز گذشته افزایشی است. دلار هرات هم در کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان دارد.

در این میان به نظر می‌رسد دولت برای کاهش فاصله دلار صرافی ملی و بازار آزاد تلاش می‌کند. در چند روز اخیر، روند قیمت در صرافی ملی افزایشی و در بازار آزاد کاهشی بوده است. امروز هم این روند ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰،۲۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۳۱۱ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰،۱۰ افزایش به ۲۷۹۶۰ تومان رسیده است.

قیمت سکه در بازار چند شد؟

 به دنبال ادامه انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات برجام و کاهش قیمت دلار در بازار، قیمت سکه نیز در بازار ریزشی شد.

بنا به این گزارش، امروز در بازار طلا و سکه نوساناتی وجود داشت. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را در لحظه تنظیم این خبر کاهشی اعلام کرده است. هر گرم طلای ۱۸ گرم اکنون یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۹۹۳ تومان داد و ستد می‌شود. این نرخ نسبت به روز گذشته، حدود ۲۳ هزار تومان کمتر است.

قیمت سکه طرح جدید نیز در این لحظه روند کاهشی دارد و به قیمت ۱۴ میلیون تومان رسیده است. این رقم ۳۲۳ هزار تومان کمتر از روز گذشته است.

همچنین قیمت سکه طرح قدیم اکنون روند نزولی دارد و به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. این رقم ۲۶۵ هزار تومان کمتر از روز  گذشته است.

پیش از این محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا پیش‌بینی کرده بود: با توجه به کاهش قیمت ارز و همچنین اخبار مثبت در خصوص مذاکرات هسته ای قیمت ارز در روزهای آینده افزایشی نداشته باشد و همین موضوع در تثبیت یا کاهش قیمت طلا و سکه اثرگذار باشد.

قیمت دلار پس از برجام تا کجا پایین می آید؟ / پیش بینی بازار ارز پس از توافق

کامران ندری در خصوص تغییرات قیمت دلار پس از حصول توافق هسته ای به اقتصادآنلاین گفت: قیمت دلار پس از حصول توافق و اعلام خبر آن قطعا ریزش خواهد کرد و این کاهش قیمت در روزها و هفته های ابتدایی اعلام خبر توافق احتمالا شدید خواهد بود. 

ندری در ادامه بیان کرد؛ در صورتی که بانک مرکزی دخالتی در تعیین قیمت دلار نداشته باشد، بعید به نظر می رسد که قیمت تعادلی آن حداقل در ماه های ابتدایی به پایین تر از ۲۷ هزار تومان برسد. البته این کارشناس اقتصادی با تاکید بر شوک ابتدایی اعلام خبر توافق گفت که احتمال اینکه پس از اعلام خبر امضای توافق و در روزهای ابتدایی شاهد کاهش بیشتر قیمت دلار باشیم وجود دارد.

ندری در ادامه افزود: قیمت تعادلی دلار در ماه های بعد از حصول توافق به میزان فروش نفت و نحوه بازگشت ارز حاصل از آن به کشور باز می گردد. با فروش نفت و ورود ارز حاصل از آن به اقتصاد کشور و همچنین مداخله بانک مرکزی احتمال کاهش قیمت دلار به قیمت های کمتر از ۲۷ هزار تومان نیز وجود دارد. در کل شرایط و قیمت دلار به میزان مداخله بانک مرکزی در این بازار مربوط است.

 

تداوم کاهش قیمت دلار در بازار

 

در این میان، دبیرکل کانون صرافان از کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش فروشنده‌ها در این بازار خبر داد و گفت: قیمت دلار در معاملات غیررسمی به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشته است.

کامران سلطانی‌زاده درباره وضعیت بازار ارز در روز جاری، اظهار داشت: هم اکنون در معاملات غیررسمی قیمت دلار به کانال 29 هزار تومان بازگشته است. همانطور که در روزهای قبل پیش بینی کرده بودیم، دلار در بازار غیررسمی به کانال 29 وارد شد، با توجه به وضعیت آرام سیاسی و جو روانی مثبت در بازار ارز این روند قیمتی در روزهای آینده نیز ادامه دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد فروشنده‌ها در بازار ارز زیاد شده است، به تسنیم گفت: در این شرایط مردم بیشتر فروشنده ارز هستند و این روند باعث کاهشی شدن نرخ‌ها شده است.

به گفته سلطانی‌زاده، با ادامه جو مثبت روانی در جامعه و اخبار مثبت بین المللی و سیاسی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش بینی می‌شود شاهد تداوم روند کاهشی قیمت ارز در روزهای آتی باشیم

پیش‌بینی وضعیت بازار ارز

در شرایط کنونی کارشناسان اعتقاد دارند که در صورت حصول توافق برجام، ریزش قیمت دلار در بازار ادامه خواهد داشت. گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت دلار تا حدود ۲۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و در مقابل، برخی از کارشناسان از دلار ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان صحبت می‌کنند.

با این وجود، اجماع نظری که بین کارشناسان بازارهای مالی درباره نرخ ارز وجود دارد، بیشتر از کاهش کم‌دامنه قیمت در صورت احیای برجام حکایت دارد. به عبارتی می‌توان گفت مدافعان نظر دلار ۱۵ هزار تومانی در اقلیت هستند.

سهراب اشرفی، کارشناس بازار طلا و ارز نیز در خصوص قیمت دلار پس از حصول توافق گفت: جو روانی حاصل از انتشار خبر توافق موجب ریزش قیمت ها خواهد شد و این ریزش هیجانی خواهد بود. با گذشت مدتی از اعلام خبر توافق و کاهش رفتار هیجانی بازار، قیمت دلار مجددا شاهد افزایش خواهد بود. اشرفی در ادامه گفت: مشخص کردن رقم دقیق برای قیمت دلار پس از توافق به شاخص های اقتصادی و همچنین رفتار هیجانی بازار پس از اعلام خبر توافق بستگی دارد. به عقیده اشرفی کاهش قیمت حاصل از جو روانی توافق پس از مدت کوتاهی خنثی خواهد شد و قیمت ها تعدیل می شوند.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار، طلا و سکه

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان و فعالان بازار، یکی از دلایل روند کاهشی قیمت دلار و به دنبال آن طلا و سکه را ارزپاشی بانک مرکزی می‌دانند.

امروز دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند نزولی داشت و در کانال ۳۰ هزار تومانی در حال کاهش قیمت بود. در شرایطی که ارز آمریکایی در میانه‌های هفته گذشته صعودی بود، افزایش امیدواری معامله‌گران به احیای برجام و ارزپاشی بانک مرکزی، نرخ دلار را کاهشی کرد. امروز نیز روند نزولی قیمت دلار ادامه داشت و به حدود ۳۰,۸۵۰ تا ۳۰,۸۷۰ رسید. قیمت‌ها در معمالات غیرقانونی فردایی نیز روند کاهشی دارد.

اما آیا دولت می‌تواند به ارزپاشی خود ادامه دهد؟ جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اقدام بانک مرکزی بستگی به اخباری است که از مذاکرات وین منتشر می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه ممکن است منابع پولی ایران در سایر کشورها با این توافق آزاد شود و مجددا به دست بانک مرکزی برسد، بانک مرکزی می‌تواند به ارزپاشی و خبردرمانی خود ادامه دهد.

او افزود: اما باید در نظر داشت که بحث برجام با درآمدهای نفتی نیز ارتباط دارد و می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار داشته باشد. با این حال، بار روانی برجام نیز تاثیرگذار است و می‌تواند با منابع کمتری ثبات را در بازار ارز برقرار کند.

از آن سو، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازارها ارسال شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35939

ارسال نظر